D Daniel 109 skrev:
Slutet har fler fördelar. Nackdelen är priser på expansionskärlet. 200l är i underkant men funkar antagligen om det är rätt förtryck.

Vad man kan läsa här på forumet så är det fler fördelar med öppen expansion vid vedeldning.

Kärl-tillverkarna brukar ha formler för uträkning av volym och förtryck på deras hemsidor.
 
Om man köper en helt ny panna är min högst personliga åsikt att det är dumt att välja bort lambdastyrning.

Excellent är dessutom gjord från början att köras med styrning.
Den har funnits sedan 2015 om man ska betrakta att risken för barnsjukdomar, är stor eller liten.

Om vi utgår från att priset följer samma proportion mellan lambda / utan lambda som på modell 50 så borde modell 30 med lambda kosta ca 43000 på Rinkaby Rör.
 
  • Gilla
kuntri
  • Laddar…
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Vad man kan läsa här på forumet så är det fler fördelar med öppen expansion vid vedeldning.

Kärl-tillverkarna brukar ha formler för uträkning av volym och förtryck på deras hemsidor.
Då får du gärna nämna dem.
 
Vad är det som gör pannan så mycket bättre med lambda? Om vi ser på verkningsgrad så ligger Ventum på 92% utan lambda, tittar man sedan på pannor med lambda så ligger de på drygt 93%. Vad är det som gör att lambdan skulle vara värt 8000:- - 10000:- mer?
Jag skulle gärna vilja veta lite mer om lambdastyrning inför köp, för som du skriver Nils-Orvar så kan det ju vara dumt att köpa utan, det är bara det att jag inte vet varför jag ska köpa med lambda. Gäller det enbart en bättre förbränning så ser jag det som en väldigt onödig pryl om det är så att man klarar sig lika bra utan.
 
Det skiljer nog mer i praktiken. Det som presenteras är siffror som gäller under mycket bra förhållanden.
 
Så är det ju förmodligen, liksom bränsleförbrukning på bilar. Men att det ska vara så himla stor skillnad att det motiverar den prisökningen.
Siffrorna med lambda torde ju även de vara testade under mycket bra förhållanden för att kunna få fram ett rättvist resultat att jämföra med.
Att lambda är bra är inget att diskutera men är det värt det och i så fall på vilket/vilka sätt?
 
Vad jag menar är att lamdareglering kan kompensera för sämre förhållanden och ej optimalt inställd panna. Så att skillnaden mellan en panna med och utan lambda bli större när de hamnar under normala driftsförhållandrn. Mina spjäll står sannolikt inte optimalt inställda. Och vad som är optimalt varierar ju även beroende på ved mm.
 
1% angiven max verkningsgrad hit eller dit spelar ingen större roll. Däremot är det fina att en lambdastyrd panna har högsta möjliga verkningsgrad hela tiden.

Låt säga att en manuell panna går med full verkningsgrad 10% av tiden på ett ilägg, så kanske en lambdastyrd panna går med full verkningsgrad 80% av tiden.

Styrningen optimerar alltså förbränningen under eldningens alla cykler. Fördelarna blir:

- Mindre bränsleåtgång
- Mindre slitage på pannan
- Mindre aska
- Snabbare tändning och uppstart, minimerad tid tills pannan går för fullt eftersom primärspjället har möjlighet att stå 100% öppet.
- Minimalt med synlig rök, partiklar och PAH från skorstenen

Beroende på pannfabrikat, men oftast:
- Reglerad effekt efter behovet i tanken
- Övervakning med alarm i mobiltelefonen eller dator, till exempel låg RGT - dags att fylla på. Låg tanktemp - dags att elda.
- När pannan har brunnit färdigt stannar fläkten efter restsyre-värdet istället för RGT. Detta ger mindre energiförluster och mer glödbädd/kol till nästa inlägg/tändning.


Här står bra skrivet om vilka förhållanden som en styrning kompromissar för och optimerar.

https://www.byggahus.se/forum/threads/baxi-solo-innova-50-lambdasond.118093/
 
  • Gilla
kuntri och 1 till
  • Laddar…
Det där var mycket bra info Nils-Orvar, tusen tack! Det där är ju sådant som faktiskt motiverar den högre prislappen och som gör att jag helt klart förstår ditt resonemang gällande köp av panna med lambda.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Gör ett hembesök före köp hos någon som har den panna installerad som du vill köpa.
Du får se pannan i drift och ställa rätt frågor till den som använder pannan. Hur sotar man pannan? Räcker takhöjden till för att göra rent tuberna? Ryker pannan in vid vedpåfyllning?
Samt säkert fler frågor när du ser pannan i verkligen.
 
Det är ju helt klart det bästa om man kunde göra så. Jag kommer att kontakta de som säljer pannorna för att höra om det finns någon inom rimligt avstånd.
 
Tänk på att Excellent 30 saknar tändlucka. Finns endast på modell 40 och 50.

Jag tycker Excellent 40 Lambda verkar bäst efter TS förutsättningar.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
På Onsdag kommer en rörmokare hit hem för att ta en titt och lämna en offert på pannbyte samt installation av ytterligare en tank.
Han sa att Nibe Vedex 3300 var en mycket bra panna som han/de monterade många utav, dessutom hade han en själv och var mycket nöjd.
Han höll med om att 2250 liter ackumulator var något mycket men absolut inga problem.
Fördelarna som han såg det är att pannan är liten, smidig och lättplacerad men ändå har en bra effekt.
Vad har ni att säga om Vedex 3300? Är den köpvärd trots avsaknad av spaksotning samt att den är relativt liten i eldstaden? Jag skulle vilja ha info och råd angående pannan så jag vet vad jag har att ta ställning till när han kommer.
 
Hur har det gått?

Jag monterade in en Vedex 3300 + 3 x 500 liter acctank .
Jättenöjd över att hitta en bra panna som inte tog så mycket plats.
Hade en trång källartrapp, lågt till tak i källaren, trångt.

Några reflektioner:
Att man kunde ändra höger/vänster-hägt på luckorna tyckte jag var bra.
Man kunde komma åt vreden för rökgastemp och starttemp för laddpump så att dessa ändrades misstag vilket fick pannan att koka några gånger.
Man kan försiktigt öppna luckan, vänta på att fläkten varvar upp och suger ut rökgaserna och lägga in lite extra ved. Det går ju INTE på pannor med tryckande fläkt.

En dimensioneringsregel jag hört är att tankarna skall klara att värmas upp på 2 ilägg
och pannan får heller inte koka på 2 ilägg.

Har man trångt i pannrummet så föredrar jag ett öppet expansionskärl på vinden.
Dessutom leder man ut vattenångan om det skulle råka koka.
 
Redigerat:
En Vedex 3300 är beställd och, som tidigare skrivits, ska denna gå mot 2250 liter vilket enligt NIBE ska fungera utmärkt. Anledningen till att det i slutändan blev en vedex var utrymmesskäl, att jag inte ville börja bygga om och mixtra med en massa. Vedexen har exakt de mått som min nuvarande panna har vilket gör det hela enkelt och bra.
Dessutom hörde jag mig för med, dels installatörer, men även ett flertal användare vilka rekommenderade pannan, den fick helt enkelt bra betyg.
De installatörer jag kollade med sålde inte pannan så de var opartiska, de tyckte det var en lättanvänd och lättskött panna som gav mycket trots sin " litenhet", man får mycket panna för pengarna.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.