Eller så mailar man HD och kollar med dessa? Men troligtvis så finns inte så pass gamla domar som pdf.

Har du läst något av de inlägg som gjorts? Men börja med att ta reda på hur den digitala kartan giltighet. Därefter så kan du börja gnällla om det behövs. För hade det gjorts en lantmäteriförrättning så hade du varit inblandad. Så enkelt är det. Sedan så har vi ett alternativ till som nämnts tidigare, att en anställd på lantmäteriet själv har ändrat gränserna utan att kontakta samtliga inblandade. Detta ser jag som ytterst osannolikt då den handlingen är olaglig och risken att han får sparken är stor om det upptäckts. Men om man gillar konspirationsteorier så fungerar den teorin klockrent. Men i den riktiga världen utanför konspirationsteorin så är risken nästan obefintlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Eller så mailar man HD och kollar med dessa? Men troligtvis så finns inte så pass gamla domar som pdf.

Har du läst något av de inlägg som gjorts? Men börja med att ta reda på hur den digitala kartan giltighet. Därefter så kan du börja gnällla om det behövs. För hade det gjorts en lantmäteriförrättning så hade du varit inblandad. Så enkelt är det. Sedan så har vi ett alternativ till som nämnts tidigare, att en anställd på lantmäteriet själv har ändrat gränserna utan att kontakta samtliga inblandade. Detta ser jag som ytterst osannolikt då den handlingen är olaglig och risken att han får sparken är stor om det upptäckts. Men om man gillar konspirationsteorier så fungerar den teorin klockrent. Men i den riktiga världen utanför konspirationsteorin så är risken nästan obefintlig.
Ja jag har läst samtliga inlägg!
Ja jag har koll på registerkartans giltighet.
Jag vet också att Lantmäteriet inte kan ändra hur som helst i registerkartor det framgår av handbok registerkarta och FBK 19 kap.
Lantmäteriet har inte ändrat några gränsrör vad jag vet de ligger under ca 1 m snö, de har heller inte kollat upp bef gränsmärken i mark som låg under snön då..

Är det någon som har tillgång till akten i högsta domstolen så önskar jag att någon snäll person PM:ar den till mig/oss......
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inga domstolar ritar gränser, de kommer endast in i bilden ifall någon överklagar LMV's beslut.
Domstolar kan faktiskt "rita gränser". Som alternativ till fastighetsbestämning av bl.a. fastighetsgräns kan stämning göras vid allmän domstol som då kan ta upp det som ett tvistemål. Målet hanteras då av tingsrätt och inte mark- och miljödomstol.
 
Mikael_L
Har domstolarna verkligen både kompetens och utrustning för att rita upp och markera fastighetsgränser.
Jag blir lätt förbluffad.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har domstolarna verkligen både kompetens och utrustning för att rita upp och markera fastighetsgränser.
Med "rita gränser" menar jag att domstolen fastställer gränsens sträckning. Det här alternativet är ju inte alls speciellt vanligt - fastighetsbestämning genom lantmäteriförrättning leder med ljusår -men det är ändå möjligt. Finns många nackdelar med domstolsalternativet men det finns situationer där det kan tänkas ge vissa fördelar för i alla fall en av parterna. Men lantmäteriförrättning är det ohotade primära alternativet!

Kul att kunna förbluffa!
 
