I somras så köpte jag en begagnad spånsug. Filtersäcken var dock ganska igendammad och inte blev det bättre av att den blev dyblöt under hemtransporten. Vid hemkomsten hade jag en tygpåse igensatt med gammal MDF gröt. När jag har tittat på nya spånsugar har jag funderat på en modell med patronfilter för att få bättre rening av luften än vad en vanlig filtersäck ger. Tanken var nu att hitta ett sådant filter som kunde monteras på denna spånsug.

IMG_0086.JPG


När jag funderade på hur jag skulle gå till väga så hittade jag inte direkt några exempel på hur detta kunde göras eller vilka filter som kunde passa. Jag passade därför på att ta några bilder under resans gång så att jag kunde dela med mig om det skulle finnas fler som funderar i samma banor.

Efter lite letande kom jag fram till att prismässigt låg Logosols patronfilter ganska bra till även jämfört med utländska handlare:

http://www.logosol.se/store/sweden/...antering/dammfilter-for-spanflakt-1-1-kw.html

Efter ett samtal till Logosol så fick jag klart för mig att deras filter har en höjd på 60 cm, en diameter på 50 cm och fästs ungefär på samma sätt som den traditionella filterpåsen. Filtret har en gummikant som går ned över plåtkanten på spånsugen och spänns fast med spännband, precis som filterpåsen.

Eftersom min spånsug har en diameter på 45-46 cm (något oval) så passar patronfiltret inte direkt men det borde inte vara så svårt att få till en adapter. Nu vet jag inte heller hur bra/dåliga dessa filter är eller hur konstruktionen är jämfört med andra men jag tänkte som så att Logosol brukar väl inte sälja skräp. Sagt och gjort, ett filter beställdes från Logosol. Efter en snabb leverans och upppackning så ser filtret ut såhär när det står up-och-ned:

IMG_0077.JPG

Här ser man också borstarna som används för att rengöra filtret på plats. Man drar runt handtagen på utsidan så dras borstarna över filtret på insidan. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte ännu men tanken verkar bra.


Nu blev det till att skära ut cirklar i MDF. Jag limmade 22+8 mm MDF med radien 50 cm mot en 22 mm skiva med radien 46 cm. Sedan var det dags att fräsa mer cirklar för att få ett hål i mitten:

IMG_0080.JPG

Sedan behöver jag en tätning mellan den mindre ringen och själva spånsugen. Silvertejp hade säkert fungerat ypperligt men jag ville ha något elegantare (...tja...). Jag kom på att en uppskuren cykelslang borde kunna tjäna som en utmärkt gummilist. Denna limmades på utsidan av den mindre cirkeln:

IMG_0081.JPG

Jag var inte helt nöjd med de provlimmningar jag hade gjort. Jag provade både PU och kontaktlim men det ville inte fästa helt säkert. Alltså ville jag gärna ha en klämma runt ringen här också för säkerhets skull. Det slutade med att jag fixade till något med hjälp av en uppklippt spiro-klämma och ett spikband. Som tätning använde jag en transparent fogmassa jag hade kvar från ett fönsterblecks montage:

IMG_0082.JPG

Nu skall vi se, kommer den att passa:?

IMG_0088.JPG

Jodå, så långt ser det ok ut och efter lite trixande lyckades jag lirka original spännbandet över min "gummilist" också:

IMG_0089.JPG

Då var det bara att lyfta upp filtret, lirka lite och trycka till för att därefter montera spännbandet som följde med filtret:

IMG_0091.JPG

Så här blev resultatet:
IMG_0090.JPG

Slutsatsen blir att det inte behöver vara speciellt svårt att eftermontera ett patronfilter på en gammal spånsug. Hur pass bra filtret är och hur väl spånsugen fungerar kan jag inte svara på ännu, det får visa sig framöver.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
jac skrev:
...När jag funderade på hur jag skulle gå till väga så hittade jag inte direkt några exempel på hur detta kunde göras eller vilka filter som kunde passa. Jag passade därför på att ta några bilder under resans gång så att jag kunde dela med mig om det skulle finnas fler som funderar i samma banor.
...
Mycket fina bilder, ser ju riktigt lätt ut. Jag har funderat på det ett par gånger, får se när vintern kommer.

