Schnüggt! Var har du köpt måttbandet @Björn Melander? Tänkte göra en copy paste på den där lösningen!
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Måttbandet är från EIE där jag brukar köpa aluminium ifrån.
 
  • Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Börjat sätta vindpapp i trossbåtten i vårat timmerhus. Styv, bänglig, vill helst gå hål på och rivas upp, har svårt att få det helt lustätt i hörnen. Vad gör jag för fel? Häftar och spikar fast lister runt om. Kan man använda typ asfaltimpregnering för att täppa till eventuella mini glipor?
 
T Turee skrev:
Börjat sätta vindpapp i trossbåtten i vårat timmerhus. Styv, bänglig, vill helst gå hål på och rivas upp, har svårt att få det helt lustätt i hörnen. Vad gör jag för fel? Häftar och spikar fast lister runt om. Kan man använda typ asfaltimpregnering för att täppa till eventuella mini glipor?
Byt och använd modern vindväv istället. Pappen är ett otyg!
 
Ola C Ola C skrev:
Fixat till två rattar till Moxonvisen.

Vet inte riktigt om ekbitarna gjorde det bättre, blir ju större rattar men sämre grepp...ja ja får se hur det funkar. Värsta fall får jag väl sätta dit en liten spännspak på ratten.

[bild]
Jag undrar om inte lite offset på ekbiten vore bra så att du kan hålla om kanten o lossa/spänna när det ska sitta rejält
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Limat om och lagat en pall. Bästa tvingarna behöver inte alltid vara dyrast.
En lagad pall fastspänd med två orangea tvingar på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också börjat leka lite med en elektromagnet för att bygga en magnetchuck till pelarborren :p
12 V verkar lagom, ger ca 50 W men ändå rejält med kraft.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
@Ola C

Kanske lite inspiration från ett gångspel
Rostig gammal gångspel, möjlig inspiration för byggprojekt med spakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par hår för några rejäla spakar för de riktiga hårdragningarna.

Mvh Findus
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag undrar om inte lite offset på ekbiten vore bra så att du kan hålla om kanten o lossa/spänna när det ska sitta rejält
Offset i vilken riktning?
 
Ola C Ola C skrev:
Offset i vilken riktning?
Ut från rörliga backen så att du kan ha fingrar mellan den och ratten
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ut från rörliga backen så att du kan ha fingrar mellan den och ratten
Aha. Och jag som försänkt muttern så rejält o snyggt, skulle ju nöjt mig med bara en grund försänkning:(. Jaja det går att lösa på annat vis.
 
Montera medbringaren på den plana sidan och fyll sedan den ursvarvade delen med betong (för att tillföra mer massa). Limma sedan igen med ett tunn ekbit.:)
 
Det här måste jag lösa känner jag...cirkelmallarna för att göra rattarna är ju gjorda så det går snabbt att göra nya. Bara att vända på paketet är annars ingen dum lösning.

Edit...för att inte bli fullständigt kölhalad kan jag meddela att det fanns en baktanke med att kraftigt försänka muttrarna. Gängstängerna har ju begränsad längd och jag ville maxa tillgängligt spännområde.
 
Ghetto spraybox, flat storage. Gött att slippa andas in.
Improviserad spraymålningsbox gjord av kartong med filter och en sprayburk inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Montera medbringaren på den plana sidan och fyll sedan den ursvarvade delen med betong (för att tillföra mer massa). Limma sedan igen med ett tunn ekbit.:)
Blev valnöt istället för betong. Rattarna blev mer eleganta och mindre familjen flinta nu. Tack för bra tips :)

Två valnötsrattar på en arbetsbänk, en utan och en med monterad metallfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Blev valnöt istället för betong. Rattarna blev mer eleganta och mindre familjen flinta nu. Tack för bra tips :)

[bild]
Det blev ju kanonbra! Kanske lika bra att du skippade betongen så att den inte blir för framtång.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.