Nu har jag inte läst varenda stavelse i det här men är tomtgränserna i samtliga tomter någonsin utmätta och utsatta? Det känns nästan som att alla ända sen avstyckning gått på enbart tomtkartor och inte en riktig utsättning? Vad jag förstår så är det inga problem att stycka av och dela upp godtyckligt efter satta koordinater på papperet men sen om man vill ha det exakt så måste man ju ut och göra det i verkligheten också. Man kan ju inte göra anspråk på vad som helst baserat på en karta och tro att det är den som gäller.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Nu har jag inte läst varenda stavelse i det här men är tomtgränserna i samtliga tomter någonsin utmätta och utsatta? Det känns nästan som att alla ända sen avstyckning gått på enbart tomtkartor och inte en riktig utsättning? Vad jag förstår så är det inga problem att stycka av och dela upp godtyckligt efter satta koordinater på papperet men sen om man vill ha det exakt så måste man ju ut och göra det i verkligheten också. Man kan ju inte göra anspråk på vad som helst baserat på en karta och tro att det är den som gäller.
Nej, det är de inte, vi äger 2 fastigheter som inte är utmätta/utsatta de kommer från avstyckning/delning i slutet av 1800-talet.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag syftade mest på ts då såklart eftersom det bara pratas om tomtkartor. Styckar man av en fastighet och kanske bara delar av och de gör det registermässigt utan utsättning så kan det ju bli problematiskt om alla enbart går på det och inte en utsättning. Koordinaterna kan ju säga en sak och syftat på en karta kan ju säga nåt annat.
 
Många som hackar på El-konsult för att denne snöat in på registerkartan och inte vill förstå att den inte är juridiskt bindande, att han inte vill förstå att alternativen framåt är att betala för ny gränsutsättning/bestämning(?) eller att polisanmäla eller blanda in kronofogden. Ja jo visst, det är ju kanske så men man kan väl ha förståelse för att El-konsult känner sig överkörd? Jag hade inte velat behöva vare sig betala eller engagera mig för att Lantmätaren på uppdrag av någon okänd person/instans ändrat i en karta som hur juridiskt obindande den än må vara uppenbarligen åberopas av vissa stugägare. Visst, det är lätt att sitta och tycka att det "bara" är att visa för stugägarna saker som faktiskt gäller, må det vara koordinater, kartor, gränspinnar eller domstolsbeslut. Problemet är ju tyvärr att det är alltid någon jävel som ändå kommer hävda att den där registerkartan minsann visar vad som gäller.
En poäng är ju att LM har ÄNDRAT registerkartan. Varför? På uppdrag av vem? Och hur kan det ha blivit så mycket mer fel? Och varför har de så svårt för att i så fall erkänna att det blivit fel? Jag hade också velat veta det om jag varit i den sitsen.

Med det sagt, El-konsult, du har ju ändock fått en del matnyttiga tips i tråden. Jag har egentligen inget mer att tillföra mer än förståelse för din upprördhet. Det kanske ändå är dags att släppa tanken på att få betongkolossen som är Lantmäteriet att lyfta på arslet. Ingen här verkar veta vad som kan ha hänt, och LM vägrar erkänna att de gjort fel så det verkar vara en återvändsgränd. Byggdjurets andra länk här ovan kan ju vara något att titta på, om inte annat så bara för att se om du får någon reaktion. Annars är det nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet och göra det bästa (enklaste?) av situationen och låta kvarnarna - polisens/kronofogdens - börja mala. Det du kan göra själv är väl kanske att se till att du har alla dokument som finns och så småningom hitta och dokumentera de gränspinnar som just nu döljs av snön.

Lycka till!
 
  • Gilla
Takstolle och 6 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Många som hackar på El-konsult för att denne snöat in på registerkartan och inte vill förstå att den inte är juridiskt bindande, att han inte vill förstå att alternativen framåt är att betala för ny gränsutsättning/bestämning(?) eller att polisanmäla eller blanda in kronofogden. Ja jo visst, det är ju kanske så men man kan väl ha förståelse för att El-konsult känner sig överkörd? Jag hade inte velat behöva vare sig betala eller engagera mig för att Lantmätaren på uppdrag av någon okänd person/instans ändrat i en karta som hur juridiskt obindande den än må vara uppenbarligen åberopas av vissa stugägare. Visst, det är lätt att sitta och tycka att det "bara" är att visa för stugägarna saker som faktiskt gäller, må det vara koordinater, kartor, gränspinnar eller domstolsbeslut. Problemet är ju tyvärr att det är alltid någon jävel som ändå kommer hävda att den där registerkartan minsann visar vad som gäller.
En poäng är ju att LM har ÄNDRAT registerkartan. Varför? På uppdrag av vem? Och hur kan det ha blivit så mycket mer fel? Och varför har de så svårt för att i så fall erkänna att det blivit fel? Jag hade också velat veta det om jag varit i den sitsen.

