sawsaw skrev:
Tror nog att det problemet är mycket större i städerna.


Jag rättar dig för du har fel. (En elektriker får bara installera på arbetstid medan en behörig sådan får göra det precis när han vill och utan firma)
Såklart det blir ett större problem i städerna - där påverkas fler människor. På en skogsväg med 1 bil/dag är det inte så många som drabbas :)

Ang det andar: ok - vad är då skillnaden på en elektriker - och en behörig elektriker - och om den förstnämnda inte är behörig, hur kan han/hon få installera el ens inom en firma ?

/K
 
S
klaskarlsson skrev:
Såklart det blir ett större problem i städerna - där påverkas fler människor. På en skogsväg med 1 bil/dag är det inte så många som drabbas :)
Jag menar att andelen utövare är större i städerna.

klaskarlsson skrev:
Ang det andar: ok - vad är då skillnaden på en elektriker - och en behörig elektriker - och om den förstnämnda inte är behörig, hur kan han/hon få installera el ens  inom en firma ?

/K
En elektriker är en person som har gått till exempel elprogrammet och sedan fått anställning som elektriker, inte mer avancerat än så och du får inte göra några elinstallationer på egen hand. Varken gymnasiet eller högskola ger dig behörighet. Den får du personligen ansöka om och betala för hos Elsäkerhetsverket efter att du uppfyllt vissa kriterier.
Minst 1 person på företaget måste inneha sådan behörighet för att få utföra elinstallationer. Behörigheten är personlig men är man som obehörig elektriker anställd i samma företag som den behörige och har erforderliga kunskaper så får man arbeta under dennes behörighet och det enbart i tjänsten. Möjligheten försvinner när du stämplar ut och går hem.
 
klaskarlsson skrev:
Ang det andar: ok - vad är då skillnaden på en elektriker - och en behörig elektriker - och om den förstnämnda inte är behörig, hur kan han/hon få installera el ens  inom en firma ?

/K
På firmorna får ju de icke behöriga "elektrikerna" utföra arbete under en behörig elektrikers behörighet. Efter arbetstid övergår denne till att bli vilken "svenson" som helst så att säga.

Personligen tycker jag att detta är rätt tveksamt, men det är bara min personliga åsikt  ;) Borde finnas någon typ av formell mini-behörighet för personer som utför elarbete professionellt.

Unigifär som om jag skulle kunna få utföra kirurgi om det bara fanns en "behörig" kirurg någonstans på sjukhuset  :cool: (ok, stor överdrift... men det gör vi ju alltid här på elsidorna)
 
S
dalle skrev:
Unigifär som om jag skulle kunna få utföra kirurgi om det bara fanns en "behörig" kirurg någonstans på sjukhuset  :cool:
Det blir bättre om du jämför läkaren med sjuksköterskan. Då förstår du skillnaden bättre, eller hur?
Eller sjuksköterskan med undersköterskan.
Eller undersköterskan med ett vanligt vårdbiträde.
 
Håller med, men där har även sjuksköterskan formell behörighet att utföra vissa saker och olika behörigheter har ju även elektriker. Det jag reagerar på är att man som obehörig kan utföra arbete som det ändå krävs behörighet för. Inte ser vi undersköterskan utföra kirurgi heller.

Nu lär ju detta vara självsanerande, eftersom de som har behörighet ställer krav på de som arbetar hos dem. Missköts detta så ryker behörigheten.

Tror att det är ganska vanligt att man låter en "elektriker" utföra lite arbete hemma (på hans "fritid") och bortsett från hans kunskaper så *får* han ju inte göra detta om han saknar formell behörighet. Många tänker nog inte på detta (inkl undertecknad en gång för länge sedan, preskriberat nu!)

 
S
Sjuksköterskan är nog ända ganska begränsad ändå. Det är bara lättare medicinering t.ex som hon/han får göra utan ordination från läkare.
Och jag håller med dig att det är jättevanligt att obehöriga elektriker "jobbar" på fritiden.
 
dalle skrev:
På firmorna får ju de icke behöriga "elektrikerna" utföra arbete under en behörig elektrikers behörighet. Efter arbetstid övergår denne till att bli vilken "svenson" som helst så att säga.

