Hej,

Började få problem med in EFT6466 och hamnade här via Google. Började läsa denna tråden och fascinerades av nyfikenheten och samarbetet.

Kände mig tvungen att skapa ett konto på forumet för att tacka er.

Vill bara ösa beröm åt er som delat med er, jag har nu bytt min X2 kondensator och fläkten är som ny, kan nämnas för er som skall göra samma ingrepp att frakten från electrokit är på 25:- medan elfa tar 89:-.

Dessutom kan jag bekräfta att det går utmärkt att använda det extra hålet på kretskortet för X2 kondensatorn, då passar den nya perfekt och får ni kondensatorn dikt an mot kretskortet så kan den monteras stående.

Till sist 2 bilder.



image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack än en gång

DP
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Hej På er vill bara tacka för denna tråd har haft samma problem länge och i dag tog jag tag i det beställde sakerna från electrokit i Tisdags kom i dag och fast lödda med bra resultat inte lött på krets kort på många år :) och till en otrolig kostnad på bara 82 Kr post #97 med artikel nummer galt bra och bra med bilden på post #106 Komponenter fastlödda på kretskort, inklusive kondensator och motstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack alla
 
  • Nyss fastlödda komponenter på ett grönt kretskort, inklusive kondensatorer och resistorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft problem länge med vår fläkt här hemma. Lampan har funkat men ingen fläkt och tvärt om som många av er skriver här.

Jag beställde sakerna i helgen och fick dem idag. Sagt och gjort fick jag lött dit dem. Nu funkar fläkten bättre än någonsin.

Tack än en gång!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Byte av x2-konding fixade även min fläkt. Fast mitt kort är delvis annorlunda än på bilder här. Andra komponenter och layout. Men x2 på 1uF 275V finns även på mitt kort.
3.50kr på Elfa.
Tack för hjälpen. Sparade en slant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Jag stämmer in i kören, fantastisk tråd!

Min fläkt (och en del annat i huset) gick sönder i samband med att vår elpanna flippade ur och drog säkringen på en fas och jordfelsbrytaren i julhelgen. Men jag kan glatt verifiera att tipsen här fungerar för en Electrolux EFT6466/S fortfarande! :) Jag bytte x2-kondingen och elektrolyten på 1mF/16V.
Före: Ett kretskort från en Electrolux fläktkap efter reparation med utbytt X2-kondensator och elektrolytkondensator.
Efter: Elektroniskt kretskort med komponenter och utbytt X2-kondensator för Electrolux fläktreparation.
Det var lite dåligt med utrymme i höjdled i spiskåpan där kretskortet sitter, så x2-kondingen fick hänga ut åt andra hållet, där var mer plats.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vår Electroluxfläkt Silence tech beter sig just som flera i tråden beskrivit, om endera lampan eller fläkten är igång och den andra funktionen också slås på, stängs båda av.

Låter ju lockande att byta ut komponenter för några tior istället för hela fläkten, men vi är så ofixiga själva att vi aldrig skulle få för oss att pröva själva.
Skulle det ens vara värt att anlita någon för jobbet och vilken slags hantverkare söker man då? Eller finns det något bra ställe där man kan anlita en mer allmänfixig person att göra sånt här till en lagom peng? Fläkten finns i Sotenäs kommun.
 
L Ledmaj skrev:
Skulle det ens vara värt att anlita någon för jobbet och vilken slags hantverkare söker man då?
En "old school" TV/elektronikreperatör skulle garanterat fixa det men frågan är om det finns några sådana kvar. Du har ingen klubb med radioamatörer i närheten, om nu dessa finns kvar...Elektronikkunnig eller åtminstone allmänhändig kompis är ett annat förslag. Rätt sorts elektriker kan också men att hitta denne...

Lämna in fläkten till en "vitvaruservicefirma" är naturligtvis ett alternativ men de byter nog hela kortet och då kanske prisskillnaden mot en ny fläkt blir för litet. Ett prisförslag borde dock gå att få så du ser om det är intressant.

Eller också antar du utmaningen och provar själv! Vem vet, du kanske hittar en ny hobby.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Tack för svar! Fläkten är från 2009 så jag vet inte heller hur lång tid det tar innan annat börjar ge med sig om vi lägger pengar på den nu. Tack också för välkomsthälsning!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Har du vägarna förbi Molkom så har jag både kondensatorer av rätt typ, zenerdioder etc i garaget, och en lödpenna.

pripps-lastbil-19000603.jpg
 
Å, tack så snällt! Är ju inte riktigt nästgårds, men om jag inte kommer på något annat så får jag göra mig ett ärende till Molkom och be om din hjälp.
 
  • Elektronikkort med inringad svart elektrolytkondensator och motstånd, omgivet av andra komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Vill bara meddela att 10 år efter operationen funkar min fläkt fortfarande perfekt :)
Tack igen!
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Nu är det min tur att visa tacksamhet!

Min fläkt började plötsligt bete sig konstigt då allt fungerade förutom att ändra styrka på fläkten. Den va fast på lägsta fläktstyrka och powerläget ville sig inte heller. Kunde se att lysena som indikerar vilken styrka den är på blinkade i någon millesekund men inget ändrades.

Hittade denna tråd, köpte grejer från electrokit och lite lödningsprylar på Kjell&Co (då jag aldrig lött innan). En kväll senare fungerar nu fläkten utmärkt igen. Kul va det också. Råkade slita av en resistor som jag fick löda tillbaka vilket tog lite extra tid och sen fick jag offra av plasten för att få loss kretskortet från platshållaren. Annars inga missöden.

Tack så mycket för att ni delar med av er kunskap till oss andra. Internet från sin bästa sida!

En liten fråga. Hur är det med elsäkerheten kring egna lödningar? Finns det någon brandrisk eller liknande om man slarvat? Allt såg bra ut för mig men är första gången för mig så är ändå lite nojjig :)
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Gratulerar. Det går inga stora strömmar i den del jag förmodar du bytt (X2-kondensatorn) så det lär inte utvecklas någon värme att tala om i glappande lödställen.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gratulerar. Det går inga stora strömmar i den del jag förmodar du bytt (X2-kondensatorn) så det lär inte utvecklas någon värme att tala om i glappande lödställen.
Ok tack! Ja det va ju den och resistorn som jag fick löda tillbaka. Men känns som att med tanke på storleken på dessa borde det inte vara så stora strömmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.