Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Denna mätning 3,4,4a gör du lämpligen även på N-plinten i centralen på bild för att säkerställa att den täcks av JFBn och inte har kontakt med PE när JFBn är bruten.
Hm, mäter i centralen nu men vet inte om jag gör rätt med fasen och om jag får önskade resultat. Så ser det ut iaf:
Med JFB till: <0.5Ω mellan noll och jordskenorna och samma sak mellan fas och alla skenorna.
Med JFB från: Oändligt mellan skenorna, Oändligt mellan fas och nollskenorna men <0.5Ω mellan fas och jordskenorna.

Vad gäller annan jord är jag osäker var jag ska få den ifrån.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Denna mätning 3,4,4a gör du lämpligen även på N-plinten i centralen på bild för att säkerställa att den täcks av JFBn och inte har kontakt med PE när JFBn är bruten.
 
Tog fasen på den inkommande blå ledningen som går från huvudcentralen och till JFB. Mätte där den går in i JFB. Känns lite fel nu i efterhand .

Hittade annan jord nu och mätte.
Med JFB till: uppmätte motstånd på alla skenorna samt fas.
Med JFB från: Uppmätte jag motstånd på jordskennorna men inte nollskenorna. Fasen är jag osäker på så det jag räknade som fas då uppmätte jag motstånd på även i detta läge men det känns inte som att jag mäter fas utan inkommande Jord/Nolla.
 
Nu när huvudströmmen var bruten kunde jag våga titta lite närmre och har ytterligare en revidering!

I dosan med trefas går både den röda tråden och den tvinnade silvriga till jordskenan på den vänstra delen av centralen. Detta gör de första antagningarna att det saknades nolla helt korrekta. Dock saknas det ingen tråd och nu när jag verkligen ser hur allt är kopplat vore det en enkel match att koppla om den ena jorden till nolla. Dock är det väl fortfarande enklare och bättre att skarva vid den andra elkontakten om jag ska dra fram en enfas med den tilltänkta ekk kabeln jag har?
 
T twp skrev:
Det ser så ut för det sitter ett gäng röda kablar (som väl förr var jord) och någon blågrön jord i den högra delens nollskena.
Svårt att se på bilden men denna central kan vara så gammal att det inte finns separata PE- och N-skenor. Därför har de satt en egen N-plint ovanpå, den som är isolerad i genomskinlig plast. Huvudsaken är att man har rätt uppfattning om vad som är vad och att alla skydds- och neutralledare sitter på varsin plint även om plinten i sig egentligen är avsedd för det motsatta.

T twp skrev:
Var är bäst att ta fas i centralen när jag mäter?
Mäter vad, för vilket syfte? Jag trodde du menade spänning men du verkar mena ohmmätning? Att ohmmäta mot fasen kan ge luriga mätvärden då du får med inkopplade förbrukare. För vårt syfte ska du alltid "ta fasen" från en punkt efter JFBn. Det som är värdefullt är att mäta mellan fas och skyddsjord efter JFBn med JFBn bruten. Där ska du få en oändlig resistans.

T twp skrev:
Tog fasen på den inkommande blå ledningen som går från huvudcentralen och till JFB. Mätte där den går in i JFB. Känns lite fel nu i efterhand .
Det är bra att det känns fel, det betyder att du kanske börjar få lite känsla för hur det ska fungera och reagerar på osannolika resultat. Den blå som går till vänster sida på JFBn ska dock inte vara en fas, det ska vara en nolla, som före JFBn är sammankopplad med jord. De tre svarta som går genom JFBn är faser.

T twp skrev:
Hittade annan jord nu och mätte.
Med JFB till: uppmätte motstånd på alla skenorna samt fas.
Med JFB från: Uppmätte jag motstånd på jordskennorna men inte nollskenorna. Fasen är jag osäker på så det jag räknade som fas då uppmätte jag motstånd på även i detta läge men det känns inte som att jag mäter fas utan inkommande Jord/Nolla.
Ja, nåt är fel med mätningen här, det är den enda slutsats som går att dra. Du måste vara exakt i din beskrivning mellan vilka punkter du ohmmäter och sedan följa den procedur du fick 3,4,4a och exakt beskriva mätresultatet. Syftet med denna övning är att bekräfta vilka delar som JFBn täcker, och om en skena är N eller PE osv, som ett komplement till din inspektion.

