Hej på er,

Håller på att planera för en tillbyggnad av vårt hus. Tacksam för lite feedback kring denna planlösning jag skissat upp. :)

Lite info:
2 i hushållet, inga barn ännu. Har gärna gäster. Tomten är cirka 1600m2, 40 x 40m men inte helt kvadratisk, ritat med 2 av tomtgränserna i nederkant.

Huset ligger på landet utanför Västerås.

Enkelt förklarat är tanken en tillbyggnad på 15,5x7m nedtill i en separat huskropp som förenas via en entré med det gamla torpet på cirka 9x6m.

Vill helst hålla våtrum utanför det gamla timmerhuset, därav placeringen i nya huskroppen.

Ställ gärna frågor om ni behöver veta mer, säkert glömt något.... :geek:
Arkitektskiss av en tillbyggnad till ett hus med planlösning, möblering och dimensioner, placerad på en tomt vid skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av en tillbyggnad till ett hus, med två separata huskroppar förenade vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en lite ovanlig lösning med flera poänger. Största invändningen är att det kanske blir lite mörkt på vinterhalvåret. Annars tycker jag att det är utmärkt med gården som fångar upp kvällssolen. Idén med en entré som kopplar ihop delarna är utmärkt. Proportionerna mellan den gamla och den nya delen är jättebra. Jag är imponerad.
 
  • Gilla
Erik Jansson64 och 1 till
  • Laddar…
Utan att gå in på enskildheterna i hur ytorna används så tycker jag att tanken att länka ihop gammalt och nytt med en entréhall är genialisk.
Hade för länge sedan en granne som gjorde något liknande och det blev väldigt bra.
Kanske dock att entré-delen har fått för stor yta, samt att köket ligger för långt från entrén.
 
BirgitS
Jag tror tillbyggnaden blir större för varje ritning från dig, Ramafred ;)

Normalt brukar man inte få bygga så nära tomtgränsen, 4,5 m brukar det krävas. Men det är kanske annorlunda i ditt fall?

Sovrumsdörrar brukar öppnas inåt och det är väl inte så bra nu när dörren slås upp mot kaminen. Mitt förslag är att du spegelvänder planeringen av sovrummet och låter dörren öppnas inåt mot garderoben. Det finns minimikrav på dörrbredd i tillgänglighetskraven.

I ett så pass stort hus på landet borde ni nog fundera på att ha separata kyl och frys. Ugn och mikro kan med fördel nära spisen i stället.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är en lite ovanlig lösning med flera poänger. Största invändningen är att det kanske blir lite mörkt på vinterhalvåret. Annars tycker jag att det är utmärkt med gården som fångar upp kvällssolen. Idén med en entré som kopplar ihop delarna är utmärkt. Proportionerna mellan den gamla och den nya delen är jättebra. Jag är imponerad.
Tack för de fina orden. Angående vinterhalvåret. Skulle man kunna lösa det med exempelvis takfönster på vissa ytor? Jag ändrade lite på utformningen och kunde lägga till 1 fönster i vardera gaveln.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Utan att gå in på enskildheterna i hur ytorna används så tycker jag att tanken att länka ihop gammalt och nytt med en entréhall är genialisk.
Hade för länge sedan en granne som gjorde något liknande och det blev väldigt bra.
Kanske dock att entré-delen har fått för stor yta, samt att köket ligger för långt från entrén.
Tack så mycket. Jag provade vända lite på köksdelen och vardagsrumsdelen. Vad tror du? Fick även till en liten frukostbar med några sittplatser.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror tillbyggnaden blir större för varje ritning från dig, Ramafred ;)

Normalt brukar man inte få bygga så nära tomtgränsen, 4,5 m brukar det krävas. Men det är kanske annorlunda i ditt fall?

Sovrumsdörrar brukar öppnas inåt och det är väl inte så bra nu när dörren slås upp mot kaminen. Mitt förslag är att du spegelvänder planeringen av sovrummet och låter dörren öppnas inåt mot garderoben. Det finns minimikrav på dörrbredd i tillgänglighetskraven.

I ett så pass stort hus på landet borde ni nog fundera på att ha separata kyl och frys. Ugn och mikro kan med fördel nära spisen i stället.
Ja jag vet. :oops: Det blir liksom mer och mer saker man ska få in och vill få in. Snart har vi ingen tomt kvar om jag fortsätter så här! :crysmile:

Nej exakt, men om man får skriftligt godkännande från grannen som äger det borde det vara okej? I det här fallet är gränsen mot skogen så det är ingen bebyggelse där. Vårt garage ligger precis på tomtgränsen, om man går efter kommunens karta så är det t.o.m. lite innanför grannens tomt men det stämmer inte gentemot gränspinnarna. Den nedersta kanten på bilden hamnar ganska exakt 2 meter från den fastighetsrättsliga tomtgränsen, sen är det ungefär 2-3 meter till närmaste träd.

Nackdelen är väl om grannen kanske säger nej, vet inte hur kommunen tolkar det då men det finns ju ingen bebyggelse där, helt enkelt. Skiter det sig då? Kan man få igenom det ändå? Alternativt får man ju flytta upp tillbyggnaden på tomten 2.5m eller korta ner den.. och rita om lite.. :cool:

Dörrbredderna är anpassade till handikapp. 900mm karmyttermått. Jag vände riktningen på dörren till sovrum 3 samt tvättstugan.

Tack för tipsen kring K&F samt ugn mikro.

