Nu har tankarna vandrat vidare till spånsugsutrustning.

Jag vet av egen erfarenhet att findammet i luften ställde till med krångel i luftrören då jag snickrade mycket och körde med en vanlig billig spånsug med filtersäck. Sedan började jag använda filtermask i snickeriet och luftrören blev bra igen.

Rimligtvis innebär det här att jag behöver en spånsug som uppfyller arbetarskyddets krav och då duger inte en vanlig säcksug.
Ett renluftsaggregat från Felder eller Moretens skulle sannolikt vara idealet men sådana pengar har jag inte. Billigaste alternativet skulle ju vara att blåsa ut spånet på backen men då blir väl uppvärmningen ganska dyr.
Vad föreslår ni?
 
Jag tror absolut att det enklaste och billigaste alternativet är att blåsa ut dammet utomhus. Hur många timmar per dag går spånsugen tror du? Hur många m3 luft blåser den ut per timme? Luft är en otroligt dålig värmebärare och visst kommer du kyla ner snickeriet lite, särskilt när det är många minusgrader ute men jag tror ändå att det är det mest ekonomiska alternativet.
 
Jag har fått intrycket att du heimlaga, inte är rädd för lite kyla så det är väl inga problem att blåsa ut värmen? ;)
Har du fläktmotorn på insidan så värmer väl den ganska bra också så det kanske går jämnt upp? (Jag tycker ivarjefall att min förhållandevis lilla spånsug alstrar ganska bra med värme, sedan har du ju motorer på maskinerna också.)

Är budgeten knapp så är det kanske bättre att blåsa ut findammet och istället lägga pengar på att komplettera med en bra luftrenare. Även om spånsugen är bra så blir det alltid en massa findamm i luften som man vill ha bort så fort som möjligt.
 
Själv tänker jag att på vintern så cirkulerar jag luften och på sommaren blåser jag ut den (efter separation). Jag har två rediga filter men egentligen borde jag ha haft dubbelt mera enligt mister Pentz då jag frågat honom diverse saker via epost genom tiderna. Så där ser man väl på ca 400 euro i filter om man vill ha yta så att filtren inte nöts upp för snabbt. Därav hela den komplexa idén att kunna välja vart man gör av luften, så nöter jag inte på filtren under vår-sommar-höst.

Men jag är ju snål, kanske dumsnål.
 
Nja, den varma halva av året är det bara trevligt med luftombyte. Så komplext är det väl inte?
 
Jag har faktiskt ingen aning om hus mycket luft spånsugen blåser i timmen. De märkningarna försvann långt före min tid. Det handlar om full fart i ett 200mm rör...... eller någonting ditåt...... Beroende på vilken fläkt jag använder är motorn antingen 2,2 eller 3 kW
Då måste jag hitta eller tillverka en lämplig cyklon att avskilja spånet med där ute så det inte yr spån kring hela byn.

Luftrenare..... aldrig hört det ordet förr utom när det gäller insugsuft till bilar och traktorer. Vad innebär en luftrenare i ett snickeri?
 
Jag tror en 4kw fläkt som min kan suga runt 4000m3/h eller mera.
 
En luftrenare är en apparat med en fläkt som suger luft genom ett filter och kastar ut den igen. Filtret sitter så att det är lätt att rengöra. I alla fall gjorde det det i den jag sett på ett snickeri.

Har lite erfarenhet af Felder renluftsagregat. Den sätter igen så fort man sågar och putsar lite MDF. Filtret rensar man med en inbyggd raka som det är meningen att man skall dra lite fram och tilbaka. Funkar sissådär. Vill man få i gång den ordentligt är man tvungen att ta till manuella metoder som i stort sett sabbar de hälsoeffekter man förmodas uppnå.

Titta på ett patronfilter. Jac har ett. Fråga honom hur det fungerar.
https://www.byggahus.se/forum/verkt...807-eftermontera-patronfilter-pa-spansug.html
Jag har haft ett patronfilter på en AF-22 från felder. Filterytan var större än på deras minsta renluftsagg. Med välfungerande rengöringsfunktion. Plus att spånet hamnar i sopsäckar istället för i en ohanterlig låda som renluftsaggregaten har. Jag tycket att det fungerade förvånansvärt bra.

mvh Findus
 
DennisCA skrev:
Jag tror en 4kw fläkt som min kan suga runt 4000m3/h eller mera.
Jag tror den siffran stämmer rätt bra. Dock är det nog med i princip obefintligt tryckfall. Kopplar du på några meter spiralslang och sen en maskin i andra ändan så sjunker nog den siffran rejält. Men ändock, den ger ett hum.

Räknar man med 2000m3/h och en utomhustemperatur på -20C och inomhustemperatur på 15C så får man faktiskt en ganska avsevärd förlust.

