Ett borgenslån har sällan lika bra villkor som ett fastighetslån, så det är säkert därför dom valde den modellen.
 
Jag beundrar deras mod vad gäller det invändiga färgvalet.
 
Vitt borde förbjudas som inomhusfärg. Dessutom trenden med öppet till nock, det blir precis som en kyrka.
Jag hade hellre byggt så att man hade kunnat få ett rum till på ovanvåningen
 
  • Gilla
Sylvestris och 5 till
  • Laddar…
L
Kloge Kloge skrev:
Vitt borde förbjudas som inomhusfärg. Dessutom trenden med öppet till nock, det blir precis som en kyrka.
Jag hade hellre byggt så att man hade kunnat få ett rum till på ovanvåningen
Håller helt med. Det sägs att orsaken till att vi i norden älskar vitt, är att en gång i tiden levde vi vad som kallas lort landet. Man eldade inne i huset och hela huset var svart av sot. Att då kunna ha vitt ansågs som exklusivt. Personligen tycker inte jag det är snyggt.
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Vitt borde förbjudas som inomhusfärg. Dessutom trenden med öppet till nock, det blir precis som en kyrka.
Jag hade hellre byggt så att man hade kunnat få ett rum till på ovanvåningen
Amen pastorn. / Stilpolisen
 
  • Gilla
BGA och 1 till
  • Laddar…
Otrolig smaksak. Fördelen som jag själv gillar med vitt är att det är som en canvas, inredningen får fokus istället för något halv obskyrt färgval ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Jag reagerade också på att de lade singel på hela framsidan. Det såg ut att vara typ 20 % av tomten. Där hade jag planterat häck, gräsmatta och några träd för minimal insyn.

Men jag led verkligen med dem när de stod där med ett eländigt 50-talshus, måste varit hemskt. Skönt att det ordnade sig och att hans föräldrar kunde hjälpa till.


En kommentar angående de här trådarna om Husdrömmar... varför är det alltid flera som klagar på att "det var för lite byggmoment och för mycket snack om familjen hit och dit"? Det är väl ganska tydligt att programkonceptet främst handlar om människor och hur deras relationer påverkas av att söka och kanske hitta sitt drömboende, och inte är tänkta som dokumentärer om husbyggandet som sådant.

Jag hade kanske själv gärna också sett mer om husen, men jag vet ju att det inte är det programmet handlar om.

I övrigt gillar jag Husdrömmar skarpt men hoppas på fler realistiska situationer, som detta programmet t.ex. Många som köper 50-70-tals hus och ställs inför problem osv. Men hur många kan känna igen sig i förra programmet? Där några joppar bygger betongkolosser för 20 miljoner som ser ut som en offentlig byggnad, kanske ett bibliotek?
 
  • Gilla
Noseone och 4 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Jag reagerade också på att de lade singel på hela framsidan. Det såg ut att vara typ 20 % av tomten. Där hade jag planterat häck, gräsmatta och några träd för minimal insyn.

Men jag led verkligen med dem när de stod där med ett eländigt 50-talshus, måste varit hemskt. Skönt att det ordnade sig och att hans föräldrar kunde hjälpa till.


En kommentar angående de här trådarna om Husdrömmar... varför är det alltid flera som klagar på att "det var för lite byggmoment och för mycket snack om familjen hit och dit"? Det är väl ganska tydligt att programkonceptet främst handlar om människor och hur deras relationer påverkas av att söka och kanske hitta sitt drömboende, och inte är tänkta som dokumentärer om husbyggandet som sådant.

Jag hade kanske själv gärna också sett mer om husen, men jag vet ju att det inte är det programmet handlar om.

I övrigt gillar jag Husdrömmar skarpt men hoppas på fler realistiska situationer, som detta programmet t.ex. Många som köper 50-70-tals hus och ställs inför problem osv. Men hur många kan känna igen sig i förra programmet? Där några joppar bygger betongkolosser för 20 miljoner som ser ut som en offentlig byggnad, kanske ett bibliotek?
Känns som detta med att program idag mer handlar om relationer och människorna är något som förändrats generellt sista åren/ decenniet kan vara en konsekvens av all lättillgänglig information som florerar på nätet. Tycker det är många programtyper som utvecklats åt det hållet, matlagningsprogram är väl en sak som slår en, emn även program som Arga snickaren o.s.v.

