Testade att trycka in remskivan med två tvingar och en kloss med hål som föreslagits. Fick spänna om gjutjärnet där motorn är upphängd och lyckades väl pressa in den ett par millimeter. Nära nog jämt nu och frågan är hur nära upphängningen man vågar ha remmen.

Får testa mer imorrn men jag tycker fortfarande skivorna blir lite varma även på tomgång. Vad är normalt här på en så pass stor såg? Hur varmt är för varmt?

Sen tycker jag att det vibrerar lite väl mkt. Syns på klyvkniven ex. Frågan är om det skulle räcka att slipa lite på disken som håller klingan och plana ner den under gång. Har sett en del på Youtube som hållit på med det. Dåliga lager på sågaxeln hjälper säkert inte heller.
 
P
Någon som vet av någon begagnad Felder 700s såg :)?
 
P
V vectrex skrev:
[länk]
Tack! den ska jag buda på! lite långt att åka dock :/ och den lär väga sina kilon att frakta om man inte tar lastbil...
 
Redigerat:
P pleqtiz skrev:
Töreboda.. hur en bit att åka och sågen lär ju väga sina


Tack! den ska jag buda på! lite långt att åka dock :/ och den lär väga sina kilon att frakta om man inte tar lastbil...
Jag köpte en 400 Kg Hammer A3-41 från Luleå för några månader sen. Lastbilsfrakt inklusive försäkring till Göteborg (125 mil) gick på 2000kr.
 
P pleqtiz skrev:
Töreboda.. hur en bit att åka och sågen lär ju väga sina


Tack! den ska jag buda på! lite långt att åka dock :/ och den lär väga sina kilon att frakta om man inte tar lastbil...
Bara lite nyfiken. Trodde du redan hade fullutrustat snickeri med stor justersåg bland annat?
 
P
V vectrex skrev:
Bara lite nyfiken. Trodde du redan hade fullutrustat snickeri med stor justersåg bland annat?
Mja ja jo "men" , bordsågen jag har är en Logosol PS315 och den har ju bara 1250mm släde, och att köra fullstora skivor är ett elände :crysmile:
Sen att äga en fullstor justersåg är en våt dröm så jag ska prova och se om man får denna maskin! Då blir Logosolen till salu :D
 
Jag köpte en 700s idag faktiskt, en 2010. Har inte hunnit gå igenom den men hoppas jag kan göra det på söndag.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
I vilka prisklasser ligger dessa 700 i begagnade? Så man vet ungefär hur mycke man ska buda? Och vad dom e värd
 
Jag betalade 33 exkl för min med rits, 2,8m bord och hängande klingskydd. Jag ska undersöka exakt hur skicket är imorgon men justerbordet går lätt och höjning och vinkling går enkelt. Det är lite repor och hack men inget större.
 
Jo 25-35K + moms beroende på skick, utrustning, motor är väl vad jag sett. Nu saknades ju ena anhållet + klingskyddet / utsuget i auktionen så jag vet inte riktigt vad det blir i avdrag. Den händige kan ju bygga nåt eget. Köpa från Felder blir nog löjligt dyrt.

Min var ju sämre skick rent ytligt men ca 10K för min inkl moms och sedan har jag väl lagt ut 4K i reservdelar. Idag är det inget fel på sågen, men frågan är om det varit kostnadseffektivt för en firma att köpa in den och renovera.
 
P
Jahapp.. då vart jag med en Felder :D får tacka så mycket @vectrex för tipset :) nu återstår det bara att se hur jag får hem den.

Och om någon nu letar efter en logosol ps315 såg så finns det en till salu :) bara pma för info (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
P
Nu är sågen betald och dem kunde fixa frakt men den gick på 4500 plus moms.. saftigt men bara att bita i det vita guldet som faller hejvilt från himmelen just nu .. :rolleyes:

Vet någon om det finns någon online reservdels sida för felders maskiner? Eller måste man kontakta Felder för sådant?
 
P pleqtiz skrev:
Vet någon om det finns någon online reservdels sida för felders maskiner? Eller måste man kontakta Felder för sådant?
Här är listan med reservdelar iaf. Borde gå direkt via Felder. Jag hade Plano Maskin som skötte det åt mig.

En del saker kanske finns i deras webbshop, men inte mindre reservdelar dock.
http://se.feldershop.com/
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
P
Tack så mycket för reservdelslistan! den kommer nog göra livet rätt så mycket trevligare :D

Har iaf fått sågen nu och det är lite jobb på den, det jag tänkte fråga är att det går ut en kabel från manöverpanelen där start reglaget sitter.. ganska lång grå kabel med 4 svarta ledare i, kan detta va nåt för automastart för spånsug? eller vad kan det vara?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.