Ramnemark Ramnemark skrev:
Det går framåt. Vad är det för uterum du planerar att bygga, vilken tillverkare?
Själva uterummet är helt och hållet egen design uppritat i Sketchup. Glaspartier har vi tittat på Skånska byggvarors Vår och höst med dubbelglas.

Fanns inga färdiga uterum som passade in på våra mått.

3D-modell av ett hus med integrerat uterum designat i Sketchup, inkluderande stora glaspartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss i 3D av ett egenritat uterum med dubbelglas anslutet till hus, designat i Sketchup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Du ska nog se om du kan åka och klämma/känna på ett från SB. Har bara hört illa om det. Jag kollar på Willab WG 62 Eco. Tyvärr jobbar halva familjen på Santex så jag hör bara illa om Willab med. Ska ner till deras utställning på lördag för att skaffa mig en egen uppfattning. Om vi får ett bra pris så blir det Santex Elegance +.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du ska nog se om du kan åka och klämma/känna på ett från SB. Har bara hört illa om det. Jag kollar på Willab WG 62 Eco. Tyvärr jobbar halva familjen på Santex så jag hör bara illa om Willab med. Ska ner till deras utställning på lördag för att skaffa mig en egen uppfattning. Om vi får ett bra pris så blir det Santex Elegance +.
Vi har faktiskt varit och kollat på just dessa partier eftersom Skånska har showroom här i Norrköping. Kunde inte se att något skulle vara dåligt? Har flera i bekantskapskretsen inklusive snickarna vi brukar jobba med som tycker att de är bra. Vad är det du har hört?

Willab har närmsta showroom i Stockholm vilket jag ser som en klar nackdel ifall det skulle uppstå strul.
 
Jämförde Skånska mot Willab nu och jag får nog ta en tur till Stockholm ändå. Willab blir i dagsläget 3000:- billigare med U-värde på 1,6 jämfört med Skånskas U3,0.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Jämförde Skånska mot Willab nu och jag får nog ta en tur till Stockholm ändå. Willab blir i dagsläget 3000:- billigare med U-värde på 1,6 jämfört med Skånskas U3,0.
Ja Willab har extremt låga u-värden för sitt pris. Men jag fick se en video där santex monterat ett Willab WG 62 för att jämföra med sina egna, och det såg inte så bra ut. Ska ta en titt i deras fabrik imorgon, kan återkomma med en egen uppfattning då :). Jag har inte känt på ett SB parti men har några kollegor som köpt lite partier där ifrån. Iofs vet jag inte vilken modell de köpt. Desto billigare desto sämre kan jag tänka. Jag fick personalrabatt på santex så vi tar från dem, men även med rabatten så är deras 3.6 (u-värde) samma pris som willabs 1.6.
 
Stirra dig inte blind på U-värdes siffrorna. De är inte alla gånger jämförbara. Är det bara själva dörren/fönstret eller är det komplett med skjutpartiets karm som U-värdet anser. Olika tillverkare redovisar på olika sätt. Har själv varit där och tittat och jämfört när vi blev med uterum för nio år sedan. Kommer inte ihåg vem eller vilka som endast redovisade U-värdet för själva glaspartiet med sin karm men exkl karmen som det skall skjutas på. En del tillverkare "skryter" att de har brutna köldbryggor på sina partier men glömmer att karmen som det skall skjutas på också skall ha det för att det skall bli bra. Detta gäller om man vill ha låga U värden på ett komplett parti med karm. Det som "störde" oss mest när vi sökte skjutpartier var att alla "standard/lagervaror" endast hade partier för 2 meters öppningar. Då jag själv är över 1,90 m lång så kändes det som om man skulle slå i huvudet varje gång man gick in eller ut i partiet. Tillslut blev det ett måttanpassat parti med en öppning mellan 2,3-2,4 m (kommer inte ihåg den exakta höjden). Vårt system heter Ventana 33 från Aluscand. Inte billigt men med en höjd som passade oss och vårt bygge.
 
