Mikael_L
Jag har satt ett par plankor under 110-röret samt under WC-böjen, som är fastsatta i bjälklaget. Här ska inget ruckas ur läge så det blir bakfall.
WC-stosen sitter dessutom mot en bit regel som jag sticksågade ur en skålform i och så patentband runt, sitter som berget helt enkelt.

Tvättställsavloppet säkrade jag på samma vis med några patenband.
Avloppsrör för WC och tvättställ stabiliserade med plankor och patentband under ett uppsågat golv fyllt med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Mikael_L
Sen är det så att jag har ett litet billigt IKEA-skåp av något slag, högst upp under taket som jag har all nätverksutrustning i.
Hit kommer WAN och antennsignal, och så går det ut rör åt alla möjliga håll i huset, jag har faktiskt glömt var alla går.:oops:

Så i detta skåp ska det sitta en liten patch-panel, router, switch och NAS. Eller det sitter väl allt detta idag, men fortfarande i enda röra. Ett telefonmodem för IPtelefoni också. Denna ska bort, ingen har använt den där fasta telefonen på minst 2 år nu.

Men har man en NAS + en massa annan utrustning så blir ju värmen så småningom ett problem, skadligt för NAS'en. Luckan till skåpet har nästan alltid stått på glänt, en ventilationslösning skulle vara bra.

Små datorfläktar låter (om inte annat då de åldrats ett tag), och så ska man fixa ström till de osv.

Så nu har jag istället dragit detta 80mm spirorör.
Ett 80mm spirorör för ventilation draget mellan träbjälkar i ett takutrymme med sågspånisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ska anslutas till frånluftstammen här:
Ventilationsrör som mynnar ut i frånluftstammen, för kylning av nätverksutrustning i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det mynnar ut här, till höger i mitt nätverksskåp.
Öppet IKEA-skåp med nätverksutrustning och spirorör för ventilation riktade mot frånluftstammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ska jag avsluta med att sätta något litet ventilationsspjäll som jag kan reglera ner flödet till något lämpligt.
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu på förmiddagen blev hela spånskivegolvet klart. Allt är nu skruvat och limmat.
Och alla installationer som skulle vara under är klara.

Puhhh, ett delmål nått i alla fall. :)
 
  • Gilla
Emil Stenqvist och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu håller jag på med roligaste biten, ja förutom det allra sista penseldraget då ... ;)

Att regla upp, och sätta skivor. Momentet där det känns som att det händer något. Snart blir det väl stopp igen.
Ett par bilder ifrån igår, nu är det knappt någon idé att fota, det är inte så öppet att man ser något annat än bara en halvad vägg, max.
Pågående arbete med att regla upp och sätta skivor i en halvfärdig väggkonstruktion med synliga träreglar och OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglade väggar med isolering och OSB-skivor i ett pågående byggprojekt, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
En fråga.
Jag har 1150mm mellan stödbenen på takstolarna, stödbenen som avskiljer rummen från kattvinden.

Nu hade jag tänkt fälla in en "nisch" som liksom ska agera infällt nattduksbord, typ.

Och så är jag inte så sugen på att hålla på och bygga någon låda för detta, utan tänkte att om jag kan köpa något färdigt att bara fälla in i väggen så betalar jag gärna några hundringar.

Jag har t.ex. kikat på IKEA Metod kök, väggskåpsstomme, som finns i 40 höjd och 40 djup, ganska perfekt, men max 80 cm bred. Jag hade gärna hittat något på 1 meter, eller kanske 115cm :)
Men priset, bara drygt 200 spänn, och kvalitén är dock utmärkt.


Har någon några tips på vad jag kan kika efter?

Sen skulle det ju också varit roligt om det var annat än melaminbelagd yta, men nu ska jag inte vara så kinkig dock. För då lär det sluta med att jag måste såga och kexa ihop MDF-board och sen måla. Ja ni hör var det slutar, det kommer ju ta minst en veckas jobb då, för mig ... :thinking:


edit:
Jag tror jag ställer frågan i helt egen tråd ...
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
En fråga.
Jag har 1150mm mellan stödbenen på takstolarna, stödbenen som avskiljer rummen från kattvinden.

Nu hade jag tänkt fälla in en "nisch" som liksom ska agera infällt nattduksbord, typ.

