V vectrex skrev:
Feldergruppens översatta grejer ger jag inte mycket för. Har inte kikat i min egna manual, den där var första bästa jag hittade på nätet.

Av nyfikenhet, vad är det som skiljer på våra modeller?
I den bilden står det att hål 2 är smörjhål, dock inte så uttalat "häll maskinolja i hål 2" som i min manual. Blev väldans osäker nu men jag tror inte jag har gängstången synlig bakifrån utan att den istället går inuti pelaren.

Övrigt som skiljer är att mina bord lyfts var för sig samt anhållet är lite annorlunda.
 
Men när du hällde i oljan, så borde den väl ha runnit ner längs med gängstången? Så smord blev den väl då. Om inte så hade du i för lite olja. Ditt golv är väl antagligen inte manualförfattarens eller översättarens problem? ;)

Jag kommer inte heller ihåg om min gängstång är synlig eller inte, får kolla ikväll. Men såhär ser det ut i min översatta manual:
Illustration från manual som visar stegen för att smörja höjdspindel på en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar vara detsamma som står i den Engelska men det kan ju fortfarande vara skillnad på årsmodeller.
 
jac jac skrev:
Men när du hällde i oljan, så borde den väl ha runnit ner längs med gängstången? Så smord blev den väl då. Om inte så hade du i för lite olja. Ditt golv är väl antagligen inte manualförfattarens eller översättarens problem?
Om gängstången är i centrum av pelaren och jag häller olja genom ett hål i pelarens ytteryta finns det ju inget som säger att oljan någonsin når gängstången.
 
Ola C Ola C skrev:
Om gängstången är i centrum av pelaren och jag häller olja genom ett hål i pelarens ytteryta finns det ju inget som säger att oljan någonsin når gängstången.
Jodå, det är bara fråga om att hälla i tillräckligt mycket, tillräckligt fort.

Men allvarligt talat så kan jag hålla med om att det var en ovanligt korkad formulering.
 
Ola C Ola C skrev:
Du har tyvärr inte plats för en hyvel till annars kunde du fått den.
Har mätt lite nu, den får plats om vi baxar upp den på arbetsbänken.. kommer funka fint så länge jag inte behöver rikthyvla något som är tjockare än 12mm... ;)

Åtminstone jag vill se ett foto på det berömda hålet..svartvita teckningar där inte ens hålet är utmärkt hjälper ju inte. :)
 
Ok, så här ser det ut. Min gängstång sitter centrerad inuti pelaren (såg jag när jag lös i hålet), det är alltså den som avses med meningen "fyll på maskinolja i smörjhålet". Min gängstång ser rätt välfettad ut, den halvlitern motorolja jag hällde i hålet gjorde nog ingen större nytta.

Gängstång centrerad i pelare, syns genom smörjhål, omgiven av mekaniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gängstång centrerad i stålpelare med smörjhål, omgiven av bultar och en träbyrå i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av smörjprocessen för höjdspindeln på en planhyvel med markerade delar som smörjhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vy genom smörjhålet i pelaren som visar en centrerad gängstång inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådärja, då va finratten färdigutvecklad, målad o klar. Ändra mig lite angående insexinterfacet, kör nu med en 10mm med runda sidan ut (för att få lite vinkelmån) och 10mm hylsa i skruvdragaren. Har en gammal skabbig skruvdragare som bara kommer användas till det här o hänga på väggen vid hyveln.

Fungerar fantastiskt bra, inget vobbel o korta insexstumpen är inte ivägen när det handvevas.

Nymålad finratt på en hyvel med justerad 10mm insex och hylsa för skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyutvecklad finratt med 10mm insexnyckel på en hyvel, målad och monterad för att justera vinkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Ny film!
 
Snyggt!

Och bara för sakens skull så kan jag berätta att min gängstång ligger utanför pelaren:
Gängstång vid pelare med smörjfett, i behov av avtorkning och nytt fett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det hindrar ju inte att en avtorkning och lite nytt fett kunde vara bra.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ny film!
Nja, du får använda fantasin, det är precis som filmen jag la upp, bara lite snyggare.
 
Ola C Ola C skrev:
Nja, du får använda fantasin, det är precis som filmen jag la upp, bara lite snyggare.
Sjukt besviken jag blir! Allt detta jobb på en ny snygg ratt och så menar du att den inte har en inbyggd utväxling som gör den snabbare än prototypen? Trodde det var meningen att saker skulle bli bättre?
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Sjukt besviken jag blir! Allt detta jobb på en ny snygg ratt och så menar du att den inte har en inbyggd utväxling som gör den snabbare än prototypen? Trodde det var meningen att saker skulle bli bättre?
Den är faktiskt snabbare eftersom jag kan köra skruvdragaren på maxfart utan att tvingarna flyger av eller slår i mina handleder.;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Då detta verkar blivit den officiella Hammerhyveltråden så kör vi på här...

Behöver lite nya stål till A3-31an och är smått förvirrad. De som verkar finnas är

500-07-002 Utomlands står de specade som Cobalt HS, i Sverige HSS respektive HS-M42. Pris ca 400 + moms
500-07-001 Utomlands Kromstål, hittar ej dessa i Sverige, pris ca 240 + moms

Det där jiddrandet om fantastiska stålsorter som håller i en evighet biter inte riktigt på mig, har alltid kört i en knast eller nåt annat som jackat stålen långt innan dess. 400 + moms tycker jag är skitdyrt för 3 hyvelstål.

Fråga 1. Är någon av stålvarianterna ovan omslipbara? Åtminstone HSS/HSM42/Cobalt HS står som disposable/engångs men läser man på nätet verkar det gå att slipa HSS. Kromstålvarianten hittar jag ingen info om.

Fråga 2. Någon som hittat kromstålvarianten lokalt?

@jac @badtastex @fiskbuggaren @mattiasp (jag vet du har spiralkuttern men du brukar gå igång på materialsnack:)) snabelA alla andra som kan veta.
 
Redigerat:
Jag tänkte bara tracka dig för att du valde fel kutter, trots att vissa somliga försökte övertala dig om att välja rätt. Jag har inget vettigt att komma med. [Insert smiley here]
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Jag tror att alla varianterna du listar är HSS-stål, dock m lite olika recept. M42 brukar rekommenderas till hårdare träslag, "vanliga" HSS (lär vara M2) brukar rekommenderas till furu etc. I övrigt håller jag med dig ang kvistar etc.

Jag har aldrig stött på HSS-stål som inte är omslipbara.

Vi har provat M2 och M42, kan inte säga att jag har märkt någon enorm skillnad. Båda håller väldigt länge. Men då hyvlar jag inte skräpvirke (det inkluderar gran) och oftast är det relativt få kvistar. Sen hör det väl till saken att jag har svårt att göra bra jämförelser, vi hyvlar så små serier och med så olika typer av virke (och det är ett par olika personer som använder hyvlarna) så att det är svårt att göra bra jämförelser. I ett hyvleri eller motsvarande skulle man säkert kunna märka skillnader på stålkvalitéerna.

Med det sagt så hade jag hoppat de billiga stålen, även om det också är ett HSS-stål så låter det för billigt (och därmed dyrt).

Tycker du att alltihop känns dyrt så är det bara att kolla vad motsvarande hårdmetallstål kostar så känns det bra igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.