J Jarlsgård skrev:
Fördelen som jag själv gillar med vitt är att det är som en canvas, inredningen får fokus istället för något halv obskyrt färgval ;)
Ja, du har nog rätt, obskyra färger och konstiga tapeter med infama texter blir man nog snart trött på.
Det finns dock andra alternativ. Själva har vi valt träpanel på väggar och i tak.
Ger ett lugnt och harmoniskt intryck utan att sticka i ögonen på något sätt.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Reklamfilm om byggsättet

[media]
Jag gillar deras momentnyckel, hur funkar den?
 
  • Gilla
irihenke och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, du har nog rätt, obskyra färger och konstiga tapeter med infama texter blir man nog snart trött på.
Det finns dock andra alternativ. Själva har vi valt träpanel på väggar och i tak.
Ger ett lugnt och harmoniskt intryck utan att sticka i ögonen på något sätt.
Och det funkar absolut! Ytskikt och dylikt är extremt inviduellt, vissa älskar antika möbler, andra hypermodernt.

Var ett hus till salu här för något år sedan, dem hade vita väggar, knallröda blanka köksluckor och taket var tapetserat med någon svartblommig tapet. Jag själv tyckte det såg förjävla fult ut men de som gjort det gjorde ju inte det. Smaksak!

Om inte annat är vitt en bra färg att måla med innan man vet riktigt vad man vill ha :)
 
Ang takstolarna så var det ett fackverk c/c 1200 som sitter som man tog bort diagonaler på skulle tippa att man kan klara en spännvidd på ca 4000 beroende på snözon. MAn kan aldrig inreda om man har fackverk. Ska det inredas har man ramverk med hanband och stödben på c/c 1200 men sedan har man även en mellanbjälke oxå på c/c 1200 så på "golvet har man ett c/c 600 så att inte det blir för stor nedböjning / svikt i golvet.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Kort och gott, hade den renoveringen dem budgeterat för + återgärda de problem de fann blivit dyrare än nybygget som överskred tänkt budget med ca 2 mille?
De var inne på det i programmet, att värderingen av en så omfattande renovering skulle bli lägre än den faktiska kostnaden, medans ett nyproducerat hus får en högre värdering än den faktiska kostnaden.

Visst är det en knäpp värld men jag förstår absolut resonemanget.
 
B BGA skrev:
Du må vara allvetare, men jag tror att kommunens byggnadsinspektör och försäkringsbolag anser det vara brottsligt att utan godkännande ändra på husets bärande delar!
Kan ju oxå vara så att tidigare ägare fått godkänt att såga i takstolarna om det fanns/ byggdes en bärande vägg under.
Hur kunde de nya ägarna få för sig att riva ut alla innerväggar utan att kolla med någon expert??
Tja... Brottsligt är det på så sätt att de byggde om ovanvåningen utan bygglov. Jag misstänker det. Men jag kan inte se att det finns ett brott enligt brottsbalken.
Men det brottet ät säkerligen redan preskiberat.
De nya ägarna begår troligtvis ett brott som du själv säger när de river alla väggarna på botten våningen.
 
Jag reagerade på att de verkade som att de sålt sin lgh väldigt tidigt. Hur hade de tänkt bli klara med huset så snabbt? Jag fick en känsla att de skulle göra allt själva. Även om man tar in en byggfirma på det hela så skulle det ta ganska lång tid att åtgärda allting.
 
B Byggdjuret skrev:
Tja... Brottsligt är det på så sätt att de byggde om ovanvåningen utan bygglov. Jag misstänker det. Men jag kan inte se att det finns ett brott enligt brottsbalken.
Men det brottet ät säkerligen redan preskiberat.
De nya ägarna begår troligtvis ett brott som du själv säger när de river alla väggarna på botten våningen.
Det krävs inte bygglov för stt riva icke bärande väggar, möjligen behövs en anmälan beroende på kommun, eftersom man ändrar planlösningen så väsentligt.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Det krävs inte bygglov för stt riva icke bärande väggar, möjligen behövs en anmälan beroende på kommun, eftersom man ändrar planlösningen så väsentligt.
Så är det naturligtvis men vi vet inte om de rev några bärande väggar eller inte.
Det roliga med det här är att man inser att alla väggar fyller en funktion...
 
