H hempularen skrev:
Det borde bli en del falskutlösningar av jordfelsbrytaren med denna koppling, men det beror som sagt på hur illa det är kopplat.
Jag har inte fått några som helt falskutlösningar under de ca: 12 månader som jag har varit bosatt i huset.
 
Om du bryter jordfelsbrytaren ska det vara oändligt motstånd mellan nollan och jorden i alla uttag.
 
useless useless skrev:
Om du bryter jordfelsbrytaren ska det vara oändligt motstånd mellan nollan och jorden i alla uttag.
Så om det är på det sättet så är det kopplat korrekt? Ska kolla så fort jag kommer hem.
 
tommib
Bryt strömmen och mät mellan jord- och nollskenan med JFB på resp. av. När JFB är bruten ska du inte ha kontakt mellan skenorna.

Ang "kabel som kabel" så är det helt enkelt inte sant. Då kan man lika gärna dra högtalarkabel.

Jag håller helt med om att du bör ta in en elektriker som ser över din anläggning, det verkar finnas en del konstigheter med den.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Fast om jordskena och nollskena är ihopkopplade så ÄR det fel. Sedan är ju frågan om hur jordfelsbrytaren är kopplad. Det kan ju ex. vara så att PEN kommer in på jordfelsbrytaren, och att nolla och jord separeras efter JFB. Men det är en ren spekulation från mig.

Är det felkopplat på det viset, så kan det vara ungefär hur mycket fel som helst, det finns felkopplingsvarianter som spänningssätter alla jordade föremål när jordfelsbrytaren löser ut.
 
T twp skrev:
Förstår att det bästa vore att dra en femledare direkt från centralen och ha möjligheten till trefas där ute samt en egen central. Dock innebär det att projektet får en helt annan omfattning och kostnad. Det kräver att jag tar dit elektriker som ska ha tid osv. Det kommer kosta en del samt ta längre tid än jag har räknat med.
Det är förståeligt, men tillfälliga lösningar brukar inte bli så tillfälliga. Det är ju inte tokfel att koppla in en fas till garaget på antingen dosan eller uttaget, men inget av dessa alternativ är bra, de är tyvärr inte alls bra.

T twp skrev:
Har kollat lite mer i centralen nu samt mätt lite till. Hittade plintarna till Jord respektive nolla och kunde följa sladdarna och se att den röda kabeln i den gamla dosan (trefas) går till jord och den silvriga tvinnade kabeln som hänger löst går till nollan i centralens högra sida. Det tyder väl på att jag har en nolla i den trotts allt, eller?
Det viktiga här är att kabeln är i gott skick. Om den är av en gammal typ med en biledare (kopparflätan) på minst 1.5 mm² så kan den användas, om den är i gott skick. Dock får den inte användas som nolla. Här är det felkopplat i elcentralen så du kommer inte undan att det behöver göras en omkoppling där. Inte för att det spelar någon roll elektriskt, om den är i gott skick, men man förväntar sig aldrig att biledaren är en nolla. Det kan leda till tråkiga misstag.

Med locket av behöver du ändå känna på skruvarna. Du kommer sannolikt att hitta ett par ledare, speciellt skyddsledare som sitter löst. Det är mer regel än undantag.

Det pratas om kontakt mellan PE- och N-skenan. Känn på den stora skruven som sitter mellan dessa skenor längst till vänster i bild. Den ska sitta löst, dvs vara lossad just för att sära på dessa två skenor. Givetvis ska du först kontrollera att JFBn är kopplad mot denna N-plint. Det gör du först visuellt och sedan bekräftar du med mätning, se nedan.

T twp skrev:
Öppnade även upp och mätte i den vanliga strömuttaget bredvid som jag funderar att koppla vidare ifrån och där satt också någon äldre typ av kabel (treledare) där kabeln i mitten i uttaget (jord) går till jord i plinten i centralen. Den svarta gick till nolla och den grå till säkringen. Därmed konstaterar jag att grå är fas, svart är nolla och den i mitten är jord. Har även mätt med säkring i och utan för att verifiera mitt påstående.
Bra, du har visuellt kontrollerat hur det ligger till. Här är läget något bättre men inte bra. Återigen bör man inte använda biledaren som varken nolla eller skyddsjord, men det är som skyddsjordsledare den har använts tidigare så det är minst fel att använda den som skyddsjord, om den är i bra skick.

Med en JFB så ställs inte lika höga krav på dess area och dess elektriska kvalite då JFBn löser även för små felströmmar. Om du inte haft en JFB så hade denna biledare behövt föra 100-200 A för att säkringen ska lösa.

T twp skrev:
Vid mätning har jag använt mig av följande beskrivning 1. "Mäta jord" gör man enklast genom att Ω-mäta mellan nolla och jord, fast man vet då inte vilken som är vilken.
Lite mer komplett beskrivning:
2. Med spänning på: Mät 230V mellan fas-nolla och mellan fas-jord. Mät 0V mellan nolla-jord.
3. Med säkring avslagen: Mät <0.5Ω mellan nolla-jord. Mät oändlig resistans mellan fas-nolla och fas-jord.
4. Om det dessutom finns JFB, slå av den: Nu ska man kunna mäta oändlig resistans mellan nolla-jord.
4a. Mät <0.5Ω mellan jord och en annan jord i närheten."
Först och främst ska du visuellt kontrollera att JFB täcker in alla (berörda) grupper i centralen. Du ska helst inte mäta dig fram till detta, utan du ska mäta för att bekräfta det du ser. Annars kan det gå illa.