Och så är jag inte så sugen på att hålla på och bygga någon låda för detta, utan tänkte att om jag kan köpa något färdigt att bara fälla in i väggen så betalar jag gärna några hundringar.

Jag har t.ex. kikat på IKEA Metod kök, väggskåpsstomme, som finns i 40 höjd och 40 djup, ganska perfekt, men max 80 cm bred. Jag hade gärna hittat något på 1 meter, eller kanske 115cm :)
Men priset, bara drygt 200 spänn, och kvalitén är dock utmärkt.


Har någon några tips på vad jag kan kika efter?

Sen skulle det ju också varit roligt om det var annat än melaminbelagd yta, men nu ska jag inte vara så kinkig dock. För då lär det sluta med att jag måste såga och kexa ihop MDF-board och sen måla. Ja ni hör var det slutar, det kommer ju ta minst en veckas jobb då, för mig ... :thinking:


edit:
Jag tror jag ställer frågan i helt egen tråd ...
Ett tips är att söka på ”trälåda” istället för skåp, då finns det ganska många varianter av enkel låda i limfog eller plywood som kanske kan funka. Ett exempel:

https://www.adlibris.com/se/produkt...MIi4X46uiq2gIVCcqyCh2hyg82EAQYEyABEgIx5PD_BwE
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Tusan vad svårt det är att hinna med något.

Nu är i alla fall mycket av elen dragen.
Mot fönsterväggen t.ex. från vänster, 230-uttag, datauttag (går att dra TV.coax också), 230 till radiatorn, 230-uttag igen.
Sen ska 230 vidare till sängbordsnischen också.
Installation av eluttag och datauttag längs en vägg med isolering och reglar synligt.

Sen lite isolering i mellanväggen.
Ganska onödigt att fullisolera facken, skulle räckt med en skiva i mitten bara. Men nu har jag såpass mycket över att det är väl bara att kasta in skiten.
Vägg i byggskede med isolering i stommarna och delvis dragen elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag drog en latex-sträng mot regeln på golvet, för att hindra någon springa att släppa genom ljud.
Men i hörnet mot ytterväggen blir det knepigt... Jag tryckte i några nävar med isoleringsspill där, ganska hårt packat blev det, borde kunna stoppa ljud. Sen får väl gipsskiva och golvlist också täta mot golvet.
Hörn av ett rum under renovering med isolering i vägg och dragna elkablar längs golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Mikael_L
Sen kom den första av TeroM's begagnade strömbrytare upp här.
Dubbelströmbrytare monterad på en vägg med OSB-skivpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Oj vad jag ligger efter med denna tråden nu.:oops: :sweat:

Jag ska försöka rapportera ikapp nu. Väggen på förrförra och förrförrförra bilden blev i alla fall dubblad och sen slängde jag upp någon enstaka gipsskiva också, bara för att bli kvitt lite material som står och skräpar lite överallt.

Men nästa steg blev att fixa fönstersmygar.
Jag har köpt färdigmålad smyg i MDF och så köpte jag två limträskivor i ek från Biltema att ha som nedre smyg, dvs fönsterbräda.
Packat ekparkettgolv med varierande träskiftningar, till synes oöppnat och märkt med etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här ska de sitta:
Grovsågat eklimträ monterat som nedre fönstersmyg under ett fönster i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag grovsågade ut måtten lite, nu verkar det passa bra:
En grovsågad eklimträskiva som används som fönsterbräda monterad under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när jag nu visade dottern så for hon fullkomligt i taket "NEJ, så där får det inte se ut..."
Hon hade tänkt sig något enfärgat vitt eller grått, typ.

Det blev sen lite typ samma när vi var och kollade ganska billiga golv, i ek.
Nej, var helt otänkbart. Hon verkar vilja ha vitt eller ljusgrått, absolut ingen gult/rött inslag och gillar inte trämönster.

