Absolut!
Då får du undertryck i rummet, om du tätar för slangen.
 
B brfbo skrev:
Först skulle jag vilja vara helt säker på varför fukt/mögelskadan uppkommit, det är väl troligtvis som du sett det att den kommit inifån(men det är ju en yttervägg, så värt att kolla att detta inte beror på fukt utifrån el underifrån pga att åtgärdas skadan men inte grundproblemet så börjar ju ofta problemet om efter en tid).

Jag är ingen expert på hur du exakt bäst tar bort det skadade materialet, men jag skulle gå varligt fram ta en bit i taget och sen ersätta det så att väggen åter är stabil.

En tanke
Ang reglarna på golvet så ska det bara vara visst avstånd mm dem emellan(vet ej vad du har) pga om det är för långt emellan så kan det bli svikt i golvet och klinkersläggningen sen spricka.

Tips.ev värt att titta på.
Säker vatten.
Målare våtrum.
El våtrum.
Boverket godkänner både GVK(matta o tapet) och BKR(kakel/klinker) sätt att göra badrum även om dessa båda skiljer sig åt.

Boverket har godkänt många fuktspärrar, som får användas.
Länsförsäkringar har gjort egna tester och utifrån dessa så är det bara några av fuktspärrarna som klarar testerna (från Boverkets godkända)
Det är fortfarande Boverket som gäller men m hängslen o livrem så kan man ju välja en fuktspärr som även länsförsäkringar godkänt om man vill.

Det finns meningsskiljaktigheter om dessa tester och godkännanden.

Huset ser jättefint ut! och vilken utsikt är faktiskt lite avis.

Jag tackar Elektrikerna för att du får det lite "lugnare" ett tag vilket du säker också kan må gott av emellanåt.
Tätskiktet är med Killto's system med Keraprimer,K1, K2 och folie enligt gällande bestämmelser, där är jag inte orolig.
För fuktskadan är jag lite mer fundersam; tittar man på bilderna när jag river så är (de gamla) reglarna från badrummet fina medans trästommen är rutten/möglig. Så skadan måste ha funnits där innan badrummet byggdes, annars skulle reglarna för badrummet haft minsta tecken på fuktskada? Vilket de inte har.
Tyvärr har vi putsat om på de sidor på utsidan och jag hoppas innerligt att firman vi anlitade skulle sagt något medans de höll på, vilket de inte gjorde. Har inga andra rördragningar eller fukt/vatten som skulle ansamlas där heller och källaren under visar inga tecken på fult ovanifrån.
Knepigt.

Utsikten är underbar, stannar till några gånger per dygn och suckar uppgivet över allt annat som gäckar mig till och med när jag blundar.. mennnär solen går ner brinner himmelen i rött/orange. Det är oslagbart.

Kanske borde bygga en punschveranda!?!
 
Jag tror också som du att fukt mögelskadan är gammal vilket verkar positivt,kolla upp den den kanske inte går genom hela trästommen.

Positivt är ju också att du inte har några problem med fukt i källaren(kan dock vara värt att fuktmäta golv o väggar) även värt att ha koll på är om förra ägaren bara snyggt målat på en fuktskadad vägg i källaren.
En fukt kan komma och gå, ex torrare vissa perioder men vid stor nederbörd fuktskador.

Mer att ev se över kanske?

ex Dränering runt huset finns det?kan kanske vara bra för att ex motverka kapilärsugning av fukt upp i grund o vidare upp i vägg mm.

Se till så att marken närmast huset sluttar ifrån huset(minns ej hur många meter det ska slutta utåt)

Vattnet från taket (hängrännorna) vart tar det vägen?

Växter med större rotsystem nära huset kan skada grund och rör mm.

Obs ! jag är bara en Amatör med lång erfarenhet av detta med fukt och mögel.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Jag tror också som du att fukt mögelskadan är gammal vilket verkar positivt,kolla upp den den kanske inte går genom hela trästommen.

Positivt är ju också att du inte har några problem med fukt i källaren(kan dock vara värt att fuktmäta golv o väggar) även värt att ha koll på är om förra ägaren bara snyggt målat på en fuktskadad vägg i källaren.
En fukt kan komma och gå, ex torrare vissa perioder men vid stor nederbörd fuktskador.

Mer att ev se över kanske?

ex Dränering runt huset finns det?kan kanske vara bra för att ex motverka kapilärsugning av fukt upp i grund o vidare upp i vägg mm.

Se till så att marken närmast huset sluttar ifrån huset(minns ej hur många meter det ska slutta utåt)

Vattnet från taket (hängrännorna) vart tar det vägen?

Växter med större rotsystem nära huset kan skada grund och rör mm.

