Hur används garaget för att få så hög fukthalt?

Källare?
Blöt bil?

En frånluftsfläkt i ena änden kan vara en lösning (typ PAX fläkt)
Men var kommer fukten ifrån?
 
Vad var tanken med att isolera det om man inte tänkt ha det varmare än runt nollan? Det kommer säkert in rätt mycket fukt via golv och bil o du kör in den.

Om det är välisolerat, sätt in elradiator(er), annars luft/luft-värmepump. Går väl få tag på för runt 5000kr? Vet att t.ex Jula brukar ha på erbjudande ibland.
 
Det finns ju värmare av typen frostvakt, då riskerar man inte att det blir sådär jättevarmt.
 
Mitt garage är 8 meter långt och ca 4,5 m brett.
Så den är nästan 40kvm.
Jag har isolering på väggar och i tak. Kommer inte riktigt ihåg hur tjockt det var.
Men det skulle vara standard enligt han som snickrade åt mig.

Jag förstår att du har 15-16 grader värmt om du har en 3 fas byggfläkt i garaget som är igång hela tiden.
Vet du ungefär vad uppvärmningen går på?

Hur har du löst det med ventilationen Tomture61?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur används garaget för att få så hög fukthalt?

Källare?
Blöt bil?

En frånluftsfläkt i ena änden kan vara en lösning (typ PAX fläkt)
Men var kommer fukten ifrån?
Jag vet själv inte riktigt varför det blir så fuktigt, Eller jo, det är väl bilen som åker in i garaget på kvällen och där smälter snön/isen, Och då blir det ju blött. Som sedan dunstar bort och samlas på väggarna antar jag.

Garaget är fristående.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Vad var tanken med att isolera det om man inte tänkt ha det varmare än runt nollan? Det kommer säkert in rätt mycket fukt via golv och bil o du kör in den.

Om det är välisolerat, sätt in elradiator(er), annars luft/luft-värmepump. Går väl få tag på för runt 5000kr? Vet att t.ex Jula brukar ha på erbjudande ibland.
Tänkte väl att det skulle kanske vara varmare än runt 0-4 grader inne under vintern.
Det stämmer, Kommer nog in genom golv och blöt bil.

Tanken var väl att man skulle kanske sätta in en luft/luft värmepump. Men sedan så kom massa andra saker i vägen och det blev aldrig av :(

Nu ser det hemskt ut inne.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns ju värmare av typen frostvakt, då riskerar man inte att det blir sådär jättevarmt.
Jag har det inte så jättevarmt i garaget.
Men kan som sagt få det varmt med hjälp utav en liten röd byggfläkt från biltema samt en fotogenvärmare.

Men mitt största problem är att det har börjat mögla. Antar att det är på grund utav att jag inte har några ventilations galler.

Jag köpte några igår, Men hur ska dom vara monterade. Ska man såga med hål såg lågt nere i ena hörnet. Och sedan diagonalt högt upp på andra sidan utav garaget, för att fukten ska åka ut.?
 
Sätt dem diagonalt i garaget, en lågt och en högt. Om du även höjer värmen lite då ökar självdraget, det måste vara varmare inne i garaget än ute för att gå till drag, annars måste du ha en fläkt (typ badrumsmodell).

Har din el-värmare termostat så att du kan ställa temperatur eller har den bara fasta effektsteg? Om inte köp ett lämpligt el-element/byggfläkt med inbyggd termostat så kan att du kan hålla ca 5-10 grader.

För möglets skull vill du ha ner luftfuktigheten till under ca70% över tid, prova om ovanstående hjälper.
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Behöver du inte högre temperatur än 5-10 grader? Vet inte vart jag läst det men har för mig att man måste upp i femton för att få en uttorkande effekt.
 
Tomture61
N Ny Husägare 2012 skrev:
Mitt garage är 8 meter långt och ca 4,5 m brett.
Så den är nästan 40kvm.
Jag har isolering på väggar och i tak. Kommer inte riktigt ihåg hur tjockt det var.
Men det skulle vara standard enligt han som snickrade åt mig.

Jag förstår att du har 15-16 grader värmt om du har en 3 fas byggfläkt i garaget som är igång hela tiden.
Vet du ungefär vad uppvärmningen går på?

Hur har du löst det med ventilationen Tomture61?
Har ingen egen elmätare till garaget , men tror det går åt ca 500 kwh / mån.
Har ingen ventilation ännu , men kommer att sätta in en fläkt https://www.ventilation.se/kanalflakt-ec125/p-2682.htm med https://www.ventilation.se/varvtalsregulator-ms-ec-steglos/p-2681.htm
Vill ha en fläkt pga att garaget ska användas för mina bil/mc hobbys (lacka , svetsa mm)
 
Redigerat:
  • Gilla
epw
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Sätt dem diagonalt i garaget, en lågt och en högt. Om du även höjer värmen lite då ökar självdraget, det måste vara varmare inne i garaget än ute för att gå till drag, annars måste du ha en fläkt (typ badrumsmodell).

Har din el-värmare termostat så att du kan ställa temperatur eller har den bara fasta effektsteg? Om inte köp ett lämpligt el-element/byggfläkt med inbyggd termostat så kan att du kan hålla ca 5-10 grader.

För möglets skull vill du ha ner luftfuktigheten till under ca70% över tid, prova om ovanstående hjälper.
Då sätter jag en högt och en lågt diagonalt.
Nu när jag vet hur dom ska vara så kommer vi till nästa dilemma. Ska jag ta och såga ut hål på porten eller bredvid på väggen.
Ska ta en bild och lägga upp.

https://s19.postimg.org/opkxddko3/IMG_0415.jpg
 
  • Del av en vit dörr bredvid en vägg med träpanel under artificiellt ljus, med övervägande om att såga hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageport upplyst av två vägglampor, en högt och en lågt diagonalt placerade på en vitmålad vägg vid nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
stefancrs stefancrs skrev:
Behöver du inte högre temperatur än 5-10 grader? Vet inte vart jag läst det men har för mig att man måste upp i femton för att få en uttorkande effekt.
Nej inte egentligen. Bara då jag tänker vara ute och hålla på i garaget.
Men då kan jag använda fotogenvärmaren.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Börja med att öppna porten och vädra ut. Sen låter du bli att köra in blöt bil innan du har ventilation.

En frånluftsfläkt och friskluftsventil i motstående ände löser ventilationen. Det bör räcka

Något i denna stilen vore bra
[länk]
Tack för rådet Johannes. Men då det redan har börjat mögla, samt har det gått så långt, Så kan det ta en vecka till innan jag har sågat ut hålen för ventilation. ( Beräknar ta den tiden för mig ;) )
Jag lämnade faktiskt porten öppen från kl 12 till kl 17:30. Och då hade luftfuktigheten sjunkit till 50%. Så det går tydligen att få ner det rätt fort ändå.

Måste bara bestämma mig var det blir snyggast/bäst att såg ut för ventilationen.
Bör kanske såga 2 tilllufts hål samt 2 st frånlufts hål uppe mot taket, då garaget är ganska långt. ( 8m)
 
Jag har en billig jula luft/luft värmepump med ”frostfritt läge” i verkligheten mellan 8-12 grader. Garage på 48m2, 245mm isolering i väggarna och 400mm mot loftet.
Isolerad platta med L300 kantelement.

Garagets uppvärmning är runt 1500kwh per år inkl att jag skruvar bil där inne emellanåt och drar då upp värmen.

Så ganska billig uppvärmning enl mig.

Ventilation i karmen på 2 fönster samt ev lite läckage runt portarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.