Lite spillvirke och en stenskiva jag hade stående blev ett tillbehörsbord till grillen.
 
  • Hemmagjort tillbehörsbord av spillvirke och stenskiva vid en tegelvägg utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Blev ingen spånsug, bilderna ljög litet, den var så liten i verkligheten, men det värsta var impellern som var gjuten i aluminium och såg ut som ett månlandskap. Den var knappast bättre än den jag nu har så ingen orsak att lägga 50 euro i den saken. Men jag fick låna heimlagas maskinvattenpass iallafall:

40635089964_99b98fcd79_b.jpg

26477206417_304540c534_b.jpg
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Inte mycket att skriva hem om men har iaf sågat o hyvlat plank till moxonvisebygget. Här används inga gamla maskätna fulplank (@Daniel_N :)) utan amerikansk vitek av prima kvalitet

...bör kanske tilläggas att den där viteken är mer rosa än vit och jag tycker den är skitful o vill inte använda den till nåt riktigt bygge.

Sågade och hyvlade plank av amerikansk vitek på verkstadsbord, förberedda för moxonvisebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Bytt ett däck med punktering. Fast inte på min eller fruns bil. Det var en stackars budkille som kom med paket till frun på kvällskvisten och hade helt slut på luften nertill på däcket. Stackars för det var hans första dag på jobbet, chefen svarade inte, han hade aldrig bytt däck och visste inte hur det gjordes, var domkraften och fälgnyckeln fanns eller hur man fick loss reservhjulet under kängurun han körde. Då jag grävde fram egen domkraft och fälgkors kvalar väl detta in i denna tråd?

Lärdom, frun får hämta sina paket på posten i istället för hemleverans.
 
  • Gilla
Fotografen och 15 till
  • Laddar…
Fixat ungarnas rappliga kickbikes för femtielfte gången så de är lite mindre rappliga igen.

Det bästa hade varit att svetsa samman mekanismen för ihopfällningen som glappade värst, men eftersom det saknas en svets i maskinarsenalen fick det bli att kitta leden med bussningar i plast istället. Håller förhoppningsvis tills jag får vägarna förbi en svets.... :)

Slagskruvvdragaren GDR 12-115 är på god väg att bli en ny favorit :).

Närbild på en kickbikes ihopfällningsmekanism förstärkt med plastbussningar för att minska glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Bokstöd till busfia:) tot 6st

Designer: E(y)

Handgjorda träbokstöd formade som staplade "E", håller böcker upprätt på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 11 till
  • Laddar…
Ikväll påbörjade jag bygget av en ändstopp till kapbordet. Kommer att fälla in ett måttband i aluprofilen.

Komponenter till en ändstopp för kapbord bestående av en aluprofil med infällt måttband och en fästanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Björn: Om du lägger lite mer tid och gör det vikbart (om det inte redan är det) tror jag att du kommer att bli mer nöjd med det!
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Bra ide! Jag funderade också på det, typ Kregs variant. Nu gör jag den med ett skruvvred på baksidan så den kan plockas bort på typ 2 sek.
 
Att ha det vikbart har den fördelen att du kan spara inställningen och bara vika bort stoppet/stoppen. Det är bra att ha minst två stycken. Det underlättar logistiken när man ska såga. Om man, som jag, har en mikroverkstad, som måste möbleras om för varje moment blir man rätt vass på logistiken efter ett par tusen misstag.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Bra feedback! Jag gick ut och började på en ny variant som går att vika upp.

Hand som håller i en nydesignad, uppfällbar metallkonstruktion med mätverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en ny variant av en metallkomponent som kan vikas upp på ett arbetsbord med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 8 till
  • Laddar…
Är det där vad man brukar kalla Heavy duty? ;)
 
P Pagno skrev:
[bild]

Under skärtorsdagen kom 13- åringen hem, muttrandes, han blev tvungen att visa i slöjden att han gör något, slängde snabbt ihop en vikbar pimpelstol.
Personligen önskar jag att han visar slöjdläraren hur man gör en bra "laxfog", att kunna och vilja är olika saker.

Mammsen blev imponerad av stolen, jag försökte verka imponerad, killen kan göra en utan skruvar, i ren protest borrade han och använde trallskruv, jaja, vad kan man förvänta sig av en tonåring?

[bild]

Detta var roligare tyckte han, Lördagsnöje, köra pallyftare.

Glad Påsk!

Mvh P-A
Tills han kommer på iden med "heeej man kan köra runt.runt runt" ^_^
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Fixat till två rattar till Moxonvisen.

Vet inte riktigt om ekbitarna gjorde det bättre, blir ju större rattar men sämre grepp...ja ja får se hur det funkar. Värsta fall får jag väl sätta dit en liten spännspak på ratten.

Två handtillverkade träknoppar på gängade metallstavar, avsedda för justering av en Moxon tving.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Idag gjorde jag klart ändstoppet till kapbänken. Blev grymt bra och med hög precision. Tack @badtastex och @mattiasp för input vad gäller att ha den ledbar.

Nyligen färdigställd ändstopp för kapbänk med skruvjustering och precisionsmåttband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nyligen färdigställt ändstopp på en kapbänk med mätmarkeringar och ett justerbart handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ändstopp på kapbänk för träbearbetning med hög precision, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nytillverkat ändstopp i metall till en kapbänk, med fokus på precision och rörlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nygjort ändstopp i silverfärgad metall för en kapbänk, verktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.