RilleRock
B bermuda skrev:
Hej!
Jag skaffade mig tre PDM-I12T IR-detektorer, dvs med antimasking. Hade gärna valt utan antimask men de fanns inte i lager his LåsShop när jag handlade. Jag tycker att jag har kopplat in dem enligt produktmanualen men hur jag än gör (vilka Dip:ar jag än sätter) så rapporterar SPC att jag har 11.5kOhms motstånd. Det innebär att fault (vilket jag tolkar som antimask), intrusion och EOL är igång. Jag förväntar mig bara R(EOL) = 4,7kOhm när det inte är antimask eller inbrott. Är det nån som har koll på hur man ska koppla dessa? Jag tänkte mig att köra tvåledningsförbindelse.

Mvh
H
Sektionen skall ligga mellan C1 / C3 och då skall du få 9.1k som mest.
2,2 + 2,2 + 4,7
 
RilleRock
K KristianO skrev:
Bytte batterier på 2 av mina trådlösa magnetkontakter men får efter en stund status ”Tillkopplingsfel” på dem. Har provat att starta om LC men det hjälper inte.
Skumt, men va kan det bero på?

Och vad är tillkopplingsfel egentligen?
Kolla in sidan 51 i denna tråd om det kan vara lösningen (y)
 
RilleRock RilleRock skrev:
Kolla in sidan 51 i denna tråd om det kan vara lösningen (y)
Men detektorn har varit på plats i ca 2år, bytte bara batterier och nu detta. Kan det va gamla batterier?
 
RilleRock
K KristianO skrev:
Men detektorn har varit på plats i ca 2år, bytte bara batterier och nu detta. Kan det va gamla batterier?
Kan vara en möjlig orsak då det kan bli tillkopplingsfel när de tappar kontakten beroende på hur det är konfigurerat.

Steg 2 hade jag flyttat dem som felar provisoriskt närmare mottagaren och testat igen för att utesluta sändare/hinder på vägen.
 
Jag håller på att bygga om hela övervåningen och tänkte då passa på att dra rör för dolda kabeldragning till bland annat brandlarm m.m.

En fråga angående rökdetektorer jag har hittat, vad är det för skillnad på dessa?
FI/338-4-12 360:- (inkl. sockel)
DP721R 510:- ( +50:- för sockel)

Finns det någon anledning till att inte ta den billigare?

Något tips på en takmonterad 360 graders IR detektor?

Sista frågan, när dom installerat om brandlarmet på jobbet så har dom inte använt någon kopplingsdosa, är det vanligt att installera utan kopplingsdosa under, är inte sockeln anpassad för det?

EDIT:
Jag hittade blixtljus/siren, för 570:- (endast blixtljus för 312kr), som passar till sockeln på FI/388-4 rökdetektorn. Kan man kontrollera den separat som vilken siren som helst?
 
Redigerat:
Filestorm
Hej på er.

Vilken är senaste firmware för 4320

Central uppgraderingsfunktioner
Aktuell version: 3.7.1 - R.23850-M

samt för Manöverpanelen
Manöverpaneler SPCK 420 2.09 [13MAR13]

 
Filestorm
:sick: Tjenare Folket

Nu har detta klant arslet strulat till det, hade ett kort strömavbrott här igår, så router mm startade om,
vilket fick till följd att spc connect ej vill ansluta igen, gahh har råkat ut för detta innan när jag uppdaterade firmware i min router, :lying:Ovan på allt så klart gjorde jag tabbe 2 att inne i spc connect kontot ta bort centralen,,
:oops:så där kan jag ej återställa krypteringsnycklen, har testat i webgränssnittet , men utan resultat.:thinking:

Telnetar:

>net dns
1: TTL 39946 IP 194.132.254.184 NAME www.spcconnect.com

>ping 192.168.210.1

Pinging 192.168.210.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.210.1 time = 1ms
Reply from 192.168.210.1 time = 1ms
Reply from 192.168.210.1 time = 0ms
Reply from 192.168.210.1 time = 1ms

