H hhenning skrev:
Fel eller inte. Varför ens använda plast? Huset har ju klarat sig i 80 år utan det.
Därför att de tydligen har tilläggsisolerat. Utan plast finns risk att det blir kondens i isoleringen.
 
Det var ju inte mer än 45mm tillägg så det är ingen större skillnad. Jag skulle personligen ALDRIG plasta in ett gammalt hus, eller ett nytt hus, annat än i tak i våtutrymmen såklart.
 
Om det är någon som tror att gamla hus inte har problem med fuktskador så har man inte så stor erfarenhet. Jag har jobbat i minst 100 renoveringsobjekt där husen varit så gamla att dom helt har saknat plast och i minst 50 % av dom har det varit mer eller mindre fuktskador.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja, elmont har rätt i att många äldre hus också har problem. Idealet är ett helt 100,0% fuktspärrat hus på insidan där mekanisk ventilation tar all frånluft. Därför är modern byggteknik bättre om den utförs rätt. Och den medger halvmetertjock mineralullisolering utan bekymmer.
Vad jag försökt säga att det är inte utan fallgropar lätt att konvertera ett gammalt hus till den tekniken. Då får man vara noggrann i allt utförande och byta ventilationssystem.
 
Nej, att få en invändig fuktspärr tät i ett gamalt hus är mer eller mindre hopplöst. Många gånger har man inte ens försökt.
 
Ser ut som det är gammal jutetapet på tretexskivan. Kan det vara något gammalt tapetklister som har möglat?
Ofta ligger det någon slags papp bakom tretexen. Om så är fallet kanske vi har ett fall av dubbla ångspärrar här?
 
Hur menar du nu? En papp bakom en plast är inget problem. En period var det ju enligt norm att bygga med dubbla plastspärrar i ytterväggar i badrum.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du nu? En papp bakom en plast är inget problem. En period var det ju enligt norm att bygga med dubbla plastspärrar i ytterväggar i badrum.
Har något liknande hemma. Är någon slags papp som verkar väldigt tät. Precis som den är oljebehandlad eller något.
Att ha dubbla ångspärrar med en luftspalt mellan kan väl knappast vara bra.

När man hade dubbel plast i badrummen, så låg väl skivorna dikt mot varandra?
 
Bara för kännedom så skrev min besiktningsman såhär om denna konstruktion. Visserligen tegelfasad:


De av trä utreglade ytterväggarna på bottenvåningen är en riskkonstruktion då det finns risk att tegelstommen släpper igenom fukt och som vandrar in i det organiska materialet och som ej kan vädras bort p.g.a den instängda konstruktionen med risk för befintliga eller framtida fukt-, mögel- eller rötskador”
 
V
Intressant tråd!
Sitter med ett hus från 1908 och vill isolera det lite bättre, får bli inifrån då fasaden inte får ändras. Tänkte isolera kattvindarna och ev byta isoleringen i taken, dock ta ett rum i taget!

Hur ska man tänka då? Ska jag försöka använda plast eller inte??

Följer tråden med spänning
 
Mycket beror även på ventilationssystem eller inte. Skulle aldrig plasta en vind utan bra vent-system tex.
 
Vilken spännande utveckling.
Kan bekräfta att det är Airflex (eller ngt väldigt likande), som någon skrev tidigare, som använts.
På ena väggen så har de haft AirFlex plus vanlig diffusionsspärr och på andra bara AirFlex.

Jag måste säga att om man har plast där så förstår jag inte hur väggen ska kunna ventileras. Vi har ju byggt ut huset och den nya delen har plast innanför installationsskiktet, men där är ju lockpanelen ventilerad så fukt kan ta sig ut.

Den gamla väggen har ju ingen ventilation alls så kommer det in fukt så fastnar den där, om det så är via en otäthet i väggen eller annat.
 
Är fukten på in eller utsidan av plasten?
 
T Provrundan skrev:
Är fukten på in eller utsidan av plasten?
Möglet är på utsidan, så fukten med antar jag.
 
Ok. På utsidan tror jag inte det är ett dolt fel. Med tanke på att det inte var så mycket isolering (som jag förstått det) i väggen tror jag inte det är fukt innifrån som kondenseras i väggen.

Troligtvis kommer vattnet utifrån (takläckage, panelläckage, runt fönster etc) och troligtvis hade man kunna sett det vid en besiktning.

Några frågor som säkert varit upp redan men ändå...:
Är det blött nu eller verkar det vara gammalt?
Är det hela väggen jämt eller verkar olika delar vara med fuktangripna, t.ex. runt fönster, stuprör etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.