Jag ska faktiskt åka till Bromma nu idag för att bilda mig en uppfattning. Pratade även med snickaren igen för att se vilka partier de föredrog att jobba med och de föredrog Willab. Nu ska vi ju montera själva men det är ändå en indikation. Jag tror att både Skånska och Willab anger U-värdet för glaset. Egentligen isolerar vi nog mest för att stänga ute en del av värmen då uterummet ligger så att det får sol på sig från soluppgång till solnedgång och tanken är inte att det ska användas året runt. Angående höjd så har vi inte så mycket höjd att gå på. Möjligen att 2100mm hade funkat och då också linjerat med övriga fönster och dörrar men vi vill framförallt att takfoten hamnar i samma höjd. Ytterligare en faktor är ju att bygglovet redan är beviljat på befintliga ritningar med 2000mm höga partier. Jag är dessutom av standardlängd dvs 182cm så det är inget problem. Nej nu ska jag gå upp och äta frukost så att jag kan komma iväg
 
Tror Willab blir bättre än Skånska byggvaror. Upplevde de senare som lite "sladdrigare" än Willab när vi tittade på skjutpartier, men de kan ha blivit bättre sedan dess.....
 
Så nu har jag besökt både Willab och Skånska idag. Känslan är ganska samma i båda partierna skulle jag nog säga.

Skånskas har lite diskretare sidoprofiler, möjlighet att spegelvända utan specialbeställning, handtaget monteras alltid på sidan mot stolpen och levereras med profiler som viker runt kanten på utsidan och även täcker samma bredd på stolpen som spårskenorna.

Willabs är billigare just nu, mycket bättre U-värde 2,3 på hela partiet jämfört med Skånskas 3,0 på bara glaset och de visste inte vad det var på hela partiet. Willab har som sagts tidigare 1,6 på glaset. Något smidigare montering. Valfria mått på gavelspetsfönstren. Handtagen går hela vägen och är integrerade i bågen. Sitter dock alltid på samma sida. Levereras med samma låscylinder till alla partierna, på Skånskas får man lösa det i efterhand.

Bilder på Willabs:
Glaspartier från Willab visandes genomskinliga skjutdörrar med integrerade handtag och vit ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasväggsparti från Willab med handtag och integrerad låscylinder, sett inifrån ett showroom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Integrerat handtag monterat på vit sidoprofil av ett Willab glasparti, med synlig låscylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parti från Willab med integrerade handtag och sidoprofiler, monterat inomhus med synliga spårskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Axel75
  • Laddar…
Jag var med på willab idag. Tyckte allt kändes stabilt. Tyvärr är det WG 80 som passade bäst och då är vi uppe i över 100 000 för bara partierna. :/
 
Som vanligt kostar det som man gillar bäst, mest.....
 
Jo det är klart att mer avancerade partier känns bättre och mer gedigna men jag tycker samtidigt att känslan av uterum försvinner lite om det blir för bra. Känner egentligen att vårt uterum är lite overkill vad gäller isolering men det kostar inte så mycket att isolera väggar och tak utan det är ju partierna som drar iväg sen. Lutar åt 300mm isolering under plattan, 120+45mm i väggarna samt 290mm i taket vilket är mer än vad vi har i huset :crysmile:
 
Idag har jag beställt alla uterumspartier utom gavelspetsfönstren som vi väntar med tills vi vet exakt vilka mått vi kan beställa. Det fick bli Willab WG62 Eco.

Hallen är även spacklad och målad första vändan på de väggar och den delen av taket som kommer att vara synliga när vi har byggt hallmöbeln.
Spacklad och målad hall under renovering, väntande på installation av hallmöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag haft min far på besök så vi har hjälpts åt att lägga klinkers i hallen. Första gången sedan jag hjälpte pappa för tio åt sen. Känner mig än så länge nöjd.
Nyinstallerade svarta klinkers i en halvfärdig hall med oslipade väggar och synliga fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Idag kan man nog kanske säga att uterumsbygget startade med besked. Fick reda på att grävaren kommer redan på torsdag eller fredag den här veckan och innan dess så måste jag riva delar av trädäcket. Samt även skotta undan lite av alla Lecakulor som det är fyllt med runt vår pool. Kan vara bra att ha tänker jag.

Typ före:
Halvt demonterat trädäck vid hus med verktyg på marken, snöfläckar och en pool i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakgård med delvis demonterat trädäck och hus med poolområde i förberedelse för uterumsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två 3Ah batterier i slagskruvdragaren senare och dags att natta barnen:
Delvis nedmonterat trädäck vid skymning med verktyg och återstående trall och stomme synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ungefär hälften av trallen kvar som måste bort samt hela stommen. Får nog ragga lite hjälp till imorgonkväll.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.