Hej!

Jag sålde lägenhet förra året. Har ej köpt en ny lägenhet än pga rådande bostadsmarknad men tänkte ändå ansöka om preliminärt uppskov. Dock har jag fastnat lite i uträkningarna.

Skärmdump av Excel-kalkyl med utgifter relaterade till försäljning och renovering av en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa fält är inte klara än då jag inte sammanställt alla uppgifter. Det jag behöver mest hjälp med är förbättringsutgifterna. Exempelvis badrummet. Får vi dra av 100% av det? Det var en helrenovering.

Blir helt förvirrad av skatteverkets "kalkylator" där man på något magiskt vis ska råka veta vad det skulle "kostat om man använt likvärdigt material" som innan renoveringen - det är ju omöjligt att veta?! Och om man skulle använt likvärdigt material skulle man inte behövt göra en helrenovering?

Skulle uppskatta lite hjälp med hur man ska tänka för att räkna rätt! :) Ni ser ju i stora drag hela uträkningen där, även om vissa uppgifter saknas (väntar t.ex. på kontrolluppgift från föreningen för att få reda på kapitaltillskottet).

Tack på förhand!
 
Fick du rotavdrag på badrumsrenoveringen, får du inte dra av arbetskostnaden.
 
Isakare Isakare skrev:
Fick du rotavdrag på badrumsrenoveringen, får du inte dra av arbetskostnaden.
Jag fick ROT-avdrag, ja. Varför får jag inte det? Det är väl bara den delen som ROT-avdraget betalade som jag inte får dra av? Resten av kostnaden som jag betalade (som ROT inte täckte) får jag väl dra av? :surprised:
 
T Tanax skrev:
Jag fick ROT-avdrag, ja. Varför får jag inte det? Det är väl bara den delen som ROT-avdraget betalade som jag inte får dra av? Resten av kostnaden som jag betalade (som ROT inte täckte) får jag väl dra av? :surprised:
Ja du får dra av för den summa du har betalat till hantverkarna, det du inte får dra av för är den del du redan fått skattereduktion på.
 
Det är ju inte en förbättring att ersätta ett kaklat badrum med ett kaklat badrum. Det är ”bara” en renovering.

Men visst kan man dra av även arbeten man fått ROT avdrag på. Dock inte den avdragna delen.
 
Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under de senaste 5 åren.
Om du till exempel har målat om i köket och bytt inredningen i badrummet så får du dra av de kostnader som detta har medfört.
För att du skall få dra av en vanlig renovering/förbättring så krävs det att åtgärden är värdehöjande. Det kan man dock alltid hävda att den är. Skatteverket nekar i princip aldrig ett sådant påstående.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte en förbättring att ersätta ett kaklat badrum med ett kaklat badrum. Det är ”bara” en renovering.

Men visst kan man dra av även arbeten man fått ROT avdrag på. Dock inte den avdragna delen.
Jag tror TS räknar all renovering som förbättring. Det spelar egentligen ingen roll då man får dra av alla kostnader man lagt ner under en 5-års period.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte en förbättring att ersätta ett kaklat badrum med ett kaklat badrum. Det är ”bara” en renovering.

Men visst kan man dra av även arbeten man fått ROT avdrag på. Dock inte den avdragna delen.
Men om man tex byter ut ett uttjänt tätskikt så är det en förbättring, och för att göra det krävs en helrenovering, därför bör räknas det som en förbättring. Tror inte man ska vara orolig för detta...
 
Nej, det är inte en förbättring.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte en förbättring.
Spelar i vilket fall ingen roll om renoveringen gjordes senaste 5 åren.
 
M
Allt du gjort 2012 och senare får du dra av om det är mer än 5000:- per kalenderår.
För tidigare saker krävs att det är ombyggnader, dvs att du ändrat planlösning eller funktion.
 
H
får man dra av material också?
 
M
H hul skrev:
får man dra av material också?
Naturligtvis! Verktyg är väl däremot lite tveksamt, att dra av utrustning för ett snickeri för att man satt upp några golvlister lär nog inte gillas men att dra av kostnader för penslar vid målning och en såg vid golvläggning är mer rimligt.
 
Krilleman
Absolut!
 
H
M mnils skrev:
Naturligtvis! Verktyg är väl däremot lite tveksamt, att dra av utrustning för ett snickeri för att man satt upp några golvlister lär nog inte gillas men att dra av kostnader för penslar vid målning och en såg vid golvläggning är mer rimligt.
jo men tex om man väljer att utföra allt arbete själv?
köpt kök för 200k och monterar de själv
Badrumför 100k och monterar de själv

får jag då dra av detta materialet på 300k, bostadsrätt om de spelar roll?

inser att jag är sämst på detta, vad innebär det i praktiken med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.