Vill du veta hur du ska sätta tapeter, måla väggar, byta tak, bygga väggar, byta fasad o.s.v. så har du mängder med videos, guider och forum några klick bort. I det aktuella exemplet med legohusbygget så tar det tio sekunder att hitta all information som finns om det, bevisligen. Du behöver inte sitta och titta igenom ett helt avsnitt av Äntligen hemma eller leta fram rätt sekvens i ett visst avsnitt. Du har exakt samma information mer lättillgängligt på ett flertal ställen på nätet. Att som tablå-tv (nåja, nu har ju alla mer eller mindre hyggligt fungerande stream-tjänster också) konkurrera med detta skulle jag, utan att vara i branschen, våga påstå är lönlöst. Det gäller att hitta andra saker som kanske inte är lika lättillgängligt.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Vad i detta är dolt? Med största sannolikhet hade en besiktningsman sett detta. Varför ska försäkringen ta sitt ansvar för? Om det inte finns något ansvar att ta. Det är inte brottsligt enligt brottsbalken att kapa av sina egna takstolar. Varför ska någon annan ta ansvar för att köparna inte gjort en ordentlig besiktning?
Du må vara allvetare, men jag tror att kommunens byggnadsinspektör och försäkringsbolag anser det vara brottsligt att utan godkännande ändra på husets bärande delar!
Kan ju oxå vara så att tidigare ägare fått godkänt att såga i takstolarna om det fanns/ byggdes en bärande vägg under.
Hur kunde de nya ägarna få för sig att riva ut alla innerväggar utan att kolla med någon expert??
 
elpaco elpaco skrev:
Det är så att många sthlmare lägger 50% av sin disponibla inkomst på boendekostnader (!!). Och en standardbilar som i Tibro kostar 350’ kostar där nu över 7” .. givetvis är det galet men din råga visar att du inte riktigt har greppat detta. Ingen amorterar av hela huset. Man kan inte spara 3-8 miljoner.
Mmm kanske är så att jag inte fattar;)
Vad menar du med standardbil?
Samma bil kostar väl samma vare säg den köps i Skövde eller Tibro. Du menar att de har dyrare bilar överlag i Sthlm?Har man råd med det är det väl inga problem.
Problemet uppstår när man lägger för
stor del av sin inkomst på boende o bilar anser jag. Sen att jag tycker att man borde ha en plan för att bli skuldfri en dag kanske är orimligt som du säger. Men de låga räntorna gör ju att många luras att låna för mkt får jag känslan av.
 
B Byggdjuret skrev:
Alltså lånade föräldrarna pengarna. Jag orkade inte se hela programmet. Men det måste vara lösningen föräldrarna belånade sitt eget hus. Så från att ha knappt någon belåning alls till å va belånade över hustaken... Curling föräldrar :)
Tur att mitt hus redan är nästan helt belånat.
Då behöver jag inte oroa mig:)
Mm lite märklig lösning helt klart
 
J jimmyboy_666 skrev:
Vad menar du med standardbil?
.
Det blev allt en bisarr T9. Standardvilla.
 
elpaco elpaco skrev:
Det blev allt en bisarr T9. Standardvilla.
Ahaa tänk vad ett felaktigt ork kan göra;)
 
Jag måste ställa kanske en dum fråga, men alla som snackar om bärande väggar på undervåningen, är det inte så att takstolarna i första hand ska hålla upp yttertaket, och då framförallt när det ligger ett berg av snö på yttertaket? Kapar man av hanbjälkarna på takstolarna och det är en jättelast av snö utifrån så kvittar det om man har "bärande" väggar på undersidan av takstolarna. Yttertaket rasar in ändå eftersom det är de övre balkarna på takstolarna som går av!?

Jag skulle killgissa att det är därför som "konstruktören" tyckte att det var mycket allvarligt. Sen att övervåningen i sig själv såklart blir svag av att hanbjälkar försvinner och ännu svagare av att man tar bort alla väggar under övervåningen är ju såklart tråkigt.. Men inte svårare än att bygga upp nya bärande väggar på förstaplanet. Dock så kommer man aldrig ifrån att man behöver stötta upp takstolarna återigen för att inte riskera att yttertaket rasar in. Och att återställa hanbjälkarna gör att man begränsar hur övervåningen kan användas.

Brasklapp i att order "hanbjälkar" borde bytas ut mot "fackverk" eller liknande.
Ännu en brasklapp i att jag kanske har helt fel i mitt killgissande (vilket väl är lite av definitionen av att killgissa... :) )
 
Men hade verkligen jobbet med att återgärda takstolarna så att man kunnat ha den planlösningen de ville ha blivit så ofantligt dyr? Jag menar, i ett normalt 1.5 plans hus har man ju (ber om ursäkt redan nu för min kassa förklaring) en triangel med en box i. Om man då hade satt in takstolar med denna konstruktionen kloss an mot de gamla så bör det i mitt huvud varit mer än tillräckligt för att rädda konstruktionen.

Syllen är ju inte heller jätterolig, men det är ju knappast det första huset som hade det problemet.

Kort och gott, hade den renoveringen dem budgeterat för + återgärda de problem de fann blivit dyrare än nybygget som överskred tänkt budget med ca 2 mille?

P. S. För dem som vill se mer bygg och mindre familj så är grand designs på TV kl 21 ikväll ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.