Men nu har vi funnit en medelväg, kommer mer om detta i kommande inlägg.
Stay tuned, det kommer mera. (vilket år som helst ... :cool:)
 
Mikael_L
Nu var det dags att fixa ångspärren i fönstersmygarna, en massa tejpande av små trianglar av plast.
Och dreva (färdigt) fönstren, det fanns lite drev, men jag kunde lätt dubblera mängden.
Så lite biltemareklam, deras bottningslist som är väldigt billig trycktes i och så avslutade jag med att foga med någon billig latexfog.
Ångspärr applicerad i fönstersmyg med tejpade kanter och synlig mineralullsisolering vid ett fönsterunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av ångspärr och bottningslist vid fönstersmyg med synlig tejpning och del av fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nedre (bänk)skivan i smygen har jag för dotterns skull vitmenat med Herdins vitpigmenterade hårdvaxolja.
Men jag har dåligt med bildmaterial just nu, i dessa moment med fönstersmygarna, så jag får nog lov att fixa lite innan detta fortsätter här i forumet.
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Oj, här har det blivit dåligt med uppdateringar, nu är dotterns rum plötsligt klart, tralala ...
Och hon har flyttat in som synes på bilderna.
Inrett barnrum med säng, skrivbord och inbyggda förvaringslösningar under snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och i kattvinden har hon fått ett litet krypin, ca 1,5 m djupt och 2,4 m brett.
Detta krypin ville hon ha så mörkt som möjligt, så jag har satt ett svart spontat trägolv (som var billigt) som vägg och tak och ett billigt valnötsgolv från bauhaus. Ett vägguttag och en enkel lite LED-list ger lite svagt ljus och möjlighet att ladda telefon där inne. Jag kanske gör om ljuset till något mer permanent senare, inget av detta syns dock i bild.
En öppning i en vägg som visar ett barns mörkt inredda krypin med kuddar och leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sista 1,2 meter av kattvinden (bakom det inbyggda nattduksbordet) har en lucka på gångjärn och bakom har jag ett litet förråd med några klinker/kakelplattor, lite klickgolv osv, lite skåpfronter som passar i köket, helt enkelt lite reservdelar för huset, som förhoppningsvis aldrig behöver tas fram.

Bakom sängen har jag fällt in tre IKEA-lådor som agerar nattduksbord, ett eluttag för att ladda telefon/dator eller vad man annars kan behöva finns där.
En mer utförlig beskrivning och byggbeskrivning finns i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...eggen-foer-att-skapa-ett-nattduksbord.314651/
 
  • Gilla
thewolf och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har också börjat bygga ett förråd på övervåningen. Det blir bara knappt 6kvm, 1,8 meter brett, snedtak i princip hela vägen, så det blir svårarbetat längst in. Där kommer man hitta saker först när huset sålts och allt töms. :D

Nu har jag gjort färdigt OSB i väggarna, ska bara gipsa taket och sen spackla och remsa lite här och där och så rolla på något billig vit färg precis överallt, så är det nästan klart.
Väggarna tänkte jag måla på OSB'n direkt. Det behöver ju liksom inte vara någon finish.
Inre hörn av ett underkonstruerat förråd med OSB-väggpaneler och oavslutat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB-väggar i ett pågående bygge av ett litet förråd med snedtak och trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag gipsat klart, det blir gips i tak samt väggen där dörren är. Väggen för att den ska bli lika tjock som dörrkarmen.
I övrigt tänker jag bara prova att måla på OSB'n.

Svårt att få vettiga bilder i ett sånt litet utrymme.

Bild tagen från dörren, in mot lägsta delen inne i kattvinden.
Gipsat tak och en vägg med gips bredvid OSB-skiva i ett kattvindens hörn med byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och bild från andra hållet, där jag satt mig inne i kattvinden.
Gipsad vägg bredvid en OSB-skiva på kattvinden med belysning och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Mikael_L
Väg/tak-vinkeln limmar jag bara på en pappersremsa med väv/tapetlim, ska sen spacklas över så enkelt och tunnt som möjligt.

Här syns lite vanliga gipskarvar rensade direkt i spacklet, men även lite limmade remsor.

Jag trodde att limmet skulle ta tragiskt dåligt på OSB'n, jag slipade över ytan lite snabbt med grovt papper i excenterslipen, för att riva lite i vaxytan. Men jag blev förvånad att lim och remsa tog riktigt bra på OSB, men sämre på gipsskivans pappyta.
 
  • Hörn där OSB-skiva möter gipsskiva med spacklade skarvar och pålimmad pappersremsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Tror jag ökar ambitionsnivån något lite nu och drar ett andra lager färg i taket.
Renoveringsrum med nymålat tak, vit målarhink och stege på skyddat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.