Jag vill minnas att du har mätt spänningen till både dosa och uttag, men var det med säkring i och ur och/eller med JFBn? För att testa ifall JFBn täcker dosan och uttaget bör du mäta med JFBn till och från. Mät spänningen mot både N och PE i dosa/uttag.

Med denna kunskap kan du gå vidare och i punkt 4 få detta bekräftat, dvs oändlig resistans med JFBn bruten, om JFBn även bryter faserna. Denna mätning är dock osäker och måste kompletteras med 4a. Du ska alltid ha kontakt mot annan jord även med JFBn bruten. Enbart mätning enligt 4 upptäcker t.ex inte om uttaget är fuljordat.

Denna mätning 3,4,4a gör du lämpligen även på N-plinten i centralen på bild för att säkerställa att den täcks av JFBn och inte har kontakt med PE när JFBn är bruten.

Det finns många fällor att ramla i vid mätning så flera olika mätning bör göras tillsammans med inspektion för att vara säker.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Med locket av behöver du ändå känna på skruvarna. Du kommer sannolikt att hitta ett par ledare, speciellt skyddsledare som sitter löst. Det är mer regel än undantag.
Tack för mycket bra info!

Ska kolla läget nu men förstår inte riktigt vad du menar här. Vilket lock och skruvar tänker du på? Menar du att jag ska kolla och spänna till skarvarna i de befintliga uttagen/dosan?
 
Spring så långt bort du kan, och sedan tillkallar du en behörig elektriker!

Att koppla från någon "konstig" dosa till ett (ofta) fuktigt garage med bristfälliga kunskaper? Nej, tänk inte ens tanken!

Det enda verkligt positiva var att du kollade här i stället för att bara "skruva kabel" utan att fråga!!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Först och främst ska du visuellt kontrollera att JFB täcker in alla (berörda) grupper i centralen. Du ska helst inte mäta dig fram till detta, utan du ska mäta för att bekräfta det du ser. Annars kan det gå illa.
Kollar nu och ser att den stora skruven mellan jord och nollskenan är lös och ser också att den inte rör vid någon av skenorna. Alltså är det inte ihopkopplade! Ber om ursäkt för missledande info tidigare. När jag kollar JFB och hur den är kopplad till det två andra delarna av centralen ser jag följande: Det går tre gulgröna kablar från JFB jordskena. En av dem går till ramen/fästet på den vänstra delen av centralen och sedan därifrån till jordskenan på samma del. Det två andra gulgröna från JFB går till den andra/högra delen av centralen. En av dem går till fästet/ ramen och den andra går till nollskenan på samma del. Sen går det tre blå ledningar från JFB nollskena. En går direkt till JFB, den andra till vänstra delens nollskena och den tredje till högra delens jordskena. De kommer 5 svarta ledningar från huvudcentralen och det ser och som att en av dem blir en del gul och sedan fortsätter rätt in i JFB. Ah, ser nu att det gula är någon form av kabelsko/klämma. Sitter bler sådana klämmor på de svarta kablarna från huvudcentralen och flera ser ut att gå till JFB.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vill minnas att du har mätt spänningen till både dosa och uttag, men var det med säkring i och ur och/eller med JFBn? För att testa ifall JFBn täcker dosan och uttaget bör du mäta med JFBn till och från. Mät spänningen mot både N och PE i dosa/uttag.
Jag mätte med JFB både till och från. Tror dock att jag endast mätte eluttaget helt korrekt. Dosan behöver mätas om ifall jag ska in där mer överhuvudtaget.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Denna mätning 3,4,4a gör du lämpligen även på N-plinten i centralen på bild för att säkerställa att den täcks av JFBn och inte har kontakt med PE när JFBn är bruten.
Ska jag bryta huvudströmmen helt när jag gör denna mätning? Jag antar det men vill dubbelkolla så jag inte får fel mätvärden då fast jag mäter ju jord så bord vara ok att bryta. Antar att man inte ska stoppa grejer i centralen med strömmen på.
 
På din beskrivning är alltså N- och PE-skenan omkastade i den högra centralen? Det låter inte bra alls, risk för förväxling. Men inte helt ovanligt i gamla smältsäkringscentraler. Gäller att se upp.

Med att dra åt skruvar menade jag alla skruvar som fäster en ledning. Du kommer troligen att hitta en o annan ledare som sitter löst under sin skruv.
 
T twp skrev:
Ska jag bryta huvudströmmen helt när jag gör denna mätning? Jag antar det men vill dubbelkolla så jag inte får fel mätvärden då fast jag mäter ju jord så bord vara ok att bryta. Antar att man inte ska stoppa grejer i centralen med strömmen på.
Ja, "med säkring avslagen" står det i beskrivningen för 3. All ohmmätning ska ske i strömlöst tillstånd.
 
T twp skrev:
Ska jag bryta huvudströmmen helt när jag gör denna mätning? Jag antar det men vill dubbelkolla så jag inte får fel mätvärden då fast jag mäter ju jord så bord vara ok att bryta. Antar att man inte ska stoppa grejer i centralen med strömmen på.
Bryter huvudströmmen om skruvar ut de tre huvudsäkringar som finns.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På din beskrivning är alltså N- och PE-skenan omkastade i den högra centralen? Det låter inte bra alls, risk för förväxling. Men inte helt
Det ser så ut för det sitter ett gäng röda kablar (som väl förr var jord) och någon blågrön jord i den högra delens nollskena.
 
  • Elcentral med röda och blågröna kablar anslutna till en nollskena omgivna av vit isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med röda kablar och blågröna ledningar kopplade till nollskena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, "med säkring avslagen" står det i beskrivningen för 3. All ohmmätning ska ske i strömlöst tillstånd.
Var är bäst att ta fas i centralen när jag mäter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.