T twp skrev:
I dosan med trefas går både den röda tråden och den tvinnade silvriga till jordskenan på den vänstra delen av centralen. Detta gör de första antagningarna att det saknades nolla helt korrekta. Dock saknas det ingen tråd och nu när jag verkligen ser hur allt är kopplat vore det en enkel match att koppla om den ena jorden till nolla. Dock är det väl fortfarande enklare och bättre att skarva vid den andra elkontakten om jag ska dra fram en enfas med den tilltänkta ekk kabeln jag har?
Nej, det enda rimliga du kan göra i detta fall är att låta både röd och biledare ligga kvar som skyddsjord, och istället flytta den blå från säkringen till N-plinten. Då får du fram två faser, nolla och skyddsjord till dosan. Du får inte använda varesig röd eller biledare som nolla.

Är båda kopplingspunkterna friska spelar det ingen roll. Det är ingenting jag kan bedöma. Att ta ström från uttaget kräver ju ingen omkoppling i centralen vilket är ett plus, även om centralen skulle behöva en översyn med då av ett proffs.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svårt att se på bilden men denna central kan vara så gammal att det inte finns separata PE- och N-skenor.
Ganska säker på att du har rätt där eftersom den övre skenan är lös och inte sitter ihop med själva centralen förutom med några kablar då.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mäter vad, för vilket syfte? Jag trodde du menade spänning men du verkar mena ohmmätning? Att ohmmäta mot fasen kan ge luriga mätvärden då du får med inkopplade förbrukare. För vårt syfte ska du alltid "ta fasen" från en punkt efter JFBn. Det som är värdefullt är att mäta mellan fas och skyddsjord efter JFBn med JFBn bruten. Där ska du få en oändlig resistans.
Jag menade ohmmätning.När du säger efter JFBn, var menar du då? Mellan JFBn och centralen, alltså den sidan där kavlarna går till centralen eller den där de kommer in frå huvudsäkringarna? Skyddsjord och jord, är det samma sak? Du menar väl jordskennan i detta fall?

Jag tolkar det som att jag ska mäta mellan fas på inkommande ledning innan den går genom JFBn samt jordskenan eller det som ska föreställa jordskena när det gäller den äldsta delen av centralen. Hoppas jag tolkar rätt.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är bra att det känns fel, det betyder att du kanske börjar få lite känsla för hur det ska fungera och reagerar på osannolika resultat. Den blå som går till vänster sida på JFBn ska dock inte vara en fas, det ska vara en nolla, som före JFBn är sammankopplad med jord. De tre svarta som går genom JFBn är faser.
Tack! Jag mätte mellan de svarta och jord samt nollskenor också efter ha insett att den blå var noll/jord och då fick jag oändlig resistans när JFBn var från.
 
Med "efter" JFB menar jag den sida som elektriskt ligger efter. Om man ska relatera till något fysiskt så är det i denna bild från Kjell alla ledningar som går ut från undersidan om JFBn längst till vänster.

Elektriskt schema som visar anslutningar till en jordfelsbrytare och resistansmätningar med resultattabell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jord är jord, det finns många namn på samma sak beroende på vilken slags ledare det handlar om. Men de har en sak gemensamt, 0 ohm.

Inkommande huvudledning från din huvudcentral/mätarskåp är det som syns överst i bilden. Där kopplas de tre faserna till huvudbrytaren (HB) och därefter till JFBns ovansida. Inkommande PEN kopplas direkt till PE-skenan.

Man brukar mata en JFB från ovansidan och använda undersidan som utgång, men det behöver inte vara så. Det verkar vara så i ditt fall, men man får som sagt se upp och inte förutsätta något här. Så det som ligger efter din JFB är N-skenan (i båda centralerna), tillika nollan i alla dosor och uttag som matas från denna. Även säkringarna och faserna till uttag etc ligger "efter" JFBn.