--- Mats ---
 
Snyggt jobbat. Blev lite nyfiken på spånsugen. Har utrymesbrist och söker en med så liten golvyta som möjligt och din verkar ganska smidig.Dum fråga kanske, men är motorn och fläkten inte monterad? Ser dem inte på bilderna.

/woodchuck
 
Ser väldigt bra ut snygg lösning med cykelslangen
En liten sak som du kan tänka på är att du inte skall "rensa" filtret för ofta efter som det är en mekanisk lösning och det nöter på filtret. För det är väl någon form av gummi flärpar som drar mot filterytan?.
Men du kanske redan viste det

Mvh Pär H
 
Riktigt snyggt Jac! Och utmärkta bilder dessutom.

Woodchuck: Motor och fläkt sitter innanför plåtcylindern.
 
Motor och fläkt innanför plåtcylindern var ju en smidig lösning (ur utrymmes synpunkt). Finns det några nackdelar (dyrt, dumt?) eller varför gör man inte alltid så?
 
Jag tackar för de positiva kommentarerna!

@woodchuck: som Daniel_N säger så sitter motorn innanför. Jag vet faktiskt inte varför denna konstruktion inte är så vanlig men det finns säkert något skäl till det, Det kanske ställer högre krav på motorn m.a.p. dammtäthet vilket gör det till en dyrare konstruktion? Det kanske är så att man inte vill ha en (varm) motor och eldragningar inne bland dammet? Eller kanske att fläkten helt enkelt kan göras effektivare till en lägre kostnad om motorn sitter utanpå?

@pär h: Jo, jag tänkte faktiskt på att man nog inte skall rensa filtret i onödan. Det är inte gummiflärpar utan en borste som sitter där. Tänk på en sådan borstlist som man kan sätta under dörrar/portar så är den väldigt lik en sådan.
 
Ok Jac borstarna är nog mycket skonsammare

Pär
 
Har du märkt ngn skillnad?
 
Det borde väl stå klart vid det här laget hur fort jag jobbar (se tex tråden om mina hurtsar i möbelsnickeridelen...)
- Jag har alltså inte hunnit testa särskilt mycket ännu :)

Nu har jag dessutom aldrig kört sugen med original-säcken så det blir inte så lätt att jämföra. Men med det lilla jag kört så har jag ivarjefall inte observerat något synligt damm. Jag har sågat till ett antal bitar som skall hyvlas snart så detta blir det första riktiga testet av både sug och filter. Sedan måste jag stuva om lite så slangen når fram till bordssågen, då blir det lite mer fint MDF damm som kommer att visa bättre hur pass det fungerar. Just nu är det helt enkelt för mycket bråte i vägen för att jag skall kunna jobba vettigt. - Någon annan som råkat ut för det? ;)
 
pffft vet inte vad du snackar om ;)
 
Masses skrev:
pffft vet inte vad du snackar om ;)
+100 på det, ingen oreda i mitt garage inte. När jag jämför med phl kan jag kanske i mina svaga stunder drista mig till att tänka att han kan ha gnuttan bättre ordning. Men det är säkert bara den där "gräset är grönare hos grannen" känslan, så det tror jag inte.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
När jag jämför med phl.../QUOTE]

...det finns en låda för det, den står under O.
 
phl skrev:
Precis vad jag trodde, ingen nämvärd skillnad. Principerna är de samma, men det skiljer lite i detaljerna. Jag har en dörr märkt "G", i övrigt samma. :)

--- Mats ---
 
Så här några år senare tänkte jag höra hur det går med testningen? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.