Personligen skulle jag gå in på Hitta.se alt kommunens hemsida för att titta på satelitbilder över tomtgränserna,
Då kan man oftast se var tomtgränsen går, och då på vilken sida muren står.
Har varit i en liknande situation där min granne hävdade att en stödmur var på hans mark, där det visade sig efter att kommunen varit ute och mätt våra tomtgränser att han haft ca 1.70 av vår mark i 35år.....
Så tro inte alltid på vad grannen säger/påstår....;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Det är väl bättre att kolla på 'Min fastighet' på lantmäteriets hemsida än gå via nån andrahandsinformation?
 
  • Gilla
Bettan74 och 10 till
  • Laddar…
OK, om jag fattar det rätt, så är det alltså mer som en fristående mur/staket? Inget marktryck mot muren?

Jag ser ett par vägar att gå. OM den lutar in över er tomt, så kan man kräva att ägaren till muren gör något åt intrånget. Du kan behöva hjälp av en jurist, men i princip kan du få handräckning av kronofogden för att riva det som lutar in över tomtgränsen. Alldeles oavsett om här finns en olycksrisk.

Om man istället går på olycksrisken, då har man dels den långa vägen, att få kommunen att anmoda ägaren att åtgärda muren med anledning att den är dåligt skött, och ger en olycksrisk. Kommunen kan ta till viteshot mot ägaren. Det är en relativt lång process om ägaren sätter sig på tvären, ett fall här i området tog drygt 10 år och två förfallna (men obetalade) viten på 400 000 innan ett hus revs. Det skulle troligen rasat av sig själv inom ett par år till slut.

Eller så går du via advokat in på vårdslöshetsaspekten. Då kan det vara lämpligt att skaffa bevis genom att låta en besiktningsman undersöka rasrisken, och med det protokollet som vapen påvisa vad kostnaden blir om muren skadar ert hus, och den pågående skadan att ni inte kan vistas på den sidan huset utan risk osv.

Det låter väldigt långsökt att du skulle kunna bli skadeståndsskyldig för att du öppnar din egen dörr, om den i nuläget håller upp muren. Däremot så kanske det är olämpligt av säkerhetsskäl.
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bättre att kolla på 'Min fastighet' på lantmäteriets hemsida än gå via nån andrahandsinformation?
Om det var mitt svar du svarade på så hade tydligen delar av min text fallit bort av ngn anledning :)
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter väldigt långsökt att du skulle kunna bli skadeståndsskyldig för att du öppnar din egen dörr, om den i nuläget håller upp muren. Däremot så kanske det är olämpligt av säkerhetsskäl.
Jag tror inte försäkringsbolaget menade skadeståndsskyldig (till grannen), utan att man (eventuellt) bidrar till skadan på egna fastigheten (murstenar rasar på husvägg?) och kanske inte får full ersättning från sin försäkring.
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
Fota lite för att dokumentera hur tydligt det är att det finns rasrisk om det kan finnas framtida behov av att visa det. Vid olika tidpunkter och med någon måttstock som jämförelse för hur snabbt lutningen ökar?
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
Lutande tornet har lutat sedan 1300-talet.:D
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lutande tornet har lutat sedan 1300-talet.:D
Yes, men då vet du också att lutningen accelererat under en bråkdel av denna tid och plötsligt var den för ett tag sedan så stor att en rasrisk var nära förestående och skyndsamma åtgärder behövdes. Även om det lutat sedan 1300-talet.
Precis som i TS fall, med den skillnaden att TS grannes mur inte ens stått sedan 1300-talet innan den börjat luta farligt mycket....
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Yes, men då vet du också att lutningen accelererat under en bråkdel av denna tid och plötsligt var den för ett tag sedan så stor att en rasrisk var nära förestående och skyndsamma åtgärder behövdes. Även om det lutat sedan 1300-talet.
Precis som i TS fall, med den skillnaden att TS grannes mur inte ens stått sedan 1300-talet innan den börjat luta farligt mycket....
Liknelsen ska enbart ses som ett humoristiskt inlägg och ej används som faktaunderlag för enkla lutande byggkonstruktioner.;)
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Liknelsen ska enbart ses som ett humoristiskt inlägg och ej används som faktaunderlag för enkla lutande byggkonstruktioner.;)
Fast det var ju en bra liknelse: det gick bra ganska länge, tills det nådde en kritisk punkt.
 
  • Gilla
Bettan74 och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle lagt några 1000-lappar på att prata med en jurist som kan formulera någon intressant skrivelse att ni kommer att stämma grannen om muren rasar in mot er.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Varför inte anmäla en skada till sitt försäkringsbolag, de kommer skicka ut en skadereglerare som bedömer nuvarande skada, och kanske tom blivande.

Samt råda er på väg framåt.

Sitt inte still i båten. Muren kan , men troligen inte ge sig när som helst. Om den lutar mer än centrumlinjen ÄR den synnerligen instabil och endast fogmassorna som håller ihop den.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det skulle vara fasligt intressant med några bilder på "den lutande muren"!
Höjden är ju högst ansenlig.
 
  • Gilla
Malill74 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det skulle vara fasligt intressant med några bilder på "den lutande muren"!
Höjden är ju högst ansenlig.
Den är 2,5 m hög, ca 20 cm bred och har delat sig. Antagligen då längsmurad med två rader . Fukt uppifrån (kanske saknas krön) har trängt ner i centrumfogen , frusit och delat den. Eller något sådant.

Ring försäkringsbolaget nu, fota allt meddela kommunen.

Rör inte muren, försök inte pallra upp den.
Den ÄR instabil.

Hade detta varit en arbetsplats hade området spärrats av.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Ring Hasselhoff... ;)
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.