H Henri skrev:
Keexet. Jag antar att mossa binder fukt som medför att plattorna kan bli isiga och hala på vintern. Vidare kanske mossans rötter på sikt orsakar att sjöstenarna lossnar.
För mig räcker det med att utseendet på plattorna försämras kraftigt på grund av mossa.
Ja att de kan bli hala köper jag, fast då är å andra sidan sjöstensplattor ett säkrare kort än den släta varianten, som redan från början har lägre friktion mot skosulan.
 
svartöra svartöra skrev:
Växer de på betongplattor kan man räkna underlaget som basiskt. pH ändrar man inte så lätt i det fallet med mindre än att man fräter bort plattorna.

Däremot är det inget fel på lut (natriumhydroxid) rent miljömässigt. Det duger som mossbekämpning eftersom starka baser får mosscellernas membran att gå sönder. Mossan försvinner inte i ett nafs men försvagas eller dör.

En variant på det temat är att spraya en ganska stark diskmedelslösning på mossan med jämna mellanrum, t ex en gång i veckan eller något. Såsmåningom tröttar man ut den.
Jag föreslår också att pröva en stark diskmedel o vatten blandning, jag hade själv tjockt med mossa på ett papptak där jag kastade ut Yes o vattenblandning, mossan dog och regnet sköljde sen bort mossan, det var för tre år sen och har inte fått någon ny påväxt av mossan.
Diskmedel YES = Billigt! Ändrar PH, kanske värt att pröva?
 
Mossa bekämpas bäst med järnsulfat. Finns på Granngården i säckar. Mossa dör av järnet men problemet är att det kan missfärga betong/sten etc.

Allt organiskt bekämpas oftast bäst med högt PH om det är frågan om rengöring är min uppfattning. Natriumkarbonat höjer PH. Lös i vatten och låt verka i 30 minuter.

EDIT Natriumkarbonat går ibland under namnet Målar- eller Hushållssoda.

EDIT 2: Det skall vara en varmlösning av natriumkarbonat och vatten på cirka 60 grader.
 
Man kan också pröva PBW som är är ett rengöringsmedel inom bryggeri/vinframställning. Har en viss blekande effekt också. Finns i välsorterade bryggeributiker.
 
Blandar du natriumkarbonat alternativt natriumbikarbonat med citronsyra får du en propplösare tillsammans med vatten. Skulle också funka på plattor. Bör nog testas innan på liten del för att se effekten innan stor skala utförs.Varmt vatten men inte kokande.
 
OT : Natriumbikarbonat tillsammans med askorbinsyra (c-vitamin) är en perfekt daglig drink för att få rätt balans i kroppen samt c-vitamen. Bra mot urinvägsinfektioner och dyligt.

Dvs det är inga giftiga ämnen vi pratar om.

EDIT Den aktiva beståndsdelen i Samarin är Natriumbikarbonat. Det som skiljer Natriumkarbonat och Natriumbikarbonat (eller Natriumvätekarbonat) är i princip en väte atom.
 
Redigerat:
Skall även tilläggas att Järnsulfat, förutom mossfri gräsmatta, gör den grönare.
 
Bricco Bricco skrev:
Har sjöstensplattor och på skuggsidan har mossan fått fäste. Testat med högtrycken men inte mycket händer :O

Fler förslag på hur man får bort detta?
Gammal tråd men jag har likadana plattor som varit än värre mossbevuxna ända till i förrgår, då jag drog av dem med högtryckstvätt. Plattorna är numer rena men det stänker något kopiöst.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Eftersom det vid högtryckstvätt av sjöstensplattor stänker mycket på väggar skyddar jag dem med plast från Biltema. Om man dessförinnan behandlar mossan med ogräsättika lossnar den lite lättare även i fortsättningen. Det krävs att högtryckstvätten är stark, jag använder turbomunstycke på nära håll. Resultatet blir fantastiskt bra.
 
Ogräsbrännare gasol funkar utmärkt och du behöver inte några kemikalier.
 
Edgarsven
Det finns brännare i olika storlekar och priser. Har en enkel ogräsbrännare från Biltema för 119:- kapacitet för en normalstor trädgård med plattor?
 
H Henri skrev:
Edgarsven
Det finns brännare i olika storlekar och priser. Har en enkel ogräsbrännare från Biltema för 119:- kapacitet för en normalstor trädgård med plattor?
Själva brännaren funkar bra. Du behöver dock kanske 2 flaskor från Biltema på 450 G om det är en lite större yta. Är det en hel uppfart så kan man köpa gasolbrännare som har en lång slang, och använda en större gasoltank. Även om jag skulle vilja påstå att du klarar en mindre uppfart på två 450g flaskor.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Ja högtryck funkar men skitar ner otroligt,bättre om det varit torrt väder en tid och ta en bred pensel doppa i bensin och måla plattorna med detta samt tänd eld på mossan,kvar bkir bara en askgrå filt som du sopar bort med piassavakvast,funkar bar och lättvindigt
 
carl Fabian
Kan fungera, dock måste man väl vara observant på brandfaran när man eldar med bensin.
Gäller väl även vid hantering av gasolbrännare.
 
självklart,träsgårdsslang intill samt bränn av 1-3 plattor/gång,Samt vindstilla man får ta hänsyn till brännbart mtrl intill då funkar det gott
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.