Det är efter JFBn som det är intressant att mäta för vi vill ju kontrollera att JFBn är med i spelet så att säga. Det är vad de tre resistansmätningarna i bilden visar.

Resistansvärdet L-PE (mätning 1) varierar och beror på vilka förbrukare som finnas anslutna så det kan vara allt från några få ohm till oändligt. Det viktiga är att resistansen blir oändlig när JFBn bryts. Om inte så är inte JFBn kopplad till dessa faser.

Mätning 3 ser lite fånig ut i bild, men du kan tänka dig att du mäter i din dosa eller uttag. Du har ju fas, nolla och jord där också. Så vid mätning 3 ska du där mäta mellan jord i uttaget och jord i t.ex ett helt annat uttag i ett anant rum, eller centralens PE-skena eller helt enkelt centralens chassi. Syftet är att kontrollera att jorden i uttaget har kontakt med centralens jord. Allt som heter jord ska vara sammankopplat, alltid, oberoende av om JFBn är på eller av eller om strömmen är på eller av.

Till sist kan man ju mäta spänningen L-N i uttaget och kontrollera att den försvinner med JFBn avslagen. Det finns till sist uttagsprovare som kan användas för att testa JFBn i uttaget.

Detta blev en lång beskrivning över något som kanske är trivialt, men det skadar inte att göra några mätningar för mycket, inte minst för den egna förståelse.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För vårt syfte ska du alltid "ta fasen" från en punkt efter JFBn. Det som är värdefullt är att mäta mellan fas och skyddsjord efter JFBn med JFBn bruten. Där ska du få en oändlig resistans.
Kontrollmätte igen imorse för säkerhetsskull. Det var oändlig resistans mellan fas och jordskenorna i båda delarna av centralen när JFBn var bruten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med "efter" JFB menar jag den sida som elektriskt ligger efter. Om man ska relatera till något fysiskt så är det i denna bild från Kjell alla ledningar som går ut från undersidan om JFBn längst till vänster.

[bild]
Jord är jord, det finns många namn på samma sak beroende på vilken slags ledare det handlar om. Men de har en sak gemensamt, 0 ohm.

Inkommande huvudledning från din huvudcentral/mätarskåp är det som syns överst i bilden. Där kopplas de tre faserna till huvudbrytaren (HB) och därefter till JFBns ovansida. Inkommande PEN kopplas direkt till PE-skenan.

Man brukar mata en JFB från ovansidan och använda undersidan som utgång, men det behöver inte vara så. Det verkar vara så i ditt fall, men man får som sagt se upp och inte förutsätta något här. Så det som ligger efter din JFB är N-skenan (i båda centralerna), tillika nollan i alla dosor och uttag som matas från denna. Även säkringarna och faserna till uttag etc ligger "efter" JFBn.

Det är efter JFBn som det är intressant att mäta för vi vill ju kontrollera att JFBn är med i spelet så att säga. Det är vad de tre resistansmätningarna i bilden visar.

Resistansvärdet L-PE (mätning 1) varierar och beror på vilka förbrukare som finnas anslutna så det kan vara allt från några få ohm till oändligt. Det viktiga är att resistansen blir oändlig när JFBn bryts. Om inte så är inte JFBn kopplad till dessa faser.

Mätning 3 ser lite fånig ut i bild, men du kan tänka dig att du mäter i din dosa eller uttag. Du har ju fas, nolla och jord där också. Så vid mätning 3 ska du där mäta mellan jord i uttaget och jord i t.ex ett helt annat uttag i ett anant rum, eller centralens PE-skena eller helt enkelt centralens chassi. Syftet är att kontrollera att jorden i uttaget har kontakt med centralens jord. Allt som heter jord ska vara sammankopplat, alltid, oberoende av om JFBn är på eller av eller om strömmen är på eller av.

Till sist kan man ju mäta spänningen L-N i uttaget och kontrollera att den försvinner med JFBn avslagen. Det finns till sist uttagsprovare som kan användas för att testa JFBn i uttaget.

