B Byggdjuret skrev:
Vad är det som säger att kommunen vet om det hela?
Så den ansvariga är de som ägde huset då detta gjordes. Eller så skyller de ifrån sig
Helt rätt. Om inte kommunen godkännt det så är det husägaren/sågaren som är ansvarig och då borde "dolda fel" eller försäkringen ta sitt ansvar.
Min erfarenhet är att kommunen har inte mkt info om husen som byggdes på 50 - talet. Ofta har dom inte ritningar o kartor. I samband med kommunsammanslagningar försvann nog mkt info.
Mitt hus är från 1959. I samband fiberdragning letade kommunen efter min vattenventil i gatan. Deras karta var 20meter fel och ventilen var inte ute i gatan utan i min rabatt.
 
B BGA skrev:
Helt rätt. Om inte kommunen godkännt det så är det husägaren/sågaren som är ansvarig och då borde "dolda fel" eller försäkringen ta sitt ansvar.
Min erfarenhet är att kommunen har inte mkt info om husen som byggdes på 50 - talet. Ofta har dom inte ritningar o kartor. I samband med kommunsammanslagningar försvann nog mkt info.
Mitt hus är från 1959. I samband fiberdragning letade kommunen efter min vattenventil i gatan. Deras karta var 20meter fel och ventilen var inte ute i gatan utan i min rabatt.
Vad i detta är dolt? Med största sannolikhet hade en besiktningsman sett detta. Varför ska försäkringen ta sitt ansvar för? Om det inte finns något ansvar att ta. Det är inte brottsligt enligt brottsbalken att kapa av sina egna takstolar. Varför ska någon annan ta ansvar för att köparna inte gjort en ordentlig besiktning?
 
Det var ju otroligt tragiskt att se att den lummiga trädgården blev en lervälling med helgrusad framsida. Hade de bara fällt det vackra trädet så skulle nybyggesvillaområdeslooken varit komplett. Vi får hoppas att de återställer och att gruset är temporärt. Hemskt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
B BGA skrev:
Någon måste vara ansvarig för de bortsågade delarna i takstolen! Den på kommunen som godkände det eller den som höll i sågen. En försäkring borde täcka detta.
Dom nya ägarna kan ju inte ge sig på att ta bort väggar utan att kolla med kommunen vad som är bärande väggar eller inte.
Charmen med ett timmerhus är ju de vackra väggarna - här har dom byggt bort allt synligt timmer utom i en klädkammare!
De ruttna syllarna fick vi inte veta mkt om. Visste köparna om detta?
Någon på forumet undrade över kostnaden för att riva. Antagligen 2-300 000 kr. Kommunen tar som regel väldigt mkt betalt för att ta emot osorterat rivningsmaterial.
Men när man når vindsvåningen måste man ju förstå att de takstolarna är modifierade. Kanske inte som lekman men besiktningsmannen som skulle skydda både säljare o köpare som antyddes i början borde ju informerat om det. Istället ska köparen anlita
en besiktningsman som beaktar köparens intressen. Lite märkligt kan jag känna.
Sen är ju frågan vad den fuktiga syllen skulle kosta o åtgärda men borde blivit billigare och ta bort vindsplanet o byta syll än o bygga nytt Hur sjutton betalat man tillbaka 5.3 mille under en livstid??
 
J jimmyboy_666 skrev:
Hur sjutton betalat man tillbaka 5.3 mille under en livstid??
Jag tror du har missförstått den nya tidens ekonomi. Ingen betalar av ett nyköpt hus. Man betalar hyra till banken och spekulerar i värdeökning.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 8 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Den rödmarkerade delen av takstolarna hade tagits bort när man inredde vinden.
Ha ha ta bort delar av fackverk det var ju smart. Hur kan en besiktningsman missa det? Fackverk under 10 m har aldrig bärande väggar eller så ser man det på att det finns en enormt kraftig diagonal från nock till den bärande väggen alt att den är avväxlad då den med en bärande vägg får tryckkraft istället för att ha en dragkraft. Det går ju inte att inreda med fackverkstakstolar. De är dimensionerade för ca egenvikten på 0,3 kN m2 och ingen fri eller bunden last,utan bara en punktlast på 0,1 kN. Ett ramverk har bärande innervägg och en fri och en bunden last på 1,5 kN/m2 resp 0,5 kN /m2 om nu inte beräkningsvärden har ändrat sig på senare år.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det är lite roligt deras hopp de ställer till FB. Att de ska betala massa pengar. De lär inte betala mer pengar än vad de kostar att återställa takstolarna samt ytskikt. De lär inte ersätta ett helt nytt hus. Eftersom det behövdes inte rivas egentligen. Det var Gerts idé.... Så den ersättning de skulle fått är långt ifrån vad de behöver.