Personligen tycker jag att detta är rätt tveksamt, men det är bara min personliga åsikt  ;) Borde finnas någon typ av formell mini-behörighet för personer som utför elarbete professionellt.

Unigifär som om jag skulle kunna få utföra kirurgi om det bara fanns en "behörig" kirurg någonstans på sjukhuset  :cool: (ok, stor överdrift... men det gör vi ju alltid här på elsidorna)
Pratade med "behörig" eletriker som arbetar på en lokal firma. På firman är han anställd som eletriker (ej behörig) och vad jag uppfattade så finns det bara en eletriker med behörig på samtliga elfirmor. Det är för att det bara skall finnas en med det yttersta ansvaret.
Däremot så har han utbildat sig och håller sig i jour så att han utanför firman räknas som behörig. Dvs i detta fall blir det omvänt. Han blir behörig först när han stämplar ut och inte längre arbetar under firmans ansvar utan sitt eget.
 
sawsaw skrev:
Nej, han är behörig på arbetet också men arbetar under annans behörighet. Annars är det rätt.
Vad är skillnaden att arbeta som behörig under någon annans behörighet eller inte vara behörig och arbeta under annans behörighet?
Hans egna behörighet hade han ingen nytta av på firman utan jobbade då under annas behörighet.
 
S
I det stora hela har du rätt, men ändå. Företagets behörighetsinnehavare är ansvarig för att alla anställda elektriker har erforderliga utbildningar, kunskaper och utrustning för att klara sitt arbete. Så länge han kan visa på det vid en händelse så har han ryggen fri och elektrikern blir syndabock. Vid ett sådant tillfälle skulle det kanske kunna hända att hans egen behörighet har betydelse.
 
Linnex, någon som har dom formella kraven för att få behörighet och jobbar som anstäld på en elfirma där någon annan står för behörigheten har ingen behörighet när han har slutat för dagen om han inte har ett eget företag, behörigheten har man för företaget och man kan inte ha behöriget för privatpersoner.
 
S
Jaså? Min behörighet är då personlig och inte knuten till något företag. Skaffade den innan jag startade eget och anmälde mig som elinstallatör utan firma till nätägaren. Inga protester någon gång!
 
Min behörighet är också högst personlig! Jag har fått den på mina betyg och meriter, jag har betalat den med mina pengar och den följer mig till jag fyller 75år om jag inte hittar på något fuffens!
 
Elbehörigheter i Sverige är personliga oavsett vem som betalat för behörigheten. Bara för att man med behörighet är anställd på ett företag så innebär inte det att man får göra elinstallationarbeten om inte arbetsgivaren överenskommit med dig som innehavare av behörighet att du skall arbeta på din behörighet i företaget.

På ett större företag så kan det mycket välfinnas flera behöriga personer som då har ett antal namngivna personer arbetande på just deras behörighet. Läser man vad den behörige personen skall göra så inser man att han inte kan ha allt för många yrkesmän att hålla reda på.

Elsäkerhetsverket som idag utfärdar behörighet för elinstallationer håller nu på att titta över sina föreskrifter för att se hur vi i Sverige skall ha det i framtiden gällande behörigheter.

Att göra elinstallationer utan behörighet är ett lagbrott dock så är det inte säkert att den som har en behörighet kan utföra alla typer av elinstallationer. Har i mitt yrke sett vad hemmapulare kan göra och faktiskt inte ens ha en aning om att det är livsfarligt det de gör och att de bara haft tur att de själva och sina familjer överlevt deras elinstallationer.

Personen med behörighet är den som bestämmer vilka som har tillräcklig kompentens att arbeta på hans behörighet, så enkelt uttryckt så kan den behörige personen ta in icke yrkesutbildat folk att arbeta om han anser att de har tillräcklig kompetens för det.

Hoppas jag inte krånglade till det n u ;)
 
Så ni menar att er behörighet kan nytjas både för firmas räkning och för era privata åtaganden ?
 
S
Ja, det menar vi. Behörigheten är min och det är jag personligen som är ansvarig för vad mina obehöriga anställda gör, inte arbetsgivaren om det hade funnits en annan sådan.
Behörigheten bär jag med mig 24 timmar om dygnet medan mina anställda inte får den med sig när de stämplar ut och går hem för dagen. Såvida de inte har egen behörighet förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.