Nice! Hur löste du så det blev väldigt snart? Leveranstiden från Felder är väl normalt minst 3 månader.
Vad händer med den gamla, försäljning antar jag?
 
V vectrex skrev:
Nice! Hur löste du så det blev väldigt snart? Leveranstiden från Felder är väl normalt minst 3 månader.
Vad händer med den gamla, försäljning antar jag?
Får den som står i Arlöv, nångång efter öppet husdagen nästa fredag.

Den gamla är paxad av en välkänd forummedlem som tyckte han hade för mycket ledig golvyta o såg plats för en hyvel till:geek:
 
Ola C Ola C skrev:
Den gamla är paxad av en välkänd forummedlem som tyckte han hade för mycket ledig golvyta o såg plats för en hyvel till:geek:
Haha, du skojar! Är det ens möjligt att få in mer där? :crysmile:
 
Hursomhelst. Det blir en grym uppdatering med spiralkutter. Det tror jag du blir nöjd med! Jag testade förresten det du frågade om angående tomgångsljud med spånsugen av respektive på. Ljudet ökar lite med spånsugen på, men det är väldigt lite, dock märkbart när man lyssnar efter det. På min gamla hyvel var det som att slå igång efterbrännkammaren när man slog på spånsugen.

Det enda jag inte är nöjd med på min A3:a är riktanhållet. Så fort jag flyttat det i djupled så måste jag ställa det i 90 grader igen. Skiljer inte mycket, men tillräckligt mycket för att störa mig. Sen hade det varit trevligt med ett ledat kutterskydd då det sticker ut rätt långt när man har anhållet nära framkant, men det är mer en småsak. Är väl ett mindre problem på 31:an än 41:an också.
 
V vectrex skrev:
Hursomhelst. Det blir en grym uppdatering med spiralkutter. Det tror jag du blir nöjd med! Jag testade förresten det du frågade om angående tomgångsljud med spånsugen av respektive på. Ljudet ökar lite med spånsugen på, men det är väldigt lite, dock märkbart när man lyssnar efter det. På min gamla hyvel var det som att slå igång efterbrännkammaren när man slog på spånsugen.

Det enda jag inte är nöjd med på min A3:a är riktanhållet. Så fort jag flyttat det i djupled så måste jag ställa det i 90 grader igen. Skiljer inte mycket, men tillräckligt mycket för att störa mig. Sen hade det varit trevligt med ett ledat kutterskydd då det sticker ut rätt långt när man har anhållet nära framkant, men det är mer en småsak. Är väl ett mindre problem på 31:an än 41:an också.

Jag skojar ofta men inte i detta fallet. Den kända forummedlemmen planerar tydligen expandera till ett extra rum samt städa upp i största allmänhet.

Vad gäller kutterskyddet så frågade jag faktiskt Feldergubben om dessa i morse. Det är tydligen till Hammers kombimaskiner och jag har bett honom ta fram pris på det för er räkning.

Edit. Jag pratar alltså om bakre ledade kutterskyddet, inte främre.
 
Den är inte överdrivet tung. Jag tog in min och fick upp den på rullplatta utan hjälp av någon baxarsekt.

Jag har för övrigt snart en lösning på det bakre kutterskyddet av egen tillverkning. Jag har klurat på det ett tag. Får återkomma om detta
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Väldigt snart kommer det hem en sån här med spiralkutter...baxi baxi.

[bild]
Wohoo!!
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Får den som står i Arlöv, nångång efter öppet husdagen nästa fredag.
Hoppas leveransen går smidigt bara. ;)

Ola C Ola C skrev:
Vad gäller kutterskyddet så frågade jag faktiskt Feldergubben om dessa i morse. Det är tydligen till Hammers kombimaskiner och jag har bett honom ta fram pris på det för er räkning.
Det var ju absolut intressant, jag misstänker att det kan springa iväg i pris dock.

mattiasp mattiasp skrev:
Jag har för övrigt snart en lösning på det bakre kutterskyddet av egen tillverkning. Jag har klurat på det ett tag. Får återkomma om detta
Som sagt, absolut intressant.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Den är inte överdrivet tung. Jag tog in min och fick upp den på rullplatta utan hjälp av någon baxarsekt.
Härligt, du är välkommen att bära ner den i min källare. När du ändå är på besök kan du bära upp den gamla också.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag skojar ofta men inte i detta fallet. Den kända forummedlemmen planerar tydligen expandera till ett extra rum samt städa upp i största allmänhet.

