Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tänk om man kunde lösa problemet med slynglarna som slår isönder busskurerna på samma behändiga vis.
Vad får dig att misstänkta att du välsignats med dessa trevliga varelser (altså, inte vandalerna, utan de fyrbenta knubbisarna)?

Staffan

P.S.
Lite förhastat tryckte jag på "Kycklings" gilla knapp.
Kan man ogilla sitt eget gilla?
Tryck på gilla en gång till så försvinner det.


Vi har framsidan av tomten (och altanen) inhägnad med staket för våra hundar där de är ute själva ibland om vi är hemma. Det började med att hundarna markerade på vilt utan att jag såg något vilt ute. Sedan märkte jag att de ibland blev helt tokiga vid änden av staketet där altanen är otäckt på andra sidan. Tänkte att en katt kanske var där under. Altanen är alltså öppen undertill ut från sutterängen, utanför staketet. Sedan var staketet en dag uppböjt utifrån som att någon gått in i inhägnaden nere vid marken, och jag förstod inte alls hur hundarna kan ha dragit nätet mot sig. I samma veva började vi få små gropar i gräsmattan utan att jag såg att hundarna någonsin grävde. Vid ett par tillfällen sista två veckorna har hundarna markerat STARKT att de vill in under altanen. Nämnde det för min man och han sa då att han någon kväll hört att något varit där under. ”Kanske möss då?” sa jag. ”Nejnej, storleksordning katt” svarade min man. Det var först då jag fattade att alltsammans antagligen hängde ihop.
 
Hur vet du att det är grävlingar? Hur vet du att grytet ska vara under altanen? Kanske grytet är någon helt annanstans.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vet du att det är grävlingar? Hur vet du att grytet ska vara under altanen? Kanske grytet är någon helt annanstans.
Det vet jag inte. Jag gissar utifrån Google och hur det ser ut i min gräsmatta. Problemet är alltså att hundarna markerat att det är något under altanen, och att min man hört att något rört sig där.
 
Hej!
Hade grävlingar under huset för ett par år sedan. Eftersom de borde vara känsliga för höga ljud provade vi hög musik i flera timmar vid ingången.
De försvann faktiskt. Kan naturligtvis varit något annat men ändå :)
De borde inte gilla ljus heller. Vi övervägde att sätta in en ständigt lysande lampa under huset. Men musiken tycks ha funkat.
Lycka till!
 
  • Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
C carjeg skrev:
Hej!
Hade grävlingar under huset för ett par år sedan. Eftersom de borde vara känsliga för höga ljud provade vi hög musik i flera timmar vid ingången.
De försvann faktiskt. Kan naturligtvis varit något annat men ändå :)
De borde inte gilla ljus heller. Vi övervägde att sätta in en ständigt lysande lampa under huset. Men musiken tycks ha funkat.
Lycka till!
Åh så bra! Tack! Då kanske jag kan ställa ut en radio på altanen. Hur högt spelade ni? Och hur visste ni att de flyttat?
 
G Grävling15 skrev:
då vi har hundar som markerar tomten dagligen.
Fy vad äckligt! Vet hyresvärden om det?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Fy vad äckligt! Vet hyresvärden om det?
Ja, det är helt naturligt för en hund att kissa runt sitt revir. Ägaren har själv hund som gick lös på tomten innan vi flyttade in.
 
J
Hårspray tipsade en kommunjägare mig om när vi hade en som frekventerade kring garaget. Den dog självmant dagen efter vi ringt, så oklart tips, men hon var väldigt säker att det skulle fungera!
 
Har en släkting med hus i ett av de mera centrala områdena här i Stockholm. De drabbades av grävling. Vid kontakt med kommunen för att få den skjuten eller infångad, fick de svaret "Grävlingen måste ju också få bo någonstans...".

Det löste sig efter lite påtryckningar.
 
  • Haha
Olivia0001
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Hårspray tipsade en kommunjägare mig om när vi hade en som frekventerade kring garaget. Den dog självmant dagen efter vi ringt, så oklart tips, men hon var väldigt säker att det skulle fungera!
Att spraya var? Ner i grytet?
 
Man kan köpa karbid på t ex Granngården och röka ut dem med.
 
