Har nu byggt ett par blomlådor i anslutning till altanen. Tänkte dela med mig av lite bilder och tillvägagångssätt för inspiration till er andra. Huruvida det jag gjort är 100%'igt eller inte låter jag vara osagt, men då är jag väl som kungen....... inte riktigt hundra! 😉

Jag började med att bygga stommen, till största del av 45x45 virke. Allt impregnerat givetvis. "Överliggaren" om man kan kalla den så, helt enkelt den regeln som ligger överst på ramen är 45x70 för att här skall det skruvas fast en trallbräda. Insidan är sedan klädd med trallbrädor som blivit över.
Därefter har jag isolerat sidorna med 30mm cellplast (frigolit) och sedan klätt det hela med billig presenning från Jula. Jag isolerade Inte botten, helt enkelt för att frigoliten inte räckte..... vet inte om det var dumt. Men jag tänkte att jorden är tillräckligt djup för att det skall funka ändå. Hoppas det inte spelar en avgörande roll? Vad tror ni? 🙄

Jag har dessutom dragit in ett 20mm flexrör där jag sedan skall dra fram belysning. Funderar faktiskt på att dra in ytterligare ett rör för att kanske kunna dra fram bevattnings slang framöver. Får fundera på det.

Nåväl, här kommer lite bilder:
Träblomlådor i anslutning till en altan med trallgolv och en kruka på altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trästomme för blomlåda under konstruktion intill en altan med verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord blomlåda av trä och presenning intill en altan, isolerad med cellplast, redo för belysning och bevattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd blomlåda med impregnerat virke och isolering av presenning samt flexrör för belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord blomlåda i trä med presenning och cellplastisolerade sidor, bredvid en trädäckad altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd blomlåda av trä med isolering och presenning, intill en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggda blomlådor av impregnerat virke med isolering och presenning, intill en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemgjorda blomlådor under konstruktion med trästomme och cellplastisolering vid en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En blomlåda under konstruktion av impregnerat virke vid en altan med synliga stolpar och flexrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjorda blomlådor av trä intill en altan, delvis klädda med presenning och isolerade med frigolit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdiga träblomlådor i anslutning till en altan under konstruktion med virke, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
hmm, behövs det inte någon dränering i botten? Krukor skall väll tex alltid ha hål i botten för bäst resultat?
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ser fint ut!
Håller också på med blomlådor, men har inte kommit igång med byggandet ännu. Har du tänkt att bara ösa i jord i baljorna så tror jag du kanske skulle läsa lite om "wicking bed", där du bygger in en vattenreservoar i botten av exempelvis dräneringsrör. Växterna suger det de behöver, har alltid vatten tillgängligt utan att du behöver hålla på och vattna hela tiden.
Här är en lång artikel, finns massor att läsa och se på youtube, verkar passa ganska bra i din balja.
https://vergepermaculture.ca/2011/05/30/guide-to-wicking-beds/
 
  • Gilla
Dajmen78 och 1 till
  • Laddar…
Det lät intressant Fredrik, tack för tipset det skall jag absolut kolla upp!

Felixmartensson: jo det har du alldeles rätt i, det skall göras hål i botten av presenningen för dräneringens skull. Har inte gjort det ännu av den anledningen att jag inte riktigt vet Hur mycket hål jag skall göra. Om det nu spelar någon större roll? Kanske vill man inte att allt vatten skall rinna rätt igenom och därför vill man inte ha för mycket dränering, vad säger ni som kan detta?

Och en annan sak, tycker ni att jag skall lägga Leca kulor i botten? Eller det behövs kanske inte när man dränerar på detta sättet?
 
  • Gilla
OscarLindskog
  • Laddar…
Har läst lite om "wicking beds" nu och det låter onekligen som en mycket passande lösning för mina blomlådor! Jag hade ju en tanke om att dra in bevattningsslang i blomlådorna, men det innebär ju en del teknisk utrustning kopplat till vattenutkast osv. Jag gillar denna enkla lösning som wicking beds innebär.

Synd bara att jag redan hunnit skära dräneringshål i presenningen! :banghead:

Men men, det är bara att köpa två nya presenningar för 100kr på Jula och montera ovanpå det som redan sitter där. Inget större merjobb.... omän onödigt! :)

Tror ni förresten att billighetspresenning håller såpass tätt att det kan nyttjas för vattenreservoar? Eller kan ni föreslå något annat som är bättre?