Detta blev en lång beskrivning över något som kanske är trivialt, men det skadar inte att göra några mätningar för mycket, inte minst för den egna förståelse.
Ska mäta en gång till när jag kommer hem ikväll för säkerhetsskull men det känns ändå som att allt är rätt så långt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med "efter" JFB menar jag den sida som elektriskt ligger efter. Om man ska relatera till något fysiskt så är det i denna bild från Kjell alla ledningar som går ut från undersidan om JFBn längst till vänster.

[bild]
Jord är jord, det finns många namn på samma sak beroende på vilken slags ledare det handlar om. Men de har en sak gemensamt, 0 ohm.

Inkommande huvudledning från din huvudcentral/mätarskåp är det som syns överst i bilden. Där kopplas de tre faserna till huvudbrytaren (HB) och därefter till JFBns ovansida. Inkommande PEN kopplas direkt till PE-skenan.

Man brukar mata en JFB från ovansidan och använda undersidan som utgång, men det behöver inte vara så. Det verkar vara så i ditt fall, men man får som sagt se upp och inte förutsätta något här. Så det som ligger efter din JFB är N-skenan (i båda centralerna), tillika nollan i alla dosor och uttag som matas från denna. Även säkringarna och faserna till uttag etc ligger "efter" JFBn.

Det är efter JFBn som det är intressant att mäta för vi vill ju kontrollera att JFBn är med i spelet så att säga. Det är vad de tre resistansmätningarna i bilden visar.

Resistansvärdet L-PE (mätning 1) varierar och beror på vilka förbrukare som finnas anslutna så det kan vara allt från några få ohm till oändligt. Det viktiga är att resistansen blir oändlig när JFBn bryts. Om inte så är inte JFBn kopplad till dessa faser.

Mätning 3 ser lite fånig ut i bild, men du kan tänka dig att du mäter i din dosa eller uttag. Du har ju fas, nolla och jord där också. Så vid mätning 3 ska du där mäta mellan jord i uttaget och jord i t.ex ett helt annat uttag i ett anant rum, eller centralens PE-skena eller helt enkelt centralens chassi. Syftet är att kontrollera att jorden i uttaget har kontakt med centralens jord. Allt som heter jord ska vara sammankopplat, alltid, oberoende av om JFBn är på eller av eller om strömmen är på eller av.

Till sist kan man ju mäta spänningen L-N i uttaget och kontrollera att den försvinner med JFBn avslagen. Det finns till sist uttagsprovare som kan användas för att testa JFBn i uttaget.

Detta blev en lång beskrivning över något som kanske är trivialt, men det skadar inte att göra några mätningar för mycket, inte minst för den egna förståelse.
Nu så har jag mätt i igen och jämfört min anläggning med bilden.

Mätningarna gick bra och gav resultat enligt tabellen på bilden. Allt tycks vara ok men...

Det ser inte riktigt ut hos mig som på bilden om man ser till vad som kommer från huvudcentralen/brytaren. Hos mig är det 5 ledningar som kommer ut. Alla är svarta när de kommer ut men fyra skarvas. En av dem till den blå som kommer in längst upp till höger på min JFB, tre till svarta som alla går in i JFBs ovandel och en som går direkt till chassit på den gamla centralen (se bild). Är detta rätt? Kan det vara så att jag har ett femledarsystem i ett 50-tals hus? Isf skulle väl den som går till chassit/ramen varit gulgrön? Ifs. går det en gulgrön från samma punkt och till jordskenan ovan JFBn.
 
  • Elinstallation med svart ledning ansluten till chassit på en äldre central, grön/gul ledning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på elektrisk anslutning med svarta och en grön ledning vid jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som att mitt system är som det på denna bild förutom att min inkommande PE är svart och av någon anledning går via ramen/chassit på den äldsta delen av centralen:
 
  • Schema för inkoppling av jordfelsbrytare i femledarsystem med markerade anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara så att du har ett femledarsystem (PE + N) som matar dina centraler, men det kan också vara så att det handlar om PEN + PE för ingen vettig människa ansluter inkommande "huvud"-PE till chassit på en central. Inkommande PE(N) ska gå direkt till PE-plinten och därifrån ska chassit skyddsjordas. Hur är den andra centraldelen skyddsjordad?