>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8 time = 27ms
Reply from 8.8.8.8 time = 29ms
Reply from 8.8.8.8 time = 27ms
Reply from 8.8.8.8 time = 27ms

Nu är jag trött i skallen.och nu blir det :coffee: och fundilera

Några förslag , tar testat Guiden ang DNS strul,
 
Hej!
Nu har jag fått hjälp (tror jag) med att koppla in larmet av en elektriker som jobbar med SPC. Men jag blir lite osäker på om brand/rök-detektorerna är rätt inställda.
Provade att hålla en magnet på utsidan (vid test) och löste då ut detektorn. Dock gick inget larm i centralen, och jag kan heller inte återställa detektorn.

Så här ser det ut i programmeringen (som elektrikern utfört):
Skärmdump av programmeringsgränssnittet för larmsystem visar inställningar för olika sektioner och detektorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av larmkonfiguration med inställningar för balansering, sektioner och typer av sensorer, inklusive branddetektorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av larmsystemets programgränssnitt med attribut och beskrivningar för en sektion.
Ser allt rätt ut?
(Detektorerna jag har valt är DP721R och bottenplattan DB702)

Tack på förhand :)
 
RilleRock
R rydboholm skrev:
Hej!
Nu har jag fått hjälp (tror jag) med att koppla in larmet av en elektriker som jobbar med SPC. Men jag blir lite osäker på om brand/rök-detektorerna är rätt inställda.
Provade att hålla en magnet på utsidan (vid test) och löste då ut detektorn. Dock gick inget larm i centralen, och jag kan heller inte återställa detektorn.

Så här ser det ut i programmeringen (som elektrikern utfört):
[bild] [bild] [bild]
Ser allt rätt ut?
(Detektorerna jag har valt är DP721R och bottenplattan DB702)

Tack på förhand :)
Har han inte provat av funktionen?

Vilka ohmvärden har du före och efter du påverkat detektorn vi status/ingångar.

Och hur är utgången programmerad till rökdetektorerna?
 
RilleRock
Filestorm Filestorm skrev:
:sick: Tjenare Folket

Nu har detta klant arslet strulat till det, hade ett kort strömavbrott här igår, så router mm startade om,
vilket fick till följd att spc connect ej vill ansluta igen, gahh har råkat ut för detta innan när jag uppdaterade firmware i min router, :lying:Ovan på allt så klart gjorde jag tabbe 2 att inne i spc connect kontot ta bort centralen,,
:oops:så där kan jag ej återställa krypteringsnycklen, har testat i webgränssnittet , men utan resultat.:thinking:

Telnetar:

>net dns
1: TTL 39946 IP 194.132.254.184 NAME www.spcconnect.com

>ping 192.168.210.1

Pinging 192.168.210.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.210.1 time = 1ms
Reply from 192.168.210.1 time = 1ms
Reply from 192.168.210.1 time = 0ms
Reply from 192.168.210.1 time = 1ms

>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8 time = 27ms
Reply from 8.8.8.8 time = 29ms
Reply from 8.8.8.8 time = 27ms
Reply from 8.8.8.8 time = 27ms

Nu är jag trött i skallen.och nu blir det :coffee: och fundilera

Några förslag , tar testat Guiden ang DNS strul,
Din krypteringsnyckel måste årerställas via ett installatörskonto (y)
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
RilleRock
M McZ skrev:
Jag håller på att bygga om hela övervåningen och tänkte då passa på att dra rör för dolda kabeldragning till bland annat brandlarm m.m.

En fråga angående rökdetektorer jag har hittat, vad är det för skillnad på dessa?
FI/338-4-12 360:- (inkl. sockel)
DP721R 510:- ( +50:- för sockel)

Finns det någon anledning till att inte ta den billigare?

Något tips på en takmonterad 360 graders IR detektor?

