Har du en altan eller trädäck hemma? Johan Fröbel, expert på trä, förklarar hur du går tillväga för att vårda trädäcket på bästa vis.

Du kan läsa artikeln här: Tvätta altan och trädäck på rätt sätt
 
Om man har mycket alger kan jag rekommendera att behandla med ogräsättika någon dag innan man skurar. Spraya eller lägg på med roller.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Det är alltså ingen vits att efterbehandla tryckimpregnerad trall efter att man tvättat den?

(Lat, så högtryckstvätt och trallborste lockar mest)
 
  • Gilla
Luringen
  • Laddar…
Artikeln bör uppdateras med den absolut bästa rengöringen och underhållet av en träaltan; Såpa.
Enkelt, miljövänligt och luktar gott.

 
  • Gilla
Skymag och 9 till
  • Laddar…
Artikeln bör uppdateras med den absolut bästa rengöringen och underhållet av en träaltan; Såpa.
Enkelt, miljövänligt och luktar gott.

Eller läs artikeln innan :rolleyes:
"Tvätta trädäck som inte är målat
Följande är tvättprocessen för obehandlad trall, oljebehandlad trall, tryckimpregnerad trall, hardwood och sibirisk lärk - i princip alla trädäck som inte är målade.
1a. Vid normal smutsmängd: Använd skurborste och skura med vanlig grön såpa och vatten på trallen"

Edit:men videon var bra och informativ (jag har alltid använt såpa)
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMN och 3 till
  • Laddar…
Såpskurning blir det nog varje vår oavsett, kör med tallsåpa personligen. Har behandlat vårt impregnerade trädäck med roslagsmahogny. Det gjorde vi tredje året, det riktigt sög i sig oljan, torr att gå på samma dag praktiskt taget.... Blir väl nog mera i år, sen kan vi börja trappa av det. Jag ivll ju helst få ett mörkt trä med tiden, som jag ser på vissa gamla rustika utemöbler och dylikt. Det är alltså inte smuts och skit, men ytan har blivit mörk fin med tiden, står emot smuts och mögel bra.
 
  • Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Artikeln bör uppdateras med den absolut bästa rengöringen och underhållet av en träaltan; Såpa.
Enkelt, miljövänligt och luktar gott.

[media]
Det är bra om man läser artikeln innan man kommenterar ;)
 
  • Gilla
guggen och 9 till
  • Laddar…
Det håller jag med om :)
Men ändå ett påpekande om att det är bättre med gul såpa än grön då den gröna kan ge en lätt grön ton vilket man kanske inte vill ha.
 
Jag brukar först tvätta med såpa och vatten, skölja och sen ta en mjuk borste och lätt arbeta in outspädd såpa som får torka in och skydda trallen.
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Klassisk såpaskurning skall ju göras med KALLT vatten. Borde gälla även för trä utomhus.
 
  • Gilla
Mimlan och 1 till
  • Laddar…
Ja, i videon är ju själva såpskurningen med kallt vatten medan rengöringsrundan körs med ljummet vatten. Misstänker att det är för smutsen ska lossna lättare. Annars har jag fått lära mig att träfibrerna reser sig lättare om man använder varmt vatten.
 
  • Gilla
emmjo
  • Laddar…
Det känns som artikelförfattaren har missuppfattat rätt grovt vad Johan säger angående vårved och sommarved.

Att vårveden är mjukare än sommarveden stämmer bra. Men påståendet att trallen är mjukare på våren än på sommaren, vilket artikelförfattaren verkar ha tolkat det som, är dock helt felaktigt.
Vårved och sommarved i detta fall har med trädets tillväxttakt att göra (när det var ett levande, växande träd alltså). Det växer snabbare under våren än under sommaren, detta gör att trädets fibrer har olika hårdhet på olika ställen. Det är denna effekt som orsakar årsringarna. Tvättar man då oförsiktigt med t.ex. högtryckstvätt så riskerar man att slita bort mer av den mjuka vårveden än av sommarveden och man får en ”vågig” yta på trallen.
 
  • Gilla
Mony och 7 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det känns som artikelförfattaren har missuppfattat rätt grovt vad Johan säger angående vårved och sommarved.

Att vårveden är mjukare än sommarveden stämmer bra. Men påståendet att trallen är mjukare på våren än på sommaren, vilket artikelförfattaren verkar ha tolkat det som, är dock helt felaktigt.
Vårved och sommarved i detta fall har med trädets tillväxttakt att göra (när det var ett levande, växande träd alltså). Det växer snabbare under våren än under sommaren, detta gör att trädets fibrer har olika hårdhet på olika ställen. Det är denna effekt som orsakar årsringarna. Tvättar man då oförsiktigt med t.ex. högtryckstvätt så riskerar man att slita bort mer av den mjuka vårveden än av sommarveden och man får en ”vågig” yta på trallen.
Hej du har alldeles rätt! Korrigerar detta!
 
  • Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det håller jag med om :)
Men ändå ett påpekande om att det är bättre med gul såpa än grön då den gröna kan ge en lätt grön ton vilket man kanske inte vill ha.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det håller jag med om :)
Men ändå ett påpekande om att det är bättre med gul såpa än grön då den gröna kan ge en lätt grön ton vilket man kanske inte vill ha.
(Det tycks som om mitt svar försvann första gången, så jag får försöka formulera mig en gång till...)
Det stämmer säkert att grön såpa kan missfärga de behandlade objekteten. Grönt känns ju mer naturligt, för det är naturens egen färg. Så tyckte jag också, ända tills jag läste innehållsförteckningen och insåg att den gröna såpan är gul såpa, med tillsatt färgämne.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.