Sen kan man fundera på hur de lyckas få ett nytt banklån på ett helt nytt hus. ett lån på totalt 5,3 miljoner... Från 2,3 till 5,3 En viss skillnad. Vissa har tur med banken den saker är säker.
Så frågan är vad som döljer sig där...
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Det sas ju i programmet. De hade inte pengarna själva så hans föräldrar gick in och lånade troligen upp på sitt hus för att finansiera det hela.

Den biten är den jag inte får ordning på dock. Om man lånar pengar av familj i den storleken så hade jag själv inte kunnat bygga ett sånt hus med gott samvete.

Jag hade troligen byggt så billigt jag kunnat och sedan ev. Sålt av det eller omvärderat det så man kunnat betala tillbaks pengarna.

Men att spä på lyxen när det inte är ens egna pengar, något som kan sätta hans föräldrar i skiten hade jag aldrig gjort.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det är lite roligt deras hopp de ställer till FB. Att de ska betala massa pengar. De lär inte betala mer pengar än vad de kostar att återställa takstolarna samt ytskikt. De lär inte ersätta ett helt nytt hus. Eftersom det behövdes inte rivas egentligen. Det var Gerts idé.... Så den ersättning de skulle fått är långt ifrån vad de behöver.

Sen kan man fundera på hur de lyckas få ett nytt banklån på ett helt nytt hus. ett lån på totalt 5,3 miljoner... Från 2,3 till 5,3 En viss skillnad. Vissa har tur med banken den saker är säker.
Så frågan är vad som döljer sig där...
Visade de inte att föräldrarna gick in på ett eller annat vis?
 
Hmanson skrev:
Ångbromsen borde väl sitta på insidan, som trea efter gips och osb, eller?
Det handlar om var man får "daggpunkten" i väggkonstruktionen, det har säkert fabrikanten räknat på, trästockarna kommer inte skadas (de "andas"). Inne i isoleringsmaterialet vill man däremot inte få fukt.
 
J Jarlsgård skrev:
Det sas ju i programmet. De hade inte pengarna själva så hans föräldrar gick in och lånade troligen upp på sitt hus för att finansiera det hela.

Den biten är den jag inte får ordning på dock. Om man lånar pengar av familj i den storleken så hade jag själv inte kunnat bygga ett sånt hus med gott samvete.

Jag hade troligen byggt så billigt jag kunnat och sedan ev. Sålt av det eller omvärderat det så man kunnat betala tillbaks pengarna.

Men att spä på lyxen när det inte är ens egna pengar, något som kan sätta hans föräldrar i skiten hade jag aldrig gjort.
Instämmer! Hade haft svårt med samvetet där med.
 
elpaco elpaco skrev:
Jag tror du har missförstått den nya tidens ekonomi. Ingen betalar av ett nyköpt hus. Man betalar hyra till banken och spekulerar i värdeökning.
Ja är nog så att jag missförstått.
Har aldrig riktig fattat värdet av nått som man inte äger. Ska de bo i huset i 20 år så har de ju betalt så mkt ränta så de skulle behöva få väldigt bra betalt för o ens gå +- 0 känns det som.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J jimmyboy_666 skrev:
Ja är nog så att jag missförstått.
Har aldrig riktig fattat värdet av nått som man inte äger. Ska de bo i huset i 20 år så har de ju betalt så mkt ränta så de skulle behöva få väldigt bra betalt för o ens gå +- 0 känns det som.
Det är så att många sthlmare lägger 50% av sin disponibla inkomst på boendekostnader (!!). Och en standardbilar som i Tibro kostar 350’ kostar där nu över 7” .. givetvis är det galet men din råga visar att du inte riktigt har greppat detta. Ingen amorterar av hela huset. Man kan inte spara 3-8 miljoner.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det är så att många sthlmare lägger 50% av sin disponibla inkomst på boendekostnader (!!). Och en standardbilar som i Tibro kostar 350’ kostar där nu över 7” .. givetvis är det galet men din råga visar att du inte riktigt har greppat detta. Ingen amorterar av hela huset. Man kan inte spara 3-8 miljoner.
Jo, det kan man, men ingen vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.