I Martenw skrev:
Ser man inte plastkanten på skyddet är det inte korrekt lagt, besmannen var väl trött eller lat. Tråkigt för er men lägg tiden på att täta lite istället för att hitta syndare. Det ingår lite i husägande, är utvecklande både mentalt och praktiskt, men framförallt kul!!
Hmm, fattar inte. Hur ska man kunna se skyddet när diskmaskinen ser ut såhär? Alltså dold och inbyggd?Enda chansen att se är genom att dra ut kökslådorna och kolla in bakom.

Jo jag hade nog inte brytt mig lika mycket om det inte var för att detta är långt ifrån det första problemet. Det har varit en del andra tråkiga överraskningar också (klart värre än detta).
 
  • Inbyggd diskmaskin med frontpanel som matchar köksskåpen och ett synligt handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
L Lina99 skrev:
Hmm, fattar inte. Hur ska man kunna se skyddet när diskmaskinen ser ut såhär? Alltså dold och inbyggd?Enda chansen att se är genom att dra ut kökslådorna och kolla in bakom.

Jo jag hade nog inte brytt mig lika mycket om det inte var för att detta är långt ifrån det första problemet. Det har varit en del andra tråkiga överraskningar också (klart värre än detta).
den ska sticka ut mellan sockel och golv klart.

eller hur hade du tänkt att den skulle fungera annars. anledningen till att den finns är ju vid eventuellt läckage ska de rinna ut i framkant och du ska uppmärksammas på läckaget.

de fungerar samma på ett integrerad som på en "vanlig"
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Ok, då förstår jag. Då är det något annat som jag trodde var droppskydd när jag kollade. Maskinen står på en liksom "plastbricka" med kant runt, men den ligger helt innanför sockeln. Tack för förklaring!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det ens en skada? Förlust i form av vad? Vad ska ni kräva? Städa och isolera hålet och sätt igen med skivor
/brädor och lägg ner lite råttgift eller så. Ring försäkringsbolaget också gällande skadedjur, dom kanske kan hjälpa. Men icke dolt fel, bit ihop och fixa.
Skadan är att det behöver saneras rejält på väldigt otillgängliga ställen. En del bräder och panel skulle helst bytas ut, kommer inte gå att få rent. Känns inte så kul att det ligger drivor av musskit bakom diskmaskinen. Tack och lov tycks de inte ha gnagt på ledningar eller rör. Vi skulle gärna ta hjälp av en städfirma och en byggare som fick täta och fixa, men det är väl enklast att bara rulla upp ärmarna och sätta igång själv. Försäkringsbolaget har vi haft kontakt med tidigare (gott om möss på fler håll) men de tyckte inte att de kunde göra något som vi inte redan gjort själva.
 
Jag förstår läget men om ni ska börja en process eller ev. stämning kommer det kosta flertalet många ggr mer än om ni åtgärdar detta själv eller med hantverkare.
 
BirgitS
L Lina99 skrev:
Ok, då förstår jag. Då är det något annat som jag trodde var droppskydd när jag kollade. Maskinen står på en liksom "plastbricka" med kant runt, men den ligger helt innanför sockeln. Tack för förklaring!
Det är nog rätt sorts skydd, men det är felplacerat.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
H
L Lina99 skrev:
Ok, då förstår jag. Då är det något annat som jag trodde var droppskydd när jag kollade. Maskinen står på en liksom "plastbricka" med kant runt, men den ligger helt innanför sockeln. Tack för förklaring!
njä de är nog korrekt plastbricka bara felplacerad.

erat kök ser väldigt fint ut förövrigt
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Efter som mössen kommer in i huset. Kanske man ska se över utsidan på huset.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
njä de är nog korrekt plastbricka bara felplacerad.

erat kök ser väldigt fint ut förövrigt
Jaha, skönt att höra att jag inte var helt fel ute då :).

Tack, ja det är fint, därför ännu mer irriterande är att det är fint "på ytan" och så slarvigt vid närmare granskning...
 
garvin garvin skrev:
Efter som mössen kommer in i huset. Kanske man ska se över utsidan på huset.
Det har vi försökt, sett över nät vid ventiler etc. Men verkar omöjligt att hålla dem borta från krypgrunden. Och därifrån tar de sig in längs med rören som går upp i huset.
 
MultiMan
Vilken sorts möss klarar 6mm?

Killen som testar här kommer inte ens under 17mm och den musen ser rätt normal ut:

 
  • Gilla
Buildgates och 1 till
  • Laddar…
17 mm var ett runt hål. Möss kan göra sig väldigt " platta", så jag misstänker att 6 mm är höjdmåttet. Jag har själv sett en mus, som ledigt tog sig ut genom ventilationsgallret under ett kylskåp och det avståndet uppskattar jag till 8-9 mm.
När en elektriker bytte central och lite annat småfix i en gäststuga, så hittade han t.o.m. en liten ( något torr ! ) mus inuti en vanlig gammal kulodosa !!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
K
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Vilken sorts möss klarar 6mm?

Killen som testar här kommer inte ens under 17mm och den musen ser rätt normal ut:

[media]
Kul film. Men det där är väl en rätt tjock mus?

Men det känns ju bra att det ändå krävs ett rejält hål. De filmer jag sett på besiktningsmän som visar hur stora hål man ska leta efter brukar ju ha en blyertspenna som de testar med "går pennan in gör mössen det också"
 
Redigerat:
BirgitS
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Vilken sorts möss klarar 6mm?

Killen som testar här kommer inte ens under 17mm och den musen ser rätt normal ut:
Jag vet inte, men eftersom Anticimex just har skadedjursbekämpning som sin huvudinriktning så borde de ju veta efter att ha varit ute och sett var mössen kommit in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.