Spisen gav upp idag.

Drog fram spisen för att plugga ur den.

Det sprakade när jag drog ur kontakten.

img-20180325-182134.jpg[/URL][/IMG] Bränt perilexuttag med synliga skador efter elektriskt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det någon som kan förklara vad detta beror på? Kan det bero på att en fas är överbelastad?
Spisen är från 2004.

Jag gissar på att jag måste köpa ny spis och byta perilexuttaget.


Med vänliga hälsningar / Peter
 
Tja..fett och smuts genom åren, kanske
 
Mätte upp nollan till övre vänster hörn. 400 volt mellan tre övriga.

Om det kan vara till nån hjälp.
 
  • Gilla
Magnus1968
  • Laddar…
Flott och smuts som sagt. Byt uttag och stickpropp på spisen.
 
  • Gilla
Magnus1968
  • Laddar…
B bygg2017 skrev:
Mätte upp nollan till övre vänster hörn. 400 volt mellan tre övriga.

Om det kan vara till nån hjälp.

Det skall vara 400V mellan faserna, och 230V mellan fas och jord. Alla dina säkringar är hela, men själva uttaget är förstört. Köp ett nytt och byt ut kabeln på spisen - den ser väl (?) också svedd ut..
 
A
dålig kontakt mellan stift å hylsa
ev har inte proppen suttit änna in
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om det sprakade när du drog ur spisen måste det varit last på. Stängde du av spisen innan du kopplade ur den?

I övrigt håller jag med de andra, byt uttaget.
 
om inte allt beror på nån felkoppling då så all last går på ett stift...........och det gjorde i slutändan att även nåt annat gav upp. Rimligen borde inte smuts och fett ta sig ända in dit och dessutom enbart på ett stift.
 
S Stefan1972 skrev:
Rimligen borde inte smuts och fett ta sig ända in dit och dessutom enbart på ett stift.
Man ser att det är en del fett både här-å-där i uttaget, man ser även att plasten är sprucken på flera ställen snett nedanför den skadade anslutningen (gamla skador).
 
jo lite fett är det väl där och det är det väl nästan alltid bakom spisar men det känns inte som att det är den primära felkällan direkt?
 
Gammalt skitigt stekfett som runnit ner i uttaget kan orsaka kortslutning utan andra fel. Fick jag erfara för några år sen när det blixtrade till bakom spisen och säkringen gick. Efter en ordentlig städning och avfettning av kontakterna funkade allt åter som det skulle fastän man än idag kan se ett brunt spår på perilexuttaget där överslaget kom.
 
img-20180326-143549.jpg
Jo spisen var igång när jag drog fram den och det sprakade i kontakten.

Jag ska ta lös uttaget ikväll och kolla kabeln där det är bränt.

Förhoppningsvis är kabeln inte svart och spröd.

Då ringer jag en elektriker som får dra nya kablar till centralen.
 
tommib
Det är mycket olämpligt att dra ur stickproppar med belastning på, då kan man få ljusbågar som skadar uttag och stickpropp.

Det låter väldigt klokt att byta uttag ock stickpropp.
 
Jo jag vet egentligen det.

Det sprakade och luktade bränt när spisen drog i kontakten. Så då drog jag snabbt ur den istället för göra som man borde.
 
Jag köpte en ny maskin idag.

Siemens HA 858541U

Jag har aldrig sett det förut men nollan ska bryggas... Om jag inte har missförstått det helt. Jag fick med 3 stycken bryggor för att kunna koppla Norskt och även för "Ikke for Danmark"

img-20180330-193833.jpg

img-20180330-193845.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.