B Byggdjuret skrev:
Tja... Med tanke på hur snåla bankerna är på att låna ut pengar så misstänker jag att hjälpen bestod i mer än att bara gå i sorgen f´låt borgen. Visserligen är mina gissningar lika bra som alla andras.
Att hjälpa till med finansiering är skillnad mot det jag misstänker belåna huset. Men du gör rätt i att hjälpa barnen med finansiering. Men efter att ha bott i innerstan i större delen av mitt liv och suttit i styrelsen i brf
så vet jag vad finansiering innebär, det är att du köper deras lägenhet en 1:a för knappt 2 miljoner:D
Nja, inte alls utan att hjälpa till så att de får rimliga boendekostnader när de ska skaffa hus, både med kontantinsats och ev. lån. Men man måste säkerställa formerna om de skull få för sig att separera.
J jimmyboy_666 skrev:
Mm lite märklig lösning helt klart
Varför det, förklara det märkliga?
 
B Byggdjuret skrev:
Så är det naturligtvis men vi vet inte om de rev några bärande väggar eller inte.
Det roliga med det här är att man inser att alla väggar fyller en funktion...
Dom har säkert tittat på originalritningarna och konstaterat att dom kan riva innerväggarna utan problem. Sen glömde dom kolla på plats att verkligheten stämde med ritningen...
 
ogenomtänkt, otillåtet eller inte. Man bygger väl ändå inte bjälklag i tvåtumfyra? Det var det första jag reagerade på iallafall. Det är ju precis som nån hobbysnickare byggt på måfå och bara byggt sig uppöver utan att reflektera över funktionerna i saker och ting. Jag håller med om rivningen, det hade liksom varit som att bygga ett nytt hus om man skulle åtgärda det där till normal byggstandard.
 
J Jonas L 84 skrev:
Jag gillar deras momentnyckel, hur funkar den?
Man justerar åtdragningsmomentet med den runda "justermuttern" i mitten på verktyget för att ställa in önskat glapp mot sexkantskallen, när skallen dragits rund har önskat moment uppnåtts.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
engs
Funderar på om Husdrömmar börjar följa projekt/drömmar som helt kollapsar. Dvs. börjar de följa något fler än de räknar med att sända varje år och det finns ett gäng de avbryter när det helt enkelt inte blir nått av det?

Många (de flesta?) råkar ut för oväntade hinder men det löser sig nästan alltid även om det blir dyrare eller inte precis vad de önskade i början.

Var väl nått på österlen förra säsongen där de renoverade ett gårdshus till slut för det blev för mycket med stora huset som var nån gammal kyrka, skola eller så.

Men jag antar att det inte alltid löser sig på något sätt?

J Jarlsgård skrev:
Otrolig smaksak. Fördelen som jag själv gillar med vitt är att det är som en canvas, inredningen får fokus istället för något halv obskyrt färgval ;)
När man letat ny bostad tycker jag trenden med att det mesta är vitmålat är kanon. Enklare att mentalt "flytta in" och där, dvs i skallen, ev. tapetsera eller måla om, få en känsla för hur man kan göra huset till sitt innan man bestämmer sig för om man ska hoppa på budgivningen.

Svårare göra detsamma om det är 70-talsmedaljongtapeter i hela huset, tycker jag.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Funderar på om Husdrömmar börjar följa projekt/drömmar som helt kollapsar. Dvs. börjar de följa något fler än de räknar med att sända varje år och det finns ett gäng de avbryter när det helt enkelt inte blir nått av det?
DET är en jätteintressant fråga. Det har jag också undrat över i många säsonger. Man ser ju att vissa deltagare följer de i mindre än ett år och andra i två eller till och med tre år. T.ex. med senaste avsnittet där de började 2016 och gissningsvis tänkte sig ett program innehållande renovering av ett 50-talshus och kanske till förra säsongen, men som hamnade i den här säsongen istället och blev något helt annat.

Men rimligtvis borde det vara som du säger också, att en del påbörjade projekt helt enkelt inte färdigställs, och inte heller får någon "dramatisk" avslutning i stil med att de skiljer sig och den ene färdigställer lyxvillan osv. Vissa lär ju bara hamna i limbo där det efter fem år fortfarande ligger byggskräp överallt och badrummet inte fungerar. Inte så kul program.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.