Hej,

vi håller på och renovera vårt hus och har hittat massor med mögel bakom en yttervägg och misstänker att det är på samma sätt i hela sovrummet.
Vi bor alltså i ett 20tals-trähus med tunna träväggar och de tidigare ägarna har satt en 45-regel direkt på träväggen som de satt någon plastfolie (ser ut som bubbelplast med folie) på och sedan gips. Plast ska man ju såklart inte ha denna typen av trähus. Visst borde detta vara ett dolt fel?

Tack på förhand!

Hälsningar

Erik
 
Kan du förklara lite mer detaljerat hur väggen är konstruerad?
Börja utifrån, och beskriv varje skikt, som t.ex.
ytterpanel 22 mm
luftspalt 28 mm
regelstomme 145 mm med mineralullsisolering
osv.
 
Mögel i väggen som inte kan upptäckas på annat sätt än att riva skulle möjligen kunna vara ett dolt fel. Men plast i ett gammalt hus är inte med automatik fel. Har du några bilder?
 
E erik8308 skrev:
Plast ska man ju såklart inte ha denna typen av trähus. Visst borde detta vara ett dolt fel?
På vilket sätt är det fel menar du? Äldre hus med lite isolering behöver inte plast, men det är inte skadligt att ha det. Om det däremot är flera täta skikt i väggen så att fukten stängs inne så får man problem. Men det gäller oavsett ålder på huset.

Ta, som sagt var, reda på hur hela väggen är konstruerad så kan man kanske dra några slutsatser om varför det har möglat.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Jag kan skicka en bild...
Det man ser utanför spånisoleringen är en del av en ny trävägg i en utbyggnad. Men utanför spånskiktet så kommer en rad liggande panel och sedan kommer stående lockpanel. Dimensionerna har jag inte tillgängliga.
 
  • Detaljbild av hörn i utbyggnad med spånisolering och trävägg under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lindejo
  • Laddar…
Det där är inte fel. Möglet är dock ett fel.
 
Men att sätta plast där kan ju inte vara rätt enligt någon bok?
Hur menar du att möglet är ett fel?
 
Plasten är inget problem där den sitter. Jag skulle säga att det är gjort enligt de flesta böcker i modernt byggande.

Hur ser det ut från utsidan? Är det någon luftspalt och vindskydd innanför ytterpanelen?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi ser alltså hela tjockleken på ytterväggen på bilden? Det ser inte ut att vara mer än 30mm spån och en treetexskiva som isolering. Att det är mögligt är givetvis fel. Men jag tvivlar på att det beror på plasten. Har det varit någon vattenläcka tidigare?
 
Jo det är helt rätt att sätta plast där. Sedan vet vi ju inte hur den är ansluten till andrabyggnadsdelar mm. Men en plast på den positionen är helt enligt boken.
 
Jag förstår inte, att ha plast i väggar från 20-talet har jag fått lära mig är helt förbjudet, men då har jag väl fått lära mig något nytt. Dock, om det inte är fel så undrar jag hur det kunde bli så illa på 10 år.
Har bifogat en bild på väggen inifrån när vi rivit bort gipset. Det luktar starkt av mögel i rummet när vi rev bort gipset.
 
  • Vägg inifrån med bortriven gips, synlig mögelskada och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är många som fått för sig det. Men fysiken bryr sig inte om byggår.
Det där ser ju inte så bra ut. Har du någon teori om var fukten kommer ifrån? Vilken våning är det?
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Förmodligen kommer det in fukt utifrån via en dåligt utförd fasadbeklädnad. Innan man satte dit plasten kunde det torka ut både utåt och inåt.
 
Det är på övervåningen. Vi hade en utbyggnad där som vi rev med ett plåttak med terrass som var där i höjd ungefär. Vi ska riva väggen till vänster imorn då vi misstänker att den har samma uppbyggnad. Vi ser även att plasten går upp i snedtaket.
 
Men även om det rent fysiskt går att ha plast i en sån vägg så måste det väl vara en riskkonstuktion? Hade vi inte haft plast så hade vi ju troligtvis aldrig fått mögel, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.