tommib
Kolla in spisbibeln här på forumet....

Det man direkt kan säga är att du måste kolla att nollan finns i ditt uttag, annars säger det kanske poff om mnya spisen.
 
Som sagt, försäkra dig om att nolla finns i uttaget, byt uttag, koppla enl översta alternativet med en frisk kabel och stickpropp.
 
Då ska jag lägga mig och läsa spisbibeln.

Jag mätte 230 volt mellan övre vänster hörn och dom tre andra hylsorna.

Och jag hade 400 volt mellan nedre vänster och nedre höger, samt 400 volt mellan nedre vänster och övre höger.
 
tommib
Då har du nolla, så inga problem där. Koppla enligt 3N~ så blir det bra. Med nytt spaddställ och nytt uttag som sagt.
 
Nu har jag läst spisbibeln.

Den var jättebra!

Nu ska jag kolla i centralen och jämföra mot uttaget i väggen. Så att jag inte har en nolla som faktiskt är skyddsjord.
 
Jag har inte hunnit kolla i centralen ännu.

Men jag ohmade jord mot nolla och multimetern pep. Det betyder att dom är anslutna till varandra någonstans?
 
tommib
Ja, men de ska vara det också. Har du JFB? I så fall kan du slå av den och mäta igen. Då ska N och PE inte ha kontakt.
 
Jag har jordfelsbrytare.
Bra idé för att kontrollera. Tack.

Satt och läste i en tråd här på forumet om jord och nolla. Jag blir sakta klokare men hade inte hunnit dra den slutsatsen att jag kan flippa jordfelsbrytaren så ska dom inte ha kontakt.

Tack igen. Provar imorgon. Frugan ser nån film på tv :n
 
Jag redigerade den här posten eftersom jag mätte fel.


tommib>>> ikväll bröt jag strömmen med jordfelsbrytaren och dom har inte kontakt.

Men jag uppmätte ett motstånd mellan två av faserna. Den brända och den nere till vänster.
70 ohm.

Kan detta vara orsaken till att hylsan bränts?
 
Redigerat:
tommib
Hmmm... det är lite obra. Då kanske spisen är fulnollad. Du bör nog ta in en elektriker för att kolla upp detta. Din nya spis som använder nollan kommer att lösa JFB om du använder den i så fall.

Det andra alternativet är att det är fuljordat, men det är mindre sannolikt när det är ett perilexuttag.

Det tredje alternativet är att du mäter konstigt eller att din JFB är felkopplad. Kan du ta en bild på centralen? När du bryter med JFB, använde du testknappen?
 
Ursäkta tommib... Jag använde inte testknappen först. När jag väl gjorde det så hade dom inte kontakt. Nu är jag oroad för att faserna har kontakt med ett motstånd. Multimeter visar 70 när jag har den vriden till 200 Ohm.
 
  • Gilla
merbanan
  • Laddar…
tommib
Anledningen till att jag frågar om testknappen är att det är ett sätt att kolla att du bryter på en faktisk JFB och inte bara en trepolig dvärgbrytare.

Om du har trefasgrupper (fler än spisen) är det inte alls konstigt om du kan mäta upp kontakt mellan faserna. Det kan vara t.ex. ett 400V element eller en VVB du mäter. Jag hoppas verkligen att du har brutit all ström när du resistensmäter på fasledarna, annars kan det bli tokigt. Jag skulle egentligen starkt avråda från den typen av mätningar om man inte vet precis vad man gör.
 
tommib >>> då ringer jag en elektriker på tisdag. Så får han mäta och förklara. Så rapporterar jag här sedan.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Varför mätte du mellan fasledarna?
 
Då en fas är svedd ville jag veta om det är kortslutning någonstans. Men då skulle jordfelsbrytaren lösa ut förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.