Produktutvecklat min moxonvise, nu går det lite smidigare att montera den på bänken, rattar att spänna med o gänginsatser i hyvelbänken.

Hornbachs längsta billiga rattar är bara 38mm men pillar man av locket kan man sätta i sexkantsskruv av valfri längd, (Locket är alltså av på bilden), i mitt fall bytte jag till 50mm.

Modifierad moxonvise på hyvelbänk med svarta rattar och utbytta sexkantsskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart ratt och löstagbart lock med sexkantsskruvar för montering på en hyvelbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 11 till
  • Laddar…
Fick av fläkten från axeln, blev att tillverka en egen utdragare och då gick det utan problem.
39867028130_1a24cfc14c_b.jpg

27805041178_754e583a8b_b.jpg

Provade utan fläkten och motorn lät förfärligt! Lagren kunde inte vara i bra skick tänkte jag och nä det här var förmodligen de värsta lager jag sett:
26806492647_e623f9b5de_b.jpg

Ser varken namn eller någon annan skrift på lagren men koll med skjutmåttet säger det är 25x52x15mm
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
25x52x15mm
Ett 6205 då? (Kände igen måtten sen jag fixade med min bandsåg :) )
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Jepp verkar finnas lokalt att köpa på Motonet av märket SKF / FAG / KOYO. Antar dom är alla i samma kvalitétsklass och man blandar lite på dom i affärerna, därför dom skrivit alla tre namn. Helkapslade lager då så blir det enklast.

Trodde jag hade några men det var 6204 lager som jag köpte för flera år sen, tänkte jag skulle nyta på kuttern till min hyvel men det blev aldrig av.
 
Jag ser att du har börjat med spånfläkten som jag hittade åt dig.
Det hördes redan då man drog runt för hand att lagren var kaputt.

Du skall ha C3 lager då de är i en motor. De har litet större lagerspel så det finns rum för värmeurvidgning då motorn blir varm.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag ser att du har börjat med spånfläkten som jag hittade åt dig.
Det hördes redan då man drog runt för hand att lagren var kaputt.

Du skall ha C3 lager då de är i en motor. De har litet större lagerspel så det finns rum för värmeurvidgning då motorn blir varm.
Jo jag tippar det var orsaken den togs ur bruk, en reparation ansågs väl inte vara värt det pga åldern. Tur folk tänker så. Kommer väl och hälsar på snart med nya lager. Fast nu är vi i Tammerfors.
 
Den kan också ha hamnat på skroten för att de tog bort eller byggde om något större spånsugssystem. Det fanns åtminstone tre större spånfläktar där.

Jag håller tummarna för att det går bra i Tammarfors...... för jag vet varför ni är där.
 
Fixade lite mer systainerrack, här till montagebordet.

Montagebord med ett perforerat arbetsyta och integrerade Systainer förvaringslådor från Festool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumprofiler fästa vid montagebordet, använda som stöd för verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montagebord med perforerad arbetsyta och två Systainer-förvaringslådor intill på ett rack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mangea och 5 till
  • Laddar…
:mad::mad::mad:Hur i SJÄLVASTE gick det här till?!?!


Intrasslad kap- och gersågs klinga som sitter fast i skyddet, vilket visar en frustrerande situation i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klingan och skyddet trasslade plötsligt in sig i varandra. Klingan går inte att få bort - och utan den går skiten inte att laga. Farväl, lilla kap- och gersåg - just som jag behövde dig som bäst :mad::mad::mad::mad:
 
Stekplatta / pizzastål till grillen. Ser jag behöver träna mera på pinnsvetsen, tror inte jag svetsat med den sen i höstas.

26892463877_5c59d41518_b.jpg

39952806020_0746e130a1_b.jpg
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Hur i SJÄLVASTE gick det här till?!?
Ingen aning men gissar att nån bit (av avkapet) flugit med klingan upp och kilat mellan anhåll o klinga.
 
Ola C Ola C skrev:
Ingen aning men gissar att nån bit (av avkapet) flugit med klingan upp och kilat mellan anhåll o klinga.
Det riktigt mystiska är ju att någon slags metallremsa på sågen trasslat in sig i klingan:
Metallremsa intrasslad i en cirkelsågs klinga, markerad med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tagit bort färg från spånsugen, lika bra att grunda och måla om den då jag håller på. Ett riktigt skitjobb dock. Händerna känns inte så trevliga efter en bra tid med vinkelslipen, även med två tjocka handskar över varandra. Färgborttagaren jag har av märket RK är ganska värdelös, har väl använt nitromoors för riktigt länge sen, men tror just efter bytte dom recept och den flaska jag köpte senast där var också en besvikelse. Finns det någon bra färgborttagare nuförtiden?

41776897911_a13e965be5_b.jpg
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Inte idag men igår, snedsågade jag 70m+ staketregel med en lånad meec-bordsåg... Jag måste faktiskt berömma denna billiga, inte vansinnigt stabila men ändock funktionsdugliga, relativt väldigt billiga maskin!

Lättjusterat, förvånansvärt stabilt anhåll. Lätt att ställa in vinkel och höjd...

Om jag inte missminner mig helt och hållet, hade jula denna maskin nedsatt till typ 899kr för inte så längesen. Om den dyker upp igen till det priset, tror jag nog att jag kommer slå till. Kanske inget för det mest pedantiska micrometer-jobbet men i många fall duger den, faktiskt!

https://www.jula.se/catalog/verktyg...a-sagar/bordcirkelsagar/bordcirkelsag-249450/
 
Krupit till korset och köpt en ny liten kap- och gersåg - Meec... Få se om och hur den funkar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.