Om alla markförlagda kablar låg på ytan skulle det ju vara lätt att reparera dem: Typ samma argument som användes för luftledningar eller VA-ledningar utanpå brittiska husfasader.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Brittisk uppfinningsrikedom upphör ju sällan att förvåna. Deras elingenjörer uppfann ju faktiskt mörkret.
 
Aha fattade inte att det var på olika ställen. Är det i blötmark kan det mycket väl vara biotopskydd som styr när grävning får göras. Att det är byggt med korta knäpprör som skydd kan också vara en indikation på att det är temporärt men det är inte säkert.
 
Verkar va standard hittade denna idag när jag va ute med hunden En gammal rostig spik och andra föremål upptäckta vid grunden av en sten utomhus medan ägaren var ute med sin hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
T toolman77 skrev:
Aha fattade inte att det var på olika ställen. Är det i blötmark kan det mycket väl vara biotopskydd som styr när grävning får göras.
Nu har du nog lite för höga tankar :)

Skulle mer tro att det är Alfons Åberg effekten vi ser här, dvs ”vi ska bara” slutföra ett annat jobb innan vi kommer tillbaks o avslutar här. Sen blir det några till ”ska bara”... sen rullar det på.
 
När man kopplar in JFB en fredagseftermiddag.:thinking:
 
  • Elektrisk installationslåda och uttag synliga genom ett hål i väggen under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablar kopplade till dosa genom flexslang i en öppen konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutning av elsladdar med färgkodning i två öppna kopplingsdosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ragnar_AT och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
M marret skrev:
en fredagseftermiddag.
Mmm, jag fattar precis.

Du är alltså också elektriker och har samma erfarenheter utav Murphys lag ... :cool:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Den va go' den...:devilish:
 
M marret skrev:
När man kopplar in JFB en fredagseftermiddag
Plötsligt var det TN-C igen.:crysmile:
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
tommib
Ah.... nu såg jag det.

Ser ut som en kul arbetsställning för att fiska in en till tråd.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Elektrisk installation med kablar, dosor och väggklocka ovanför en dörrkarm på en gårdsbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På en gårdsbutik i mina hemtrakter, strax ovanför dörrkarmen.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
[bild]
På en gårdsbutik i mina hemtrakter, strax ovanför dörrkarmen.
Jaaa... Du menar att i offentlig miljö, och om man har tillgång till 230V så nära, så skall man inte ha batteridriven klocka? ;)
 
  • Gilla
erik5678 och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr har jag ingen bild på mitt bidrag men en lägenhet jag bodde i tillfälligt för några år sedan hade en vanlig lysrörsarmatur monterad under köksskåpen över diskbänken.
Den var inkopplad med en skarvsladd från en ojordat uttag med dubbla hanar där den andra var instucken i uttaget i armaturen (matad baklänges)... En riktig dödsfälla.
Hyresvärden fixade det men förstod inte från början allvaret...???
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
[bild]
På en gårdsbutik i mina hemtrakter, strax ovanför dörrkarmen.
Snygg kabeldragning vid tiduret. Är det det som kallas korskoppling?
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Sätt tillbaks locket på fricotermostaten och byt gammeluttaget så ser det inte alltför j-ligt ut.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.