Att måla om sitt hus själv är ett drygt arbete som tar rätt lång tid. Med rätt förberedelser och lite planering går jobbet betydligt lättare. Och varför inte bjuda hem vänner på målarfest?

Du kan läsa artikeln här: Måla om huset själv steg för steg
 
Man kan alltså tvätta fasaden och måla den på samma dag?
 
Det står det inte vad jag kan se. Hade väntat tills det har torkat om jag var du. Tror att det hinner torka medan du borstar och skrapar fasaden dock. Det beror ju på hur stor yta vi talar om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
P
Det jag har läst är att linoljefärgen är mycket tätare än akrylatfärger. Linolja har små molekyler som ger en tät hinna och tränger in mer. Vad är korrekt?
 
Marlene det var så jag tolkade det när det stod att man skulle ha målartvätt dagen man bjöd hem alla vänner och bekanta.
Är inte ens jag som ska måla. Men svärfar insisterar om att det måste torka minst en vecka efter tvätt
 
Varför ska man tvätta nedifrån och uppåt? Känns vettigare att börja uppe och sen lämna det rent och färdigt efter sig när man tar sig nedåt. Ända nackdelen är väl att det droppar i nacken om man använder byggnadsställning och fortsätter på våningen under.
 
  • Gilla
FredrikMan
  • Laddar…
Jag ska höra med Roger hur han menar, återkommer!
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
arför ska man tvätta nedifrån och uppåt?
Det är väl den vanliga reläkommendationen när man tvättar bilar också. Jag har aldrig förstått det. Det skitiga vattnet rinner ju ner på det rena då.
 
Innan ommålning borstas ytan ordentligt med en piassavakvast för att få bort löst färgpigment och damm.
Ovanstående om slamfärg kräver följande förtydliganden -
1. Det räcker inte med att borsta med piassavakvast. Använd stålkvast för att få något gjort!
2. Det räcker inte med att avlägsna löst färgpigment. Det gäller att avlägsna linoljerester!

Det är en vanlig missuppfattning att man bara behöver sopa bort damm och spindelväv innan man stryker nytt lager rödfärg på det gamla. Om man gör så kommer lager efter lager av gammal linolja att anrikas på väggen. Till sist är huset inte längre målat med slamfärg utan med linolja. Följden blir att de nyare lagren slamfärg krackelerar och släpper.

Alltså: RENSA BORT mesta möjliga av också den slamfärg som alltjämt fäster.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl den vanliga reläkommendationen när man tvättar bilar också. Jag har aldrig förstått det. Det skitiga vattnet rinner ju ner på det rena då.
Antagligen för att lösningsmedel och avfettning rinner ner på ytan som börjat torka om du spolar uppifrån och ner. Spolar du nerifrån och upp så rinner allt av lättare och du slipper märkena som blir av exempelvis avfettning som får rinna ner på halvtorkade ytor.
På hus är ytorna ännu större så det är väl nästan garanti på att det hinner torka och du kommer få rinningar på fasaden som kräver lite extraarbete att få bort om du spolar uppifrån.

Ska det dock målas om är det väl skitsamma. :)
 
S Squall Leonhart skrev:
Antagligen för att lösningsmedel och avfettning rinner ner på ytan som börjat torka om du spolar uppifrån och ner.
Jag förstår inte resonemanget.

Om jag tvättar uppifrån och ned så rinner det skitiga vattnet över ytor som jag ska tvätta senare. Om jag tvättar nerifrån och upp så rinner det siktiga vattnet ner på ytor jag redan tvättat färdigt. På vilket sätt är det bra? Då blir jag ju tvungen att skölja dem en gång till.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Tanken är väl att smutsen som rinner ner inte fäster på den nytvättade ytan om du tvättar nerifrån och upp, medan den både hinner fastna och torka i ränder om du gör det uppifrån och ner.

Om resonemanget stämmer vet jag dock inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tanken är väl att smutsen som rinner ner inte fäster på den nytvättade ytan om du tvättar nerifrån och upp, medan den både hinner fastna och torka i ränder om du gör det uppifrån och ner.

Om resonemanget stämmer vet jag dock inte.
Men... Vad spelar det för roll, den ytan ska ju ändå tvättas?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Just vid biltvätt (Jag vet inte om det är applicerbart för hus) så tänker jag att den är skitigare längre ned. Att då tvätta uppifrån och med har 2 fördelar:
  • Vattnet som rinner nedåt blötlägger de nedre delarna på bilen så att den smutsen sen blir lättare att få bort.
  • Tvättsvampen är ren när man tvättar tak och motorhuv etc. Gör man tvärt om så kommer den vara full med skit som eventuellt repar lacken på bilens renare delar.
 
  • Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Varför ska man tvätta nedifrån och uppåt? Känns vettigare att börja uppe och sen lämna det rent och färdigt efter sig när man tar sig nedåt. Ända nackdelen är väl att det droppar i nacken om man använder byggnadsställning och fortsätter på våningen under.
Jag frågade Roger och hans svarade:

"Detta är det generella rådet när man tvättar en fasad. Rådet att tvätta nerifrån och upp är samma som att man ska göra så på köksluckorna. Skälet är att smuts och tvättmedel annars rinner neråt och skapar ränder som kan vara svåra att få bort. Är ytan nedanför istället våt så rinner skiten av så att säga. Det är så man rekommenderas att göra när man tvättar sin fasad. MEN du och läsaren har ju en poäng i detta. Ska man måla om spelar ju lite ränder i den gamla färgen ingen roll. Det är naturligtvis inte fel att tvätta nedifrån och upp, men det har sannolikt ingen betydelse alls när man ska måla om. =)
Däremot är det viktigt att man tvättar först och skrapar/borstar/slipar sen vid målning. Det beror på att annars kan skrapningen föra in fett från ytan längre in i fasaden. Därför rengör först, slipa sen."
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.