Det där är såna där förpackningschips som används som stötskydd vid transporter. Det finns på alla mina maskiner också.
 
  • Gilla
Ola C och 2 till
  • Laddar…
Nu tror jag att jag har en idé:

Tyvärr vet jag inte hur hyvelstål-spännkil-spånbrytare ser ut i Hammern, men det vet ju ni andra.

Jag tänker mig att man tillverkar/låter tillverka någon slags raka hållare som ser ut som hyvelstål, men som bestyckas med raka vändskär från Wealden. Deras vändskär är tänkta att monteras i vanliga frässtål, och de är billiga (relativt). Det finns vändskär som skruvas fast (Easy-Tip) och de som kläms fast (Easy-Fix). De är vändbara med två eggar per skär. Det viktiga när man konstruerar hållaren är att få till plattlägena. Vändskär ska inte positioneras med hålen eller kläminrättningen, utan indexeras mot slipade ytor. Hål och klämytor är tillverkade i "grönt" tillstånd, och håller inte tillräcklig precision.

Genom att man använder vändskär kan man vända fram en ny egg eller montera ett nytt skär när man får ett hack i stålet. Det har vi ju redan konstaterat i tråden. Knivarna behöver tillverkas så att man får överlapp som hanterar skarvarna mellan skärplattorna. Jag kan hjälpa till med tips om hur man kan konstruera plattlägen osv. Själv har jag ju inget behov av konstruktionen.

https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Easy_Fix_Blades_953.html
https://www.wealdentool.com/acatalog/Blades-1.html
 
Ja vissa kör den taktiken på Tersastål så den är beprövad. Jag gillar idén men det känns aningen omständigt att få till och det blir en herrans massa stål att hålla rätt på, 60mm*5 på ena och 50mm*6 på de två andra, oanvänd sida och använd, hackade stål vs fina. Det kommer sluta med att jag står med 17 stål i en hög på bordet o kliar mig i huvudet.:)
 
Nu har jag hyvlat lite gammalt återvunnet virke i hyveln, och trots noggrann spikrensning lyckades jag hyvla i en rätt grov spik. Ni vet ju hur kul det är när man sedan får spår i allt man hyvlar, vilket leder till att man måste byta stål eller slipa. Nu hade jag säker ett visst mått av tur, men hårdmetalleggarna i spiralkuttern påverkades inte alls av misstaget. Den här gången.
Eller -egentligen var det sonen som spikrensade och hyvlade under mitt överinseende och enligt mina instruktioner, så jag är helt och hållet ansvarig för misstaget. Men saker ska ändå beskrivas rätt.
Hyvlat återvunnet trästycke med en spik och skador efter hyvling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
vectrex och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ny film!
Hade tråkigt i snickeriet i väntan på lim som torka så tänkte jag kunde tillgodose moderatorns önskemål.

 
  • Gilla
Stiftet och 9 till
  • Laddar…
Bästa filmen någonsin! Helt klart snabbaste höjdjusteringen jag har sett. Nu är jag sugen på att se dig berätta lite mer om vad som i ditt snickeri!

Jag är också väldigt tacksam för att veta vad en standardplanhyvlingstjocklek är. Sitter ibland o kliar mig i huvudet o funderar på vad jag ska välja för tjocklek till olika saker, awesome att ha svaret;)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Bästa filmen någonsin! Helt klart snabbaste höjdjusteringen jag har sett. Nu är jag sugen på att se dig berätta lite mer om vad som i ditt snickeri!

Jag är också väldigt tacksam för att veta vad en standardplanhyvlingstjocklek är. Sitter ibland o kliar mig i huvudet o funderar på vad jag ska välja för tjocklek till olika saker, awesome att ha svaret;)
Ja, eftersom man alltid planhyvlar till 20 mm behövs ju ingen justeringsmöjlighet alls. Man skulle kunna ha en pedal som flyttar bordet mellan 175 mm och 20 mm.
 
Haha, lustigkurrar. Ni e bara avundsjuka på min turbovariant av planbordsförflyttning:)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P
Fiffigt :) jag personligen skulle vara livrädd för veven där men lite smällar åt fingrarna har väll ingen dött av :whistle::poop:
 
Jag är speciellt avundsjuk, eftersom min mätklocka (som är oväntat precis) omöjliggör att jag kopierar turboveven. Jag skulle ju kunna skrota mätklockan och montera en elektronisk mätare, av vilka jag har två obegagnade i gömmorna, men jag tilltalas av att det går att det går att lösa så bra med analog finmekanik.
 
P pleqtiz skrev:
Fiffigt :) jag personligen skulle vara livrädd för veven där men lite smällar åt fingrarna har väll ingen dött av :whistle::poop:
Ser kanske nära ut på filmen men det är rätt säkert avstånd. Fingrarna är några cm utanför veven i axiell led.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Lyfter tråden med en fråga om spiralkutter kontra Tersakutter. Jag skall byta min planhyvel med postbara standardstål till något nytt, och skulle vilja höra era erfarenheter av de två systemen? Jag har Tersa i rikthyveln och är väldigt nöjd med det, men av fyra tillfrågade säljare idag rekommenderade två spiralkutter och två Tersakutter. Alla fabrikaten har Tersa som standard med spiralkutter som tillval.
Mvh Gls
 
Det enda negativa jag har att säga om Felders spiralkutter är den högre inköpskostnaden. Kuttern är oerhört robust. Ingen postning, inget strul.
 
Håller med Matthias. Något som är mycket värt är att spiralkuttern är oerhört tålig mot grus och spik. Har inte fått någon endaste liten skavank trots rätt många meter halvdåligt virke. Sen håller den skärpan otroligt länge också!
 
Ok. har in bytt något skär, vridit på ett segment? Jag får för mig att en ny egg i en förövrigt välanvänd rad av eggar skulle kunna visa sig i den hyvlade ytan.
Mvh Gls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.