SSSS SSSS skrev:
Reklamfilm om byggsättet

[media]
Jätteintressant!
Kanske i mitt kommande liv !
 
S Stefan1972 skrev:
poängen är nog att varje enskild byggbit torkar så lite att det i praktiken inte blir nå springor. En hel timmerlängd krymper ju mer och byggt med tremeterslängder kanske så hade ju springorna procentuellt blivit större på varje enskilt ställe.
Kan du förklara hur du tänker när det gäller springorna? Summa springlängd blir väl lika om du har en hel stock eller delat den i småbitar?
 
useless useless skrev:
Så länge det är vindtätt så blir det inte kallras av någon mm luft. Snarare tvärtom - En spalt med stillastående luft isolerar bättre än trä.
Finns normalt inte stillastående luft. Luften rör sig mellan kalla sidan och varma sidan.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
B BGA skrev:
Kan du förklara hur du tänker när det gäller springorna? Summa springlängd blir väl lika om du har en hel stock eller delat den i småbitar?
Jo fast det är nog värre med en springa på 1cm än 50 springor på 0,2mm styck. Eller?

edit: Mest tror jag dock det är lättare att bibehålla väggens faktiskt mått när den inte består av fullängdstimmer, så att säga.
 
Jag tycker byggteknikern med stockarna var jättehäftig men oerhört synd att de inte kunde ta fram fler väggar så man ser hur det är byggt. De sa något om elen men kan man inte dra det i taket?

Och jag tyckte det höga köksfönstret var lite lustigt? Hade det inte varit häftigt med två sådana fönster på varandra? Så man hade haft ett ca 6 m högt fönster? Hade man kunnat titta ut genom när man lagade mat.

Jag gillade verkligen trappan med fönsterna :)
 
Intressant byggteknik och slutresultatet blev onekligen bra.

På tal om massiva träväggar så förekommer det att folk bygger hus med limträbalkar som inner/ytter-väggar - det är ju mer formstabilt. Hur som helst borde det ge en stabil och massiv känsla jämfört med klassiska lättviktsväggar. Lite som ett miljövänligare alternativ till betong.

Byggarbetsplats med limträbalkar som konstruerar massiva träväggar, med verktyg och arbetare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
Redigerat:
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
kikarhus kikarhus skrev:
Jag tycker byggteknikern med stockarna var jättehäftig men oerhört synd att de inte kunde ta fram fler väggar så man ser hur det är byggt. De sa något om elen men kan man inte dra det i taket?

Och jag tyckte det höga köksfönstret var lite lustigt? Hade det inte varit häftigt med två sådana fönster på varandra? Så man hade haft ett ca 6 m högt fönster? Hade man kunnat titta ut genom när man lagade mat.

Jag gillade verkligen trappan med fönsterna :)
Klart man drar elen i taket. Men med elen så menade dem nog att för att få installationen infälld i en synlig timmervägg, så krävs det att man spårar ur för slang/rör i timmerbilarna vilket då gör att det kan vara svårt att få en snygg ytfinish utan att ställena där det är urfräst syns.

Borde ju kanske kunna lösas med prefabade hål/gångar i byggdelarna om man vet vilka väggar man vill ha synliga när husbygget är klart.
 
kikarhus kikarhus skrev:
Jag tycker byggteknikern med stockarna var jättehäftig men oerhört synd att de inte kunde ta fram fler väggar så man ser hur det är byggt. De sa något om elen men kan man inte dra det i taket?

Och jag tyckte det höga köksfönstret var lite lustigt? Hade det inte varit häftigt med två sådana fönster på varandra? Så man hade haft ett ca 6 m högt fönster? Hade man kunnat titta ut genom när man lagade mat.

Jag gillade verkligen trappan med fönsterna :)
Håller med om fönstrena. Såg nästan ut som om det varit ett loft där som man plockat bort.

Gillade också trappan m fönstret, men det kan inte vara roligt att putsa! Sitta på huk under trappan... Njae!
 
Mina föräldrar har byggt en timmerstuga med ca 7m öppet i nock som kallställdes första vintrarna och satte sig då några cm varje år. Efter första vintern med värme på hade stockarna krympt 12cm. Stugan har gängstänger genom stockarna som man spänner vart efter. Taket är byggt flytande eftersom takvinkel ändras då gaveln sjunker mer i mitten än på sidorna. I köket kan man inte fästa överskåp i högskåp och i badrum bygger man flytande väggar.
Det fungerar ju i en stuga men vet inte om man hade velat ha det i ett permanentboende. Största fördelen är bra inomhusklimat då det ”andas”.
Stockarna torkade utomhus under tak ca 5år innan montage.
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Frågan är ju om det var fackverkstakstolar eller ramverk? Skulle det vara fackverk finns ju inga bärande innerväggar men då går det ju inte att inreda övervåningen. Är det ramverk måste det ju finnas minst en bärande innervägg om nu inte huser är 5 m brett.
 
3D-modell av takstolar med rödmarkerade delar som avlägsnats för vindinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den rödmarkerade delen av takstolarna hade tagits bort när man inredde vinden.
 
  • Gilla
Sylvestris och 3 till
  • Laddar…
:surprised: Att man bara kan komma på idén!
 
  • Gilla
BGA och 1 till
  • Laddar…
H
Ångbromsen borde väl sitta på insidan, som trea efter gips och osb, eller?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[bild]
Den rödmarkerade delen av takstolarna hade tagits bort när man inredde vinden.
Någon måste vara ansvarig för de bortsågade delarna i takstolen! Den på kommunen som godkände det eller den som höll i sågen. En försäkring borde täcka detta.
Dom nya ägarna kan ju inte ge sig på att ta bort väggar utan att kolla med kommunen vad som är bärande väggar eller inte.
Charmen med ett timmerhus är ju de vackra väggarna - här har dom byggt bort allt synligt timmer utom i en klädkammare!
De ruttna syllarna fick vi inte veta mkt om. Visste köparna om detta?
Någon på forumet undrade över kostnaden för att riva. Antagligen 2-300 000 kr. Kommunen tar som regel väldigt mkt betalt för att ta emot osorterat rivningsmaterial.
 
B BGA skrev:
Någon måste vara ansvarig för de bortsågade delarna i takstolen! Den på kommunen som godkände det eller den som höll i sågen. En försäkring borde täcka detta.
Dom nya ägarna kan ju inte ge sig på att ta bort väggar utan att kolla med kommunen vad som är bärande väggar eller inte.
Charmen med ett timmerhus är ju de vackra väggarna - här har dom byggt bort allt synligt timmer utom i en klädkammare!
De ruttna syllarna fick vi inte veta mkt om. Visste köparna om detta?
Någon på forumet undrade över kostnaden för att riva. Antagligen 2-300 000 kr. Kommunen tar som regel väldigt mkt betalt för att ta emot osorterat rivningsmaterial.
Vad är det som säger att kommunen vet om det hela?
Så den ansvariga är de som ägde huset då detta gjordes. Eller så skyller de ifrån sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.