D d-o skrev:
Hade ingen bra metod för att stabilt kunna spänna fast saker men i lägenhet vill jag ha nåt smidigt, så efter en del inspiration från mest youtube snickrade jag också ihop en portabel bänk. Grunden är arbetsskivan från Bauhaus så stavlimningen har jag fuskat mig ifrån :)
Mycket snyggt och bra bygge, den där bänken kommer du att ha mycket nytta av!

Ser fram emot fler postningar från dig.
// Ronnie
 
  • Gilla
d-o
  • Laddar…
Var någon dag sedan men vintersågat lite trevligt virke.
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
D d-o skrev:
Hade ingen bra metod för att stabilt kunna spänna fast saker men i lägenhet vill jag ha nåt smidigt, så efter en del inspiration från mest youtube snickrade jag också ihop en portabel bänk. Grunden är arbetsskivan från Bauhaus så stavlimningen har jag fuskat mig ifrån :)
Riktigt cool
 
  • Gilla
d-o
  • Laddar…
Utskurna delar till en pall i björkplywood på en CNC-maskin, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En blivande pall som frun ritat. Körde den på cncn i 12mm björkplywood. I mitt tycke jävligt bra kvalite på bonnets ply. Har haft mycket sämre björkplywood i mina nävar.
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Blev även en tur med bandsågen
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
Homemade cloth dispenser made from a cardboard tube with a bottom lid and openings, mounted on a workshop wall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två silverfärgade krokar med gängad bas och böjd ände ligger på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fult och lowtech så det förslår men gör livet i verkstaden lite lättare — förvaring/dispenser av tygtrasor.

Tog ett papprör, satte ett lock i botten och gjorde en öppning nertill samt gjorde två avlånga hål baktill för krokar. Monterade den på väggen. Nu river jag tyg i lagom stora bitar och trycker ner dem upptill i röret. När jag behöver en trasa är det bara att ta tag i en flik och dra ut den, funkar riktigt bra.

//Ronnie
 
  • Gilla
Seglartokig och 10 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
[bild]

[bild]

Fult och lowtech så det förslår men gör livet i verkstaden lite lättare — förvaring/dispenser av tygtrasor.

Tog ett papprör, satte ett lock i botten och gjorde en öppning nertill samt gjorde två avlånga hål baktill för krokar. Monterade den på väggen. Nu river jag tyg i lagom stora bitar och trycker ner dem upptill i röret. När jag behöver en trasa är det bara att ta tag i en flik och dra ut den, funkar riktigt bra.

//Ronnie
Riktigt smart! Vill man göra det mer fancy kan ju röret målas.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
[bild]

[bild]

Fult och lowtech så det förslår men gör livet i verkstaden lite lättare — förvaring/dispenser av tygtrasor.

Tog ett papprör, satte ett lock i botten och gjorde en öppning nertill samt gjorde två avlånga hål baktill för krokar. Monterade den på väggen. Nu river jag tyg i lagom stora bitar och trycker ner dem upptill i röret. När jag behöver en trasa är det bara att ta tag i en flik och dra ut den, funkar riktigt bra.

//Ronnie
Bra ide. Jag kopierar tanken. Har idag mina trasor i en låda men det är inte så praktiskt. Jag tar gammal bomullstextil, t ex uttjänta lakan. Det är bra att använda, mjuka och luddar inget
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ren och underhållen bordscirkelsåg i en verkstad, redo att säljas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har dammsugit av min såg, smörjt upp den och lagt ut den till försäljning. Känns tråkigt att sälja eftersom jag varit så nöjd med den men hoppas den nya blir bra.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Bara så ni vet...
609F1F7E-6E85-4611-843D-95A8060F72CD.jpeg

En 165mm klinga passar...
 
  • Gilla
Stiftet och 2 till
  • Laddar…
S
Renovering av ritsklingan pågår och en ordentlig rengöring av justerbordet (vagnen) är klar.

Rengjord justerbordskomponent från ritsklinga, med synliga spår av användning och smörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjorda komponenter till ritsklingan ordnade på bänk, inklusive justerbart bord och SKF-lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
katos katos skrev:
Har dammsugit av min såg, smörjt upp den och lagt ut den till försäljning. Känns tråkigt att sälja eftersom jag varit så nöjd med den men hoppas den nya blir bra.
Hoppas att du blir nöjd med den nya, kommer gärna på studiebesök när du fått den. ;)
 
Nu är det bara att fila till spetsarna på käftarna och härda och anlöpa dem så är min specialgjorda låsringstång färdig. Specialgjord för låsringen som håller fast lagret i variatorratten på ett Elu MVA 34 matarverk.
Byråkratjävlarna har ställt till det så jag fick känning av min gamla utbrändhet men att stå och smida var bra terapi så tången blev onödigt välgjord......fast den kan ju vara bra att ha till andra maskiner också. Jag smidde tången av en avbruten spiralfjäder från en bil. Hemsmidd låsringstång av fjäderstål på ett arbetsbord, ännu obehandlad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet någon hur spetsarna på en låsringstång av fjäderstå skall vara härdade och anlöpta?
Jag gissar på oljehärdning och blåanlöpning men jag vet inte.
 
  • Gilla
Gurgel och 14 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu är det bara att fila till spetsarna på käftarna och härda och anlöpa dem så är min specialgjorda låsringstång färdig. Specialgjord för låsringen som håller fast lagret i variatorratten på ett Elu MVA 34 matarverk.
Byråkratjävlarna har ställt till det så jag fick känning av min gamla utbrändhet men att stå och smida var bra terapi så tången blev onödigt välgjord......fast den kan ju vara bra att ha till andra maskiner också. Jag smidde tången av en avbruten spiralfjäder från en bil.[bild]

Vet någon hur spetsarna på en låsringstång av fjäderstå skall vara härdade och anlöpta?
Jag gissar på oljehärdning och blåanlöpning men jag vet inte.
Få se nu.... på mina sista låsringstänger jag smidit såååå.... ;)
 
  • Gilla
RiKr och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu är det bara att fila till spetsarna på käftarna och härda och anlöpa dem så är min specialgjorda låsringstång färdig. Specialgjord för låsringen som håller fast lagret i variatorratten på ett Elu MVA 34 matarverk.
Byråkratjävlarna har ställt till det så jag fick känning av min gamla utbrändhet men att stå och smida var bra terapi så tången blev onödigt välgjord......fast den kan ju vara bra att ha till andra maskiner också. Jag smidde tången av en avbruten spiralfjäder från en bil.[bild]

Vet någon hur spetsarna på en låsringstång av fjäderstå skall vara härdade och anlöpta?
Jag gissar på oljehärdning och blåanlöpning men jag vet inte.
Gissar att det inte är så noga med exakt anlöpning, en låsringstång utsätts väl inte för så mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.