Sista frågan, när dom installerat om brandlarmet på jobbet så har dom inte använt någon kopplingsdosa, är det vanligt att installera utan kopplingsdosa under, är inte sockeln anpassad för det?

EDIT:
Jag hittade blixtljus/siren, för 570:- (endast blixtljus för 312kr), som passar till sockeln på FI/388-4 rökdetektorn. Kan man kontrollera den separat som vilken siren som helst?
Fördelen med 721R är att du inte behöver testgas för att testa dem utan kan göra det med magnet.

Bosch har någon vettig samt även UTC.
I vilken miljö skall den sitta?

Det beror på hur sirenen styrs.
Har den egen ingång så kan ett extra par användas för att styra den från CA.
 
RilleRock
Filestorm Filestorm skrev:
Hej på er.

Vilken är senaste firmware för 4320

Central uppgraderingsfunktioner
Aktuell version: 3.7.1 - R.23850-M

samt för Manöverpanelen
Manöverpaneler SPCK 420 2.09 [13MAR13]
Kolla min Dropbox i länken i signaturen.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Har han inte provat av funktionen?

Vilka ohmvärden har du före och efter du påverkat detektorn vi status/ingångar.

Och hur är utgången programmerad till rökdetektorerna?
Jag är osäker på hur han har testat, men han anser sig klar. Och jag som lekman vill gärna veta om allt fungerar som det ska, och om det inte gör det. Vad som är fel.
Är det här Ohm-värdena före och efter?:
Skärmdump av en logg med sensorresistansvärden för ett brandlarm, visa felaktiga och normala värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ser jag hur utgången är programmerad, här är vad jag hittar under fliken utgångar:
Skärmdump av systeminställningar för en larmcentral med kolumner för utgång, beskrivning, typ, attribut och test.

Jag är tacksam för hjälpen (känner mig lite vilse och skulle vilja ha på fötterna när jag pratar med elektrikern igen)
 
RilleRock
R rydboholm skrev:
Jag är osäker på hur han har testat, men han anser sig klar. Och jag som lekman vill gärna veta om allt fungerar som det ska, och om det inte gör det. Vad som är fel.
Är det här Ohm-värdena före och efter?:
[bild]
Hur ser jag hur utgången är programmerad, här är vad jag hittar under fliken utgångar:
[bild]

Jag är tacksam för hjälpen (känner mig lite vilse och skulle vilja ha på fötterna när jag pratar med elektrikern igen)
Rökdetektorn måste matas från utgång som bryter strömmen till detektorn vid återställning.
Och som de ser ut är det inte gjort.

I övrigt vet jag inte vad han lyckats med då han även har 1k motstånd på sektion 3?
Så har han kanske förväxlat även på sektion 14.
De andra rökarna funkar?
Men går inte att återställa via map?
 
  • Gilla
rydboholm
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Rökdetektorn måste matas från utgång som bryter strömmen till detektorn vid återställning.
Och som de ser ut är det inte gjort.

I övrigt vet jag inte vad han lyckats med då han även har 1k motstånd på sektion 3?
Så har han kanske förväxlat även på sektion 14.
De andra rökarna funkar?
Men går inte att återställa via map?

Ok, då kollar jag hur han har tänkt kring att den inte verkar vara kopplad till utgång.
Vet inte riktigt heller vad han har gjort, han kändes inte helt hundra när han var här (blev tipsad om honom av en "bekant"). Och vid en första kontroll med lite frågor och så verkade det som att han visste vad han gjorde. Men det kröp fram mer och mer att det inte riktigt stod rätt till. Men som sagt svårt för en annan att kolla något som jag inte har koll på.
Testade nästa deckare nu och det blev samma visa där. Och inget larm i panel eller system?
Skärmdump av säkerhetssystemlogg med händelser som anger "ogiltigt värde" och "stängd" för brandövervakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag återställa dom på något vis, eller måste centralen öppnas och kablarna kopplas om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.