C claesborjesson skrev:
Det är väl med hus som med människor, det finns inga friska, bara sådana som inte är tillräckligt noggrant undersökta :D.

ALLA hus har sina blämmor, både gamla och nya. Det gäller bara att hålla koll på vad som är viktigt !!!

Fukt är viktigt, möss och råttor dyker upp då och då, gärna i elcentraler.

[bild]
Hade nån satt snickers bland propparna?
 
Barnsäker förvaring av "Snickers"!

OBS! Enbart svart humor OBS!
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
L Lina99 skrev:
Hej!

För knappt ett år sedan köpte vi hus. Huset har platsbyggt kök. Nu har vi upptäckt musskit i våra bestickslådor. När vi drog ut lådorna och tittade in fick vi en tråkig överraskning. Innan man platsbyggt köksinredningen har man inte tätat mot vägg/golv/rör. Mössen har kunnat härja fritt bakom (och i) kökslådorna, bakom diskmaskinen och även under "golven" i köksskåpen, alltså bakom sockeln. Jag gissar att de tar sig in via rören som går ner i krypgrunden.

Vi funderar på om detta går att driva som "dolt fel"? Vi betalade för en överlåtelsebesiktning. Besiktningsmannen gick då igenom hela besiktningsprotokollet med oss, och nämnde inget om detta. Det står inga anmärkningar som har med detta att göra i protokollet. Däremot nämns det att det saknas droppskydd under kyl, frys, diskmaskin och i diskbänkskåp. Detta stämmer dock inte - droppskydd saknas överallt utom just under diskmaskinen. Men detta ser man bara om man drar ut kökslådorna och kryper in bland musskiten och kollar. Något besiktningsmannen alltså uppenbarligen inte gjort.
Snälla glöm "dolda fel" och bit i det sura. Jag tittar i hus varje dag och det är inget kök som är helt tätt hur fint det än är. Kanske bor ni där mössen råkar trivas? Sätt ut fällor under skåpen och ta de små rackarna innan de springer runt för mycket. Täta med fogskum och ev. stålull.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L Lina99 skrev:
Mmmm och att döma av hur det ser ut har de förra ägarna också levt med skiten. Vi har haft jätteproblem med möss på flera håll i huset, men det har vi tätat och fått bukt med. De tidigare ägarna måste ha varit obrydda om möss, för vi har inte sett några tecken på att de försökt täta på ställen där det verkligen varit uppenbart att mössen kommit in.

Vi gissade väl att det inte var så mycket att göra, vi hade mest hoppats att vi kanske skulle kunna driva det gentemot besiktningsmannen som vi tycker borde ha uppmärksammat oss på detta. Men det återstår väl bara att sanera, täta och svära åt klåparna som byggde så dumt.
Kolla om hemförsäkringen täcker sanering av Anticimex eller Nomor. Då blir det självrisk men ni slipper lägga tid på att bygga om/täta mm. Är nog inte helt lätt att få det rätt i efterhand om det är gammal byggstandard.

Eller så kan ni sätta in en ordentlig musfälla i krypgrunden själva. Lite dyra men kan vara bra långsiktig lösning. Finns kolsyrefällor som saneringsbolagen själva använder när de inte längre får använda så mkt gift. Kolla denna tex som tar 24 möss åt gången: https://stick.se/mus/goodnature-a24-ratt-och-muskontroll/
 
  • Gilla
Absent061
  • Laddar…
Call45 Call45 skrev:
Kolla om hemförsäkringen täcker sanering av Anticimex eller Nomor. Då blir det självrisk...
Kan nog svära på att skadedjursanering ingår i hemförsäkringen. UTAN självrisk.
 
Har för mig min försäkring täcker bekämpning och sanering men inte skador som gnagarna orsakat...
 
J JohanLun skrev:
Har för mig min försäkring täcker bekämpning och sanering men inte skador som gnagarna orsakat...
Det stämmer, så är det.
 
C
Många är inne på fällor, anticimex osv. Ganska meningslöst i en sådan här situation enligt min åsikt, då det bara är en tillfällig lösning på problemet. Det är bara en tidsfråga innan någon annan hittar in samma väg. Snarare en fördel att låta dem hållas tills man hittat var de kommer in eftersom det dels är lättare att hitta hålet när man har spår att följa, dels får man en kvittens på att man lyckats täppa till alla ingångar.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ja, musfällor är dels inte tillräckligt effektiva på att hålla undan gnagarna helt och hållet, och dels är det ett sisyfosarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.