Obs ! jag är bara en Amatör med lång erfarenhet av detta med fukt och mögel.
Du har helt rätt i dina antaganden dock. Vi bor på en ås men runt huset lutar tomten in de sista 2 meterna. Yey! Vid takbytet några å sedan leddes stuprören bort från huset. När vi flyttade in var det putsssläpp ca 1 meter upp på alla väggar i källaren, någon har tacksamt putsat upp, återställt och målat.
Finns ingen dränering, tänkt att bli sommarens höjdpunkt efter badrummet, sugen på både isolerande såväl som kapilärbrytande.

Tar tacksamt emot tips och råd och nu sitter jag på tåget hem och ska ta bort väggreglar för att ta en närmare titt på den gamla fuktskadan.

Huset var rejält eftersatt när vi flyttade in och inköpt för mindre än 600K för 5 år sedan. Takbyte, ny puts och många andra lagningar såg jag som överkomligt då, pga det låga priset. Blir det mycket jobb med rötan (dyrt), så kommer jag snart tänka om.

Fast samtidigt, vad härligt det känns när man går till grunden till besvären och bygger upp igen. Man sover lite djupare !
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
M
Gällande fuktskadan - om det som du säger bara är mjukt några cm in, så tar du bort det dåliga med stämjärn, kniv och yxa. Krävs ju inte så mycket krafter men yxan är effektiv även när man är försiktig.

Ersätt det bortkarvade så att väggen blir jämn genom att spika på brädor av lämplig tjocklek.
Tumregeln brukar väl vara att det är OK att laga på detta sätt så länge man bibehåller ca 50% av timrets tjocklek.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Gällande fuktskadan - om det som du säger bara är mjukt några cm in, så tar du bort det dåliga med stämjärn, kniv och yxa. Krävs ju inte så mycket krafter men yxan är effektiv även när man är försiktig.

Ersätt det bortkarvade så att väggen blir jämn genom att spika på brädor av lämplig tjocklek.
Tumregeln brukar väl vara att det är OK att laga på detta sätt så länge man bibehåller ca 50% av timrets tjocklek.
Klart värt att gå på väggen med yxan, tack.
 
M
michfris michfris skrev:
Klart värt att gå på väggen med yxan, tack.
Kolla djupet med en kniv först så inte yxan åker igenom väggen ;-)
 
Alla reglar på vägg och tak satta, taket tog ett tag att få i rätt höjd överallt. På måndag kommer elektrikern sedan plywood, gips och flyta!

Nyuppsatta träreglar på en vägg och tak i ett byggprojekt med en såg och hörselskydd synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglar på en vägg och takstolar i rått trä i en pågående renovering inomhus, kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
, Installation av elledningar och rör i ett skelett av träreglar inuti en vägg under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skelettkonstruktion av en vägg med isolering, synliga elrör och infällda spotlights i taket under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska installationer i takstomme med synliga träbjälkar och elrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa i vägg med elektriska anslutningar och kopplingsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
El på plats, går framåt!
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Ser ut att vara många spottar. Vad är det för special kopplingsbox du har monterat ?
 
Det blir bara 4 spottar och en taklampa på fruns begäran. Samt 2 st 1W miniled i fönstersmygen och 4 st 1W i duschnischen.
Kopplingsboxen är en Schneider Eco Multibox att samla trafo, dimmers och kopplingar i, och lite annat smått och gott.
 
Om du samlar både 230 V och klenspänning i kopplingsboxen då ska även klenspänningskablar vara isolerade för 230 V.
Jag gillar inte den sneda kabeldragningen i tak och vägg.
Du har inte skruvat reglarna i glespanelen ovanför utan med vinkel mot en 45x45 regel. Håller det för vikten av takplattorna? Kanske du kan sätta klossar emellan mot glespanelen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du samlar både 230 V och klenspänning i kopplingsboxen då ska även klenspänningskablar vara isolerade för 230 V.
Jag gillar inte den sneda kabeldragningen i tak och vägg.
Du har inte skruvat reglarna i glespanelen ovanför utan med vinkel mot en 45x45 regel. Håller det för vikten av takplattorna? Kanske du kan sätta klossar emellan mot glespanelen.
Tack för feedback,
Att isolera förstår jag, kan lösas. Alla reglar i taket är 45x70 något nersänkt för det ojämna taket. Går precis in 45 mm mellan tak och nya reglarna och jag har klossar på sina ställen. Ska sätta fler dock Huntonit väger lite.
 
Genväg är senväg..

Innan projektet fortskrider ska toadörren bytas, från 70x190 till 90x200. Man fick lätt intrycket tidigare att dörren var enbart för hobbitsar när den såg så liten ut i relation till takhöjden och rummet i stort. Med den större dörren möter vi också bättre rustade inför tillgänglighetskrav och det ser även mycket bättre ut.

Svårt att finna en dörr med liknande speglar men tiden rann ut eftersom jag sätter plyfa och gips i dagarna.
Ska bara köra lite speedheater på den och måla så kommer det bli skitbra...

Vilken tur att det finns att göra...

Gammal sliten dörr bredvid ny vit dörr redo att ersätta den i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_K och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.