Med det sagt, El-konsult, du har ju ändock fått en del matnyttiga tips i tråden. Jag har egentligen inget mer att tillföra mer än förståelse för din upprördhet. Det kanske ändå är dags att släppa tanken på att få betongkolossen som är Lantmäteriet att lyfta på arslet. Ingen här verkar veta vad som kan ha hänt, och LM vägrar erkänna att de gjort fel så det verkar vara en återvändsgränd. Byggdjurets andra länk här ovan kan ju vara något att titta på, om inte annat så bara för att se om du får någon reaktion. Annars är det nog tyvärr bara att bita i det sura äpplet och göra det bästa (enklaste?) av situationen och låta kvarnarna - polisens/kronofogdens - börja mala. Det du kan göra själv är väl kanske att se till att du har alla dokument som finns och så småningom hitta och dokumentera de gränspinnar som just nu döljs av snön.

Lycka till!
Jag har nog svårt att se att det skulle vara något att fundera på överhuvudtaget att kartan har blivit uppdaterad. Med största sannolikhet är det LM som har uppdaterat kartan på eget bevåg. Detta är med största sannolikhet något som pågår hela tiden. Med tanke på att kartan inte har något som helst juridiskt värde så finns det ingen anledning till att fundera så mycket. Jag kan inte förstå varför det är så viktigt att veta? För att få information om vilken av grannarna som håller på? Vad tjänar man på det? Skapa en konflikt? Eller ännu lite mer att bråka om? Men det är fullständigt värdelös information om man vill kunna bråka med grannen eftersom kartan inte har något juridiskt värde.
Om man tycker att kartan är felaktig så finns det möjligheter att tipsa LM om detta problem. Utan att det verkar kosta något. De länkar jag hittade var väldigt enkla att hitta på LM´s hemsida tog inte mig mer än ett par minuter max. Mycket svett och tårar man skulle sluppit om man bara hade läst på lite.
Med tanke på problemställningen som var att kartan var felaktig, en karta som inte har något värde. Var felaktig så har jag ingen förståelse för eventuell upprördhet. När TS inte vill läsa och ta till sig den information som skrivs så minskar min förståelse ännu mer.
Kartan har inget värde. (vilket jag skrivit hur många gånger som helst :))
Så spelar det väl mindre roll om någon vill vifta med kartan? Vem skrämmer dig mest? Killen som hotar att slå med baseboll träet eller han som vill slå med den uppblåsta kassen?
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vill man få rättelse i det här återstår inget annat än att begära utsättning hur dyrt och besvärligt det än må vara. Blir det rättsak av det så måste det ju ändå göras. Grannarna kan ju påstå vad dom vill ända tills saken bevisas och det måste ju göras på ett eller annat ätt och gamla versioner av tomtkartor är ingen bevis hur gärna man än vill det.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Även jag hade gjort som i tidigare råd, dvs begärt utsättning av *en* gräns och då gärna mot den granne som tar sig störst friheter om det nu inte finns gränspinnar. Då kostnaden delas så blir även den kostnaden en näsbränna för den som har fel (såklart TS granne?).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vill man få rättelse i det här återstår inget annat än att begära utsättning hur dyrt och besvärligt det än må vara. Blir det rättsak av det så måste det ju ändå göras. Grannarna kan ju påstå vad dom vill ända tills saken bevisas och det måste ju göras på ett eller annat ätt och gamla versioner av tomtkartor är ingen bevis hur gärna man än vill det.
Vilken del ska ha få rättelse i? Kartan eller ett eventuellt intrång? Kartan är omöjlig och onödig.
 
B Byggdjuret skrev:
Vilken del ska ha få rättelse i? Kartan eller ett eventuellt intrång? Kartan är omöjlig och onödig.
Jag menade bara att om ts vill ha rätt och vill strida om det så lär ju bevis fram och det får man endast genom utsättning av de tomter som är aktuella. Den kostnaden kommer ts aldrig ifrån om man vill gå vidare och hävda intrång.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.