Arkitektonisk ritning av ett hus med betecknade rum som kök, sovrum och vardagsrum, samt angivna mått och närhet till skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
När man väljer ordning på kök och vardagsrum ska man nog framför allt tänka på vilket rum man vill ha som genomgångsrum resp. mer avskilt. Vill man att barnen ska springa bakom ryggen på en när man lagar mat eller framför teven när man slagit sig ner i soffan, men det är nog mer sällan som barnen vill till köket på kvällen än till soffgruppen medan man är i köket. Vill man att ens gäster ska passera köket på väg till soffan eller inte.

4,5 m till tomtgräns lär ha sin grund i någon gammal regel om att det ska vara 9 m mellan hus av brandskyddsskäl och din bebyggelse ska inte tvinga någon att bygga väldigt långt från tomtgränsen. Det är nog bara din bygglovshandläggare som kan veta hur kommunen ställer sig i just ditt fall.
 
Att byta plats på kök och vardagsrum känns vettigt, då kan hörnet utnyttjas till exempelvis matplats på ett helt annat sätt, och jag tror att rummet inte kommer att kännas lika långsmalt.

Det där med en glasad entré som förbindelselänk är väldigt trevligt och det gör att nya delen kan bryta av i princip hur mycket som helst mot den gamla om man vill utan att det stör intrycket.
 
Egentligen är jag inte alls nöjd med planlösningen
(varför skulle jag vara det, det är ju inte mitt hus :thinking: ).

Jag skulle egentligen vilja ha kök och vardagsrum närmast entrén, och sovrum, tvätt bad och förvaring där bakom alltså åt öster, med sovrummet/-rummen ostört längst in.
Dessutom tycker jag det ser märkligt ut med två toalettrum intill varandra.
Bättre vore väl att lägga det ena i den andra husdelen nära sovrummen där.
Och som jag skrev tidigare, entrédelen, ca 10 x 3 m = 30 kvm, är alldeles för stor,
och borde lämna över yta till vardagsrum + kök.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Hur räknar du när du får entrédelen till 10*3 meter? Rita gärna in i bilden. För när jag tittar är entrén ca 3*3 meter, och på ritningen står det 7,5 kvm.

Och hur sätter du köket närmare entrén? Eller tittade du inte på den reviderade planen? Både vardagsrum och kök kan inte vara nära entrén om man inte gör en helt annan modell på utbyggnaden. som du ser är brunnen precis bakom entrédelen, därför kan man inte på ett praktiskt sätt bygga ut åt det hållet om man inte vill ha brunnen inne i huset. Dessutom tar tomten slut där.

Att det i dina ögon ser märkligt ut med badrum och WC bredvid varandra lämnar jag därhän, så ser det ut i många hus, oerhört vanligt med gäst-WC i entrén och badrum precis bakom, precis som här och det funkar finfint, även om vi av olika skäl byggde om vårt till pannrum/städskrubb.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur räknar du när du får entrédelen till 10*3 meter? Rita gärna in i bilden. För när jag tittar är entrén ca 3*3 meter, och på ritningen står det 7,5 kvm.
Här är entréhallen:
Ritning av en entréhall markerad som "dödyta" i ett hem, på 7.5 m², bredvid andra utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är all den ytan till, det är ju till största delen "dödyta".
 
Först och främst tack för feedbacken! Det är kul att få input från er. :)


Ritning av husplan med hall, sovrum, kontor, vardagsrum/kök och måttangivelser, omgiven av skog och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen förminskades, fortfarande rätt stor tycker säkert många men det bästa jag kunde komma på lite snabbt. Öppningen in till v-rum samt kök är 1.6m. Man bör kunna ställa exempelvis en barnvagn här utan att blockera allt, samt att folk inte behöver köa för att ta av sig kläder.

Toalett lyftes upp mot entré för att hamna närmare den andra huskroppen. Jag vill helst inte lyfta in ett våtrum där, då jag ej vill göra för stora ingrepp i timmerstommen. Det är nu cirka 10 meter till Sovrum 1, 6m till Sovrum 2.

Fick till ett kontor, då jag jobbar en del hemifrån vissa dagar och skrivbordet de flesta gånger är kaos, så kan man stänga om sig, samt slippa bli påmind om jobbet varje gång man ska till sovrummet! Här kan jag också ha min dator om jag vill spela eller vad som...

Sovrum 3 blev större och fick mer förvaringsplats.

Jag vände tillbaka köket till norra delen, för det kändes som man får en mer naturlig plats för TV på väggen då i den delen.
 
Jag tycker den tidigare lösningen såg betydligt bättre ut, med köket närmare hallen och en öppnare känsla mellan hall och kök/vardagsrum.

Att räkna badrum och plats för tex matbord som "dödyta i hallen" är ett mycket kreativt användande av begreppet dödyta :rofl:

Dock är det förståss en fördel att få ett kontor och ett större sovrum. Dock fick jag en idé, när det snackades "dödyta" och badrum:
Varför inte lägga badrummet i hallen på riktigt? Eller funkar det inte att bygga på gamla huset på det sättet?
 
  • Ritning av en husplan med kök vid hallen, kontor, sovrum och diskussion om badrumsplaceringsidé.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
R ramafred skrev:
Jag vände tillbaka köket till norra delen, för det kändes som man får en mer naturlig plats för TV på väggen då i den delen.
Se noga över planeringen av köket, oavsett placering av det, så att det blir tillräckligt lättarbetat med bra arbetsytor och korta avstånd mellan det som används mycket. I ritningen ser det ut att vara lite trångt mellan diskhon och förmodad plats för hällen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Dock fick jag en idé, när det snackades "dödyta" och badrum:
Men varför då inte till exempel byta plats på sovrum och klädvård?
Så man dessutom samlar ihop våtrummen lite grand.
 
Som någon tidigare varit inne på, huset kommer bli mörkt, jätte mörkt till och med.

Förstår tanken att öppna upp mot gården, men du kommer ju aldrig få in sol i kök och vardagsrum.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.