Om den ledare som skarvas mot blå inte även är ansluten mot en PE-skena utan endast används som nolla, då har du äkta TN-S (femledarsystem), lite ovanligt i ett gammalt hus men det kan ha gjorts om på senare år. Jag ser en strömtransformator runt en av ledarna, vad är det för kabel? Det borde vara tre st, en runt varje fasledare.

T twp skrev:
En av dem till den blå som kommer in längst upp till höger på min JFB,
vänster?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur är den andra centraldelen skyddsjordad?
Den är skyddsjordad via en gulgrön som hår från jordskenan ovan JGBn och till chassit på centralen. Sedan går det en annan gulgrön från samma punkt på chassit till jordskenan på samma del av centralen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser en strömtransformator runt en av ledarna, vad är det för kabel? Det borde vara tre st, en runt varje fasledare
Det finns tre stycken och de sitter runt de tre ledarna som går från huvudcentralen till JFBs övre del.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
vänster
Oj, vänster menade jag förstås.
 
  • Elcentral med gulgröna skyddsjordningar och flera kablar anslutna till jordskenor och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med skyddsjordning via gulgrön kabel och anslutning till chassit på centralen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var några onödiga skarvar på skyddsledarna här men det är sånt man får räkna med i gamla centraler. Anslutningarna ser heller inte så jättrebra ut, inte bara PE utan många andra anslutningar ser bristfälliga ut med skadade kardeler på ledarna och rostiga skruvar. Dessa två centraler börjar nog närma sig end of life. Det kan vara svårt att göra ändringar här utan att tvingas till en lite större renovering.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det var några onödiga skarvar på skyddsledarna här men det är sånt man får räkna med i gamla centraler. Anslutningarna ser heller inte så jättrebra ut, inte bara PE utan många andra anslutningar ser bristfälliga ut med skadade kardeler på ledarna och rostiga skruvar. Dessa två centraler börjar nog närma sig end of life. Det kan vara svårt att göra ändringar här utan att tvingas till en lite större renovering.
Ok, vad tycker du jag ska göra om jag vill göra det själv. Vilka är mina bästa/enklaste alternativ? Vad är görbart för mig på egen hand med endast hjälp via detta forum?

Min tanke just nu är att skarva eluttaget med den EKK 1.5 kvadrat som jag har redan och har dragit ut genom husväggen. På utsidan/fasaden sätter jag en dosa i vilken jag skarvar ihop den kabeln med markkabeln som går till garaget och en annan EKK 1.5 som jag sedan drar till ett eluttag bredvid dosan på husfasaden. Markkabeln drar jag hela vägen in i garaget och en bit upp på väggen till en dosa från vilken jag skarvar vidare till ett eluttag, en strömbrytare och två andra dosor i taket som jag sedan koppla ljusarmaturer till. Jag drar, kopplar och mäter att alt är ok där ute innan jag kopplar ihop det med elkontakten där inne.
 
Jag ser väl två alternativ, i denna prio.ordning:

1. Ring en elfirma som får röja i centralerna, kanske byta dem, och koppla in garagekabel och kabel till uttag separat, dvs ny kabel genom väggen (elfirmorna har fin-fina borrmaskiner :))

2. Rör inte centralen utan koppla in dig på uttaget som idag har fas, nolla och skyddsjord och koppla in garagekabeln så som du beskriver. Det blir en riktig tattarlösning som svärtar ned hempularkårens rykte, men vi har sett värre, betydligt värre. Det gör ingenting sämre. Majoriteten av de gamla diazedcentralerna i dagens hushålls skulle behöva en översyn liksom din... Börjar man rota i centralen är risken stor att det slutar med att man behöver göra om anslutningen av majoriteten av ledarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.