Luftens specifika värmekapacitet är 1 Kj/Kg/Kelvin. 1 kubikmeter luft väger 1,3 kg.
Således blir förlusten 2000*1,3*35(delta Temp) = 91000 KiloJoule per timme. Alltså 25,3 kW kontinuerlig värmeförlust.

Det var faktiskt mer än jag trodde, men det är också under nästan värst tänkbara förhållanden.

Med reservation för att jag räknat fel
 
Ja jag skulle tro att du har räknat rätt vectrex


Findus
En filterpatron till min befintliga spånsug skulle vara en billig lösning. En kamrat har ett dylikt system och det filtrerar ganska bra.
Jag har hört påståendet att patronerna nöts upp av spånet som yr inne i dem men jag vet inte om det är sant. Vet någon någonting om det?
 
H
Hur går det med planerna på snickeri?
 
Ryggen tillfrisknar betydligt långsammare än jag trodde. Jag är starkare och vigare än jag någonsin hade kunnat föreställa mig att jag skulle bli med uthålligheten är dålig så det går inte ännu att driva företag eller arbeta. Det blir för få arbetstimmar och för osäkra leveransdatum.

Dessutom har jag bråk med byråkratjävlarna som försöker tvinga mig att sälja verktygen och maskinerna och traktorn och skogen och leva upp pengarna så jag blir egendomslös och kan få socialbidrag i 30 år fram till pensionen.
De har ställt till så jag fick ett litet återfall av en gammal utbränning. Därför uppdaterar jag inte mina maskinrenoveringstrådar på forumet utan tränar ryggen och renoverar maskiner i tysthet. Jag återhämtar mig fortare i huvudet om jag inte behöver tänka att jag skall rapportera.

Ordagrant citat av en byråkratjävel: "Vad talar du om arbete och arbete. Du skall inte ha något arbete och nu håller vi på och ordnar så du får socialbidrag att leva av".
Och av en annan: "Om dina föräldrar inte har råd att värma huset då (då traktorn och skogen är sålda) är det bäst att ni säljer huset och då pengarna är slut ordnar vi en lägenhet åt er alla".

I Finland måste man ha egna verktyg för att få en vettig anställning i byggnadsbranchen men byråkratjävlarna säger att jag inte får behålla någonting annat än måttband och hammare och penna och kniv och fogsvans. De säger att jag får köpa nya om jag någon gång "vill" börja arbeta igen. Försäljningsvärdet på alla verktyg skulle vara några tusen euro och återanskaffningsvärdet mellan 50000 och 100000. Det mesta är gammalt och reparerat om och om igen men allt fungerar. Jag frågade var en egendomslös skall få fram 50000 över en natt då man vill börja arbeta. Man får ju enligt lag inte ens äga så mycket egendom att man har råd att pendla till sitt nya arbete fram till första månadslönen.
Inget svar.....

Eftersom jag vägrar att göra mig egendomslös har jag 500 euro i månaden att leva av varav en betydande del går i fysioterapikostnader. Det är hårt men lyckligtvis får jag hjälp av föräldrarna.
Den som påstår att vi inte har ett utslagningssamhälle pratar skit.
 
Styr byråkraterna vad du säljer grejerna för?

Jag skulle sålt dem till mina föräldrar och inte insett deras värde....
 
Litet skulle gå att smuggla undan så men inte mycket.
De granskar ett eller två år bakåt och de vet ju ungefär vad jag har och vad det har kostat mig i inköp och reparation genom att jag har dragit av i skatten då jag arbetade.

Skulle man vara en bidragsparasit som har planerat "sjukdomen" ett par år på förhand skulle det däremot gå att smuggla undan hur mycket egendom som helst.
 
H heimlaga skrev:
Litet skulle gå att smuggla undan så men inte mycket.
De granskar ett eller två år bakåt och de vet ju ungefär vad jag har och vad det har kostat mig i inköp och reparation genom att jag har dragit av i skatten då jag arbetade.

Skulle man vara en bidragsparasit som har planerat "sjukdomen" ett par år på förhand skulle det däremot gå att smuggla undan hur mycket egendom som helst.
I all välmening @heimlaga. Du har inte funderat att byta yrkesbana till något som är lite mindre fysiskt? Jag tänker på någon form av kontorsarbete. Du verkar ju klipsk och jag har för mig att du har någon form av byggnadsingenjörsutbildning. Ta jobb som bygglovshandläggare eller något liknande?

Sen har jag full förståelse för att man inte vill sitta bakom ett skrivbord resten av livet, men om alternativet är bidragsberoende och slav under bytåkratjävlarna så är väl detta ändå bättre. Snickra kan du ju göra vid sidan om till att börja med.

Själv sitter jag vid en dator större delen av dagarna. Hade aldrig klarat det om jag inte kunde snickra och få arbeta med händerna på fritiden.
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.