S
Var bor du , finns vildsvin i området , dom fräser upp gräsmattan efter rötter , ser ut som någon hackat med spaden överallt
 
G Grävling15 skrev:
Tryck på gilla en gång till så försvinner det.


Vi har framsidan av tomten (och altanen) inhägnad med staket för våra hundar där de är ute själva ibland om vi är hemma. Det började med att hundarna markerade på vilt utan att jag såg något vilt ute. Sedan märkte jag att de ibland blev helt tokiga vid änden av staketet där altanen är otäckt på andra sidan. Tänkte att en katt kanske var där under. Altanen är alltså öppen undertill ut från sutterängen, utanför staketet. Sedan var staketet en dag uppböjt utifrån som att någon gått in i inhägnaden nere vid marken, och jag förstod inte alls hur hundarna kan ha dragit nätet mot sig. I samma veva började vi få små gropar i gräsmattan utan att jag såg att hundarna någonsin grävde. Vid ett par tillfällen sista två veckorna har hundarna markerat STARKT att de vill in under altanen. Nämnde det för min man och han sa då att han någon kväll hört att något varit där under. ”Kanske möss då?” sa jag. ”Nejnej, storleksordning katt” svarade min man. Det var först då jag fattade att alltsammans antagligen hängde ihop.
Groparna är med stor sannolikhet spàr efter när grävlingen jagar mask- vanlig dagmask.
Detta är en stapelföda fö grävlingen och har du mycket mask i omràdet och kanske dessutom fruktträd som plommon eller liknande söt frukt sà är jag nästan 100% säker det är grävling.

Grävlingen är ett starkt kompakt djur som inte har nàgra problem att rulla bort större stenar och annat sà ett staket som inte sitter fast ordentligt trycker det sig lätt igenom/ ut.

Lita pà dina hundar- de har ett överlägset luktsinne och mànga hundar (även sällskapshundar) visar ofta tecken pà när det finns rovdjur i närheten. De rör sig oftast vid gryning/ skymning men kan även röra sig andra tider pà dygnet.

Fàr ni inte hjaelp av kommunen sà vet jag dem som ringt till olika saneringsföretag som har kunnat förmedla kontakter vidare till den som haft problem.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J
G Grävling15 skrev:
Att spraya var? Ner i grytet?
Vår besökare låg i ett hörn utanför garaget bakom krukor och bråte. Vi skulle spraya där den brukade ligga och vila. De tål tydligen inte lukten något bra och lägger sig då någon annanstans.

Jag skulle ha dubier, även om det säkert skulle bli så ändå, att spraya ner i ett gryt den är instängd i och inte vågar ta dig ur, men heller inte står ut med att vara kvar. Ännu större samvetskval om det var kullsäsong och ungarna fick behandlingen. Men som sagt, det känns ändå som ett hyfsat humant alternativ
 
Z zeb411 skrev:
Groparna är med stor sannolikhet spàr efter när grävlingen jagar mask- vanlig dagmask.
Detta är en stapelföda fö grävlingen och har du mycket mask i omràdet och kanske dessutom fruktträd som plommon eller liknande söt frukt sà är jag nästan 100% säker det är grävling.

Grävlingen är ett starkt kompakt djur som inte har nàgra problem att rulla bort större stenar och annat sà ett staket som inte sitter fast ordentligt trycker det sig lätt igenom/ ut.

Lita pà dina hundar- de har ett överlägset luktsinne och mànga hundar (även sällskapshundar) visar ofta tecken pà när det finns rovdjur i närheten. De rör sig oftast vid gryning/ skymning men kan även röra sig andra tider pà dygnet.

Fàr ni inte hjaelp av kommunen sà vet jag dem som ringt till olika saneringsföretag som har kunnat förmedla kontakter vidare till den som haft problem.
Ja staketet är mer som en mental spärr för att hundarna inte ska få lust att springa efter vilt, och går enkelt att trycka bort lite av nätet med handen.

Vi har inga fruktträd på vår tomt men bara ca 50m bort ligger ett semi-övergivet sommarhus där rådjuren går hela dagarna. Så jag gissar att det finns massa godsaker på den tomten.

Du tror inte att man kan lyckas skrämma bort dom med ljud och dofter typ? Läste att starkt parfymerade trasor kan funka.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.