Och så måste du kolla om du har någon typ av "centralreglering" innan du vet om du kan få ett vettigt värde.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Patfa85 Patfa85 skrev:
Men jag har 230 v mellan jord och svart, 230 mellan jord och brun. Och 0 mellan brun och svart. Ca 60? Mellan grön och brun och 230 visar den mellan jord och grön kanske är mer men jag kan ju inte se pga min idioti med mätarköp
I mina öron låter det till 110% som om att du har en trasig huvudsäkring.
 
Det kan givetvis vara en trasig huvudsäkring. Men tills gruppens övriga två säkringar har lokaliserats, så röstar jag nog på en vanlig säkring som löst ut.
 
Alla tre propparna i gruppen är hela. Rätt lättöverskådligt när dem tre första raderna är 3-fasgrupper. Och även i elskåpet utanför såg det helt ut dock var den översta ”hylsan” tom och ”säkrad” med en liten ståltråd-ish
 
  • Elskåp med tre rader av säkringar och en överst tom hylsa säkrad med ståltråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt proppskåp med fyra säkringar varav en tom säkringshållare säkrad med ståltråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men skaffa en ny propphuv och ta bort den g:a som inte har nått porslin kvar, den bilden passar i tråden "Värsta elkopplingen" det är en omedelbar risk för en olycka.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Köp ny propphuv,
https://www.clasohlson.com/se/Propphuv/22-1066 och byt den som är trasig, eftersom proppskåpet sitter precis över en hatthylla så är risken för personskada extra stor om någon sträcker upp handen för att ta något som ligger längst in.

Säkringen på översta raden näst längst till höger (och ev längst till höger) ser ut att vara trasig(a).
 
Hur konstaterade du att säkringarna var hela?
Var det bara visuellt?
Det är inte säkert att signalpärlan ploppar ut något utan den kan sitta kvar i ursprungsposition även om säkringen är trasig.

Eftersom du har ett mätinstrumentet och att alla propphuvar har mäthål så kan du mäta om det är spänning direkt efter säkringen. Håll ena mätproben/mätpinnen mot en av skruvarna som håller plåtkapslingen samt andra mätproben sticker du in i mäthålet på propphuven, när säkringen är hel så ska mätinstrumentet visa ca 230VAC, om det visar tex 190VAC eller lägre så är antingen vald säkring eller den fasens huvudsäkring trasig.
 
Det var bara visuellt. Okej, det ”trodde” jag inte var så illa så får bli en ny huv imorgon. Blev kanske lurad av denna då jag inte trodde dem längst till höger fyllde någon funktion. Men då det är trefas så borde ju även dem ha hela säkringar, satt i nya nu men fortfarande inget liv i elementet. Mätte på huvudsäkringarna 234 231 224 hade dem. Hur lossar man svart eller brun och mäter på ett säkert sätt? Bryter strömmen, isolerar dem tillfälligt i varsin wago och sen mäter?
 
  • Anteckning om gruppnumrering för säkringar och elvärme samt handskrivna mätvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som att själva dosan som jag antar termostaten sitter i blir lite ljummen ialla fall, kanske är elementet som sagt upp sig ändå
 
  • Termostat på vägg med öppen kåpa som exponerar ledningar, vred i mittenläge, till/från-switch under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kardelerna ser lite trassliga ut i wagon med svarta ledare. Har du verkligen kontakt där? Tittar på den första bilden
 
Du har två trefasgrupper för elvärmen, en för nedervåningen och en för övervåningen.
Den för övervåningen är grupp 19, den översta raden , dom tre sista säkringarna.

Eftersom du har flera element som är kopplade på två faser vardera så ligger elementen över L1-L2, L1-L3 & L2-L3.
Om tex säkring L2 går sönder så kommer elementen som ligger anslutna mot säkring L2 att gå på väldigt låg effekt, beroende på effekten på dom olika elementen och vilken/vilka som är ”igång” så kan du få olika spänningsfall över elementen.

Om du har låg spänning över elementet så kan kanske elektroniken bli lite varm men elementet klarar inte av att ge någon värme.

Mät vad du har för spänning i mäthålen på säkringarna!
Får du någon med lustig spänning så prova med att skruva ur dom andra två för att kolla om spänningen försvinner helt på den med lustiga spänningsnivån, om det gör det så är den säkringen trasig.
 
Jag har 230 v på alla både på över och undervåning.
 
Du måste även mäta mellan dom olika faserna och se att du har 400 V. Har du backspänning och säkringen är trasig kan du mäta 230 volt mot jord/nolla i alla fall.
 
E elmont skrev:
Och så måste du kolla om du har någon typ av "centralreglering" innan du vet om du kan få ett vettigt värde.
Hur gör man det?
 
Tittar vad det sitter för "grejer" monterade vid/i den central som sköter om värmen.
Ps
Efter att ha sett bilden på centralen TROR jag inte att du har någon central styrnig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.