Vad gäller kutterskyddet så frågade jag faktiskt Feldergubben om dessa i morse. Det är tydligen till Hammers kombimaskiner och jag har bett honom ta fram pris på det för er räkning.

Edit. Jag pratar alltså om bakre ledade kutterskyddet, inte främre.
Hmm, bakre kutterskyddet? :thinking:
Utan det så är ju hela anhållet enbart infäst på kortsidan av inmatningsbordet. Duger det verkligen?

Jag håller med om att det är lika mycket ivägen när man ska köra in hyveln nära en vägg. Det är dock inte ivägen när man hyvlar vilket jag tycker främre kutterskyddet kan vara ibland. Jag vet att det finns ledade främre kutterskydd till Hammers storebröder, Felder och Format4. https://se.feldershop.com/sv/Hyvla/Tillbeh-r/S-kerhet-Skydd/EURO-komfort-rikthyvelskydd.html
 
Ola C Ola C skrev:
Härligt, du är välkommen att bära ner den i min källare. När du ändå är på besök kan du bära upp den gamla också.
Kan du inte bara byta kuttern? Det var ju bara där du struntade i min rekommendation, och valde fel typ.

Jag har för övrigt precis kommit hem från Skåne och har ont i ryggen efter baxning av phl:s maskiner.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Kan du inte bara byta kuttern?
Jo den vore enklare att bära ner men man kan inte köpa spiralkuttern lös.

V vectrex skrev:
Hmm, bakre kutterskyddet?
Hmm. Du kanske inte va med i den diskussionen men ni var några Hammerägare som va intresserade av mitt bakre kutterskydd. Kanske inte alls funkar på nyaste generationens hyvel. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-340#post-3095394
 
Ola C Ola C skrev:
Jo den vore enklare att bära ner men man kan inte köpa spiralkuttern lös.



Hmm. Du kanske inte va med i den diskussionen men ni var några Hammerägare som va intresserade av mitt bakre kutterskydd. Kanske inte alls funkar på nyaste generationens hyvel. [länk]
Jag minns att jag läst det där och det ser ju finurligt ut. Jag har också en plåtbit som sticker ut på baksidan om man för anhållet bakåt. Denna plåtbit har dock ett spår i sig med ett vred på ovansidan för att låsa plåtbiten och dämed anhållet i djupled. Huvudlåsningen görs ju på kortsidan av inmatningsbordet men vredet ovanpå kutterskyddsplåten hjälper till att stabilisera anhållet rätt bra.
Ser inte hur man byter ut detta på ett enkelt sätt, men jag står inte och tittar på hyveln nu heller så kan minnas fel.
 
Du har nog helt rätt @vectrex. Risken är ju att anhållet sviktar lite för mycket om man inte har plåtbiten som stabiliserar. Å andra sidan så verkar det ju ha fungerat för Ola?

EDIT: Jag får väl helt enkelt testa att inte spänna fast anhållet där på mitten nästa gång jag ska hyvla något och se hur det känns.
 
jac jac skrev:
Du har nog helt rätt @vectrex. Risken är ju att anhållet sviktar lite för mycket om man inte har plåtbiten som stabiliserar. Å andra sidan så verkar det ju ha fungerat för Ola?

EDIT: Jag får väl helt enkelt testa att inte spänna fast anhållet där på mitten nästa gång jag ska hyvla något och se hur det känns.
Förra generationens hyvel spänner man inte fast anhållet på mitten. Funkar ok men visst hade det varit bättre med nåt stöd där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.