harry73
Problemet förvärras framförallt under tjällosningen när marken är som svagast. Så beroende på var du bor kan det bli värre i år. Jag skulle fokusera på att skydda dit hus så bra som mögligt och sen öppna dörren och låta den vara.

Rasar muren får grannen inte bygga upp den igen.
Se till att grannen informeras skriftligt om murens tillstånd, så att det inte blir en olycka men att det blir vårdslöshet.
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
Det är väl i informationsskedet som det vore bra med ett besiktningsprotokoll. Om man som granne påstår att muren håller på att rasa, så kan ägaren till muren med viss rätta anse att det är strunt. När den sedan rasar så är det en oväntad olyckshändelse. Ägaren går fri.

Mn om man skickar ett utlåtande från en sakkunnig som säger att muren håller på att rasa, då kan man inte bara vifta bort det.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag har inte tid att läst alla svar till 100 % men...

Jag hade bivit galet orolig för mitt hus om jag var du. Trycket från muren måste ju ta vägen någonstans...Från mur till dörr till ditt hus, det ser på bilderna ut att vara helt ofrånkommligt i förlängningen. Muren kan komma att skada hela/delar din byggnad? Man måste ju undra vad grannen och eller kommunen (som inte vill reagera) skulle tycka om att ta hand om en sådan skada när de har blivit varnade i tid?
 
Tycker det ser ut som att lutningen inte är ny utan har funnits där längre än ni bott där.

Att man putsat och målat skarven (på er sida) som kommit utav lutningen måste ju skett innan ni flyttade in, om ni nu inte själv gjort det när muren började luta i vintras.

En vit målad mur med sprickor och flagande färg längs en vertikal skarv, som indikerar en lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
M Malill74 skrev:
[bild]
Den muren har inte rört sig speciellt mycket i toppen. Det är ju både puts och färg på den ytan som sticker ut i förhållande till den andra murdelen. Så skillnaden mellan murarna har varit så länge, minst ett år om ni inte har målat om muren efter inflytt. Däremot kan det vara så att muren har rört sig lite i sidled där er dörr är placerad och gjort så att den har fastnat. Men att den har rört sig 5 cm de senaste månaderna köper jag inte, iallafall inte i den "skarv" som du har redovisat på bild. Nu är det ju tider då tjälen går ut jorden och detta kan göra att muren "tillfälligt" klämmer fast din dörr. Kan vara som så att när tjälen är helt borta och marken torkat ut efter vintern så går kanske din dörr att öppna igen.

Däremot kan jag hålla med om att muren inte ser så trevlig ut och behöver lite underhåll samt kanske ny grundläggning för att inte röra på sig. Men att riva den och återuppbygga lär bli svårt då den saknar bygglov.....

Edit:
Var för långsam med min textskrivning så jag blev två:a med kommentaren om att murens rörelse är gammal..... Tompaah7503 var snabbare

Edit 2:
RoBo var inne på samma tankar ännu tidigare, så 3:a på ämnet.....
 
Redigerat:
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Den muren har inte rört sig speciellt mycket i toppen. Det är ju både puts och färg på den ytan som sticker ut i förhållande till den andra murdelen. Så skillnaden mellan murarna har varit så länge, minst ett år om ni inte har målat om muren efter inflytt. Däremot kan det vara så att muren har rört sig lite i sidled där er dörr är placerad och gjort så att den har fastnat. Men att den har rört sig 5 cm de senaste månaderna köper jag inte, iallafall inte i den "skarv" som du har redovisat på bild. Nu är det ju tider då tjälen går ut jorden och detta kan göra att muren "tillfälligt" klämmer fast din dörr. Kan vara som så att när tjälen är helt borta och marken torkat ut efter vintern så går kanske din dörr att öppna igen.

Däremot kan jag hålla med om att muren inte ser så trevlig ut och behöver lite underhåll samt kanske ny grundläggning för att inte röra på sig. Men att riva den och återuppbygga lär bli svårt då den saknar bygglov.....