Jag tänker mig isf att jag lägger dräneringsrör i botten som du föreslår, lägger i ett gäng plastkrukor i botten där jorden kan komma ner och agera "veke" för att få kontakt med vattnet, och sedan fyller på med grus.
Sedan markduk och jord ovanpå det.

Liknande denna lösning:
Komponenter för självvattnande blomlåda med dräneringsrör och svarta krukor i vit behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låter det vettigt?

Är det någon här som testat att bygga en självvattnande blomlåda? Funkar det bra?

Måste bara kolla vad vi ska ha för växter först och se om det passar sig med denna lösning.
 
Redigerat:
Kul, du måste rapportera hur det funkar sen!
Allt hänger ju på budget, men jag hade nog tittat på dammduk eller nån lite kraftigare plast, det är ju trist om det läcker efter en halv säsong, då har man ju ingen reservoar längre.
Jag har dock ingen egen erfarenhet utan bara läst än så länge.
I övrigt skulle jag nog gjort ungefär så också, men jag kommer göra mindre lådor av två murarbaljor som står i varandra, med vattenreservoar i botten.
 
Dammduk är ju en bra idé, den är ju trots allt ämnad till området. Jula säljer en 4x3m för 350kr. Den räcker till båda blomlådorna.
Bara 0,25mm visserligen. Men det borde ju inte vara några problem.
 
Billiga presseningar brukar inte ha den bästa hålbarheten, men det är ju framför alt när de rör sig mycket i vinden.
 
  • Gilla
erlandi
  • Laddar…
Vad tror ni om att jag isolerat sidorna men inte botten på blomlådorna?

Och ni som har koll på dom här självvattnande blomlådorna, "wicking beds". Blir man väldigt begränsad över vad man kan plantera pga av att bädden blir för fuktig så att säga?
Vi vet inte riktigt vad vi ska ha där i ännu, den vill man ju kanske kunna ändra sig med tiden också. :)
 
Jag tror inte isoleringen spelar någon roll.
Vad jag minns att jag läst så tror jag inte det begränsar nämnvärt vad du kan plantera, men jordmängden blir ju mindre och därmed kan ju större buskar eller träd bli problematiskt. Livslängden på konstruktionen begränsar ju också eftersom du måste gräva upp plantorna för att fixa eventuella problem.
Jag satsar på icke-perenna växter.
Jag sommarjobbade på kyrkogård i tonåren, och vid gravar är det vanligt med nedgrävda lådor med vattenreservoarer. Det växte extremt mycket bättre i de lådorna än det som var planterat som vanligt.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Ok, dåligt med uppdateringar här!! Kom massa annat imellan som jag behövde göra så kom aldrig längre med blomlådorna förra året.
Men nu skall det göras klart!! Har skaffat dammduk som jag ska ersätta presenningarna med. Kommer även isolera botten har jag bestämt mig för! När jag ändå tar bort presenningen kan jag likagärna göra detta.

Nu letar jag bara efter ett lämpligt dräneringsrör. Ett med vred eller propp så jag kan tömma hela baljan vid behov, och ett utan vred som ska agera överfyllningsskydd, så vattnet inte fyller hela baljan.

Vad kan jag använda till detta? Det ska ju gärna vara med fläns och tätning, och den behöver vara över 10cm lång. Förslag på detta?
 
Varför skall du isolera botten? Det blir lika kallt så småningom i isolerade krukor som utomhus om man inte har en intern värmekälla. Nedfrysningen på hösten går lite långsammare kanske men varmare blir det inte i vare sig krukor eller lådor.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Inbillar mig att det är bättre, kanske förlänger det säsongen för vissa utav planteringarna iaf? Det är så enkelt och liten kostnad samt ett bra underlag att fördela ut trycket och få det jämnt att det är värt det.
 
Jag byggde mindre lådor av Biltemas murarbaljor, en 45l sattes i en 65l, sedan avloppsrör ner mellan dem.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Precis, men mina är ju lite special så där blir murarbaljor inte lämpliga. Hursomhelst, funkar dina bra? :)
 
  • Gilla
Sickan78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.