Mer ventilation kostar bara pengar i form av uppvärmning. Bara så mkt attman får bort fukten som tillförs räcker. Det blir inte torrare heller.
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Z Zango skrev:
1. Du har ingen golvbrunn. En golvbrunn tar upp till över 90 % av vattnet som blir av en bil med snö på när snön töar. Beroende på hur mycket snö o is som ligger på bilen. Dock så måste du ha fall ner mot brunn.
Även en regnblöt bil ger lite till brunnen.

2. Du har ingen ventilation. Räkna så här, hellre för mycket ventilation än för lite !
Minst en utsugsventil med motor, typ pax eller bättre. och minst 2 tilluft.

3. Du har ingen värme i garaget. Skulle nog rekommendera en mindre luftvärmepump, typ Jula o liknande.
Fläkten gör att värmen vispas runt i hela garaget.

Gör du bra ventilation och torr värme (el) så räcker det långt om du är noga att borsta av snön.
Vill du få bästa garageklimatet även golvbrunn. Men kostar tyvärr en del.
Jag förstår nu att golvbrunnen skulle ha varit en bra idé, Men tyvärr så är det för sent nu.

Jag har kopplat in byggfläkten ifrån biltema sedan igår, och jag har den riktad mot avfuktarens baksida så att det inte fryser och blir stora isblock vid rören.

Var ute just nu vid kl 20:04 och såg att tempen inne i garaget var ca 10 grader. Samt att luftfuktigheten låg på 66-67 %.

Om det ligger så här så är det ju nog ingen risk att bilen börjar rosta, Antar att det är vid 70% som det är farligt för rost/mögel.

Men är lite orolig att fuktigheten kommer gå upp under natten.
Just nu så är ute tempen + 2,8 grader.
Men när det blir kallare utomhus så lär väl fuktigheten gå upp med.

Vet att fuktigheten låg runt 54% kl 18:00, men då var det ju varmare samt soligt.
 
martin43 martin43 skrev:
Mer ventilation kostar bara pengar i form av uppvärmning. Bara så mkt attman får bort fukten som tillförs räcker. Det blir inte torrare heller.
Det är ju just det som man inte kan.
Hur många ventilera ska man sätta in. Nu har jag ju en utblåsventil högt upp mot taket.
Men ingen tilluftsventil än, Kommer nog in lite ändå vid garageporten.
Tycker att det är svårt att hitta en balans.
 
Tomture61
Kommer att ta ngr veckor innan fukten i alla material i garaget har släppt (y)
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kommer att ta ngr veckor innan fukten i alla material i garaget har släppt (y)
Tror du det. Jag hoppas verkligen att det är sant. :) ska bli skönt att slippa all mögel. Sedan så får jag nog ta och kapa upp varsitt ventilations hörn i ”trekanterna” vid utrymmet ovanför innertaket. Bävar för hur det ser ut där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.