Edit:
Var för långsam med min textskrivning så jag blev två:a med kommentaren om att murens rörelse är gammal..... Tompaah7503 var snabbare
Kolla #41
 
Iofs fullt möjligt att den står still vid "puts-skarven" men har börjat luta lite där dörren är.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Håller med övriga, utifrån målningen så har den inte rört sig särskilt mycket sedan det målades senast. Då vi inte vet hur det såg ut innan vintern så skulle det tom kunna vara så att det är dörren som har svullnat av vinterns fukt vilket gör att den inte kan öppnas längre (beror ju dock på hur mycket marginal dörren hade mot muren innan vintern/hösten/fuktiga året).
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Kan det inte vara så att muren är byggd i två omgångar? Varför den tidigare har varit både putsad och målad på kortsidan, och därför också det är en generalskarv mitt i muren när man förlängt den?

Med lite tur skulle det isf också kunna innebära att den ena delen av muren är äldre än 10år och därför preskriberad men inte den andra delen och därför kunna omfattas av ett ogiltigt svartbygge och därmed kunna rivas?

Fast ärligt talat så ser det äldre ut än 10år, men vad vet jag.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Jag gillade grannens kommentar... Den fanns där när jag köpte huset så jag tänker inte göra något...
Undrar hur man tänker då... Huset stod där när han köpte tomten, undrar om han ser över huset då?:)



Sen en liten grej, som är typiskt mej... Dolt fel gäller inte grannen, tyvärr.
 
  • Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Jag hade bytat dörren och satt en dörr med rejäl ram så att den hade stöttat muren alternativt bara tagit bort dörren beroende på vilken utgång av problemet jag hest skulle önska :) Vid alternativ 1 kanske jag även hade hört med grannen om det vore OK att jag riktade upp muren några centimeter (gäller dock att den inte börjar luta åt andra hållet så att grannens bil blir skadad pga mina åtgätder).
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Sen en liten grej, som är typiskt mej... Dolt fel gäller inte grannen, tyvärr.
Det dolda felet är ju att dörren är den bärande delen för grannens mur ;)
 
  • Gilla
Pecka Langer och 3 till
  • Laddar…
Det känns som att man skulle vilja mäta hur muren rör sig. Det borde ju vara möjligt att mäta in lutningen på muren på ett antal ställen och sedan upprepa mätningen varannan vecka nu under våren, på så sätt kan man ju se hur den påverkas av tjällossningen.

Dörren påverkas ju också av vädret så den har ju säkert bidragit till förändringen även om jag håller med om att muren inte ser helt förtroendeingivande ut.

Om jag ägde huset och var övertygad om att den var på väg att rasa så skulle jag nog försöka fixa någon form av temporära stöd som ligger några centimeter ifrån muren som hindrar den från att slå in i huset med fart så att säga. Dokumentera i så fall att dessa inte är i kontakt med muren så att ni har torrt på fötterna mot försäkringsbolag och annat.
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag gillade grannens kommentar... Den fanns där när jag köpte huset så jag tänker inte göra något...
Undrar hur man tänker då... Huset stod där när han köpte tomten, undrar om han ser över huset då?:)



Sen en liten grej, som är typiskt mej... Dolt fel gäller inte grannen, tyvärr.
Tyvärr räknas inte jobbiga grannar som dolt fel, eller hur menar su :)?

Jag menar fortfarande att muren ÄR instabil.
Den skall åtgärdas.
TS skall ha obegränsad tillgång till sin fastighet.
Det handlar inte om risken är 5 eller 50% risk att muren ger sig när TS rycker upp dörren. Det handlar om att muren rört på sig och om den kollapsar kommer den orsaka egendomskada och kan skada människor.
Risken skall aldrig ligga på TS i detta fallet. Inte heller att hantera problemer.

Förutsättningsvis då att muren är på grannens fastighet.
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
harry73
Även om muren ligger på ts fastighet, är det rimligt att det är grannens mur. Så ts får inte riva eller åtgärda den oavsätt
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.