RilleRock
I ippo skrev:
Sen undrar jag angående min ena brandvarnare Aritech DP721RT, den får jag inte att fungera.
Men vad jag förstår från infon jag hittar om den på nätet har den växlande relä och ska väl funka med spc’n?
Den andra som bara är rök-deckare, DP721R, funkar fint.
Båda funkar bra till SPC.
 
  • Gilla
ippo
  • Laddar…
RilleRock
I ippo skrev:
Ok, jag läste tidigare i tråden att brandsektionerna inte var 24h aktiverade efter en viss FW, 3.1(?), och därför skulle man lägga upp dom i ett eget område. Är det inte aktuellt längre med FW 3.8.5?
Har fungerat på tidigare fw sen 3.6 men inte testat senaste så du får testa dig fram.
 
  • Gilla
ippo
  • Laddar…
RilleRock
É ÉlPontus skrev:
Kan man använda sig av Falck på SPC? Jag hittar ingen info om att ha dem som larm överhuvud taget. Förutom här nedan, 80kr/mån, 3 första månaderna gratis och ingen anslutningsavgift samt fri utryckning om riktigt larm:

[länk]

Men denna info kommer från Protexus som verkar sälja egna larm. Kan man inte ha Falck själv? Verkar bara genom olika installatörsföretag?
Man kan koppla SPC till vilken larmcentral som helst.

Falck är uppköpta så kontakta:
http://tempest.se/vara-sakerhetstjanster/larmcentral-och-overvakning/
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Tack för svar, uppskattas enormt!

Nu verkar det funka som det ska, har dock stängt av sirenen då den låter avskyvärt mycket när man testar fram och tillbaka med inställningar.
Ska prova med den igång imorgon och se så allt lirar!
Slänger ut hunden i trädgården och sambon är på jobbet! ✌
 
Nu är det dags för frågestund igen!

Om jag har en användare med tillhörande kod som jag vill bara ska kunna larma av en viss veckodag och mellan vissa klockslag, är det möjligt att ställa in.

Tack på förhand /Viktor
 
RilleRock
I ippo skrev:
Nu är det dags för frågestund igen!

Om jag har en användare med tillhörande kod som jag vill bara ska kunna larma av en viss veckodag och mellan vissa klockslag, är det möjligt att ställa in.

Tack på förhand /Viktor
Om du skall göra en daglig tidsbegränsning av en användare får du göra en ny användareprofil som begränsas av en kalender.
 
Jag har läst mycket i den här tråden och fått mycket hjälp. :D

Jag har en snabb fråga.

Jag har dragit kablage och monterat alla mina IR-deckare och annat.
Det är nu dags att koppla i centralen.

Det blir ju väldigt många +12V som ska in på samma plint.
Hur löser man det på bästa sätt?
 
Jag kan tillägga att kabeldragningen från alla mina IR går tillbaka till centralen i ett stjärnnät.
Därför så många 12v som ska kopplas på centralen.

Finns det någon typ av kopplingsplint att använda?
 
Klarar A210 enbart EM och mifare classic läsare. dem man ser på deras hemsida.
Eller man kan hänga på vilken som med clock&data?
skulle vilja ha en mifare plus läsare till den.

Eller man får köra ett annat passersystem och sen integrera det med in och ut gångar till spc istället?
 
Falsklarmande SPC-larm? Jag har sedan start fått två falsklarm på mitt larm, det har suttit uppe sedan september 2017. Det är samma PIR som har larmat båda gångerna.
Jag har ett par olika men bland annat två stycken PDM-I12 IR detektor, varav den ena av dom har utlöst larmet båda gångerna. Bigorar bild på var den sitter och "vad den ser". Ska det vara så osäkert så att den falsklarmar så ofta? Eller går det att justera något så att det inte blir fel?

Fönstret under detektorn är ett norrfönster så ingen sol kommer in där...

Någon som har ideér? Förresten, den larmade en gån gmitt på dagen och en gång vid tre på natten...

/Jörgen
 
  • Hall med trappa, dörr och fönster där en PIR-detektor som orsakat falsklarm är markerad med en pil och texten "Här sitter den".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör med PIR-detektor ovanför en trappavsats, synfältet inkluderar en köksingång och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drag från yttervägg.
Värmestrålning från element.

En snabb googling tycks indikerar att detektorn har 4 känslighetsnivåer. Har du kollat detta i manualen?
Kanske ska du testa med att dra ned känsligheten.
 
E etompau skrev:
Drag från yttervägg.
Värmestrålning från element.
Hmm... kanske det.. min andra sitter mot yttervägg, dock vid en gammal dragig dörr... båda nära element som snålkörs :rofl:

E etompau skrev:
Kanske ska du testa med att dra ned känsligheten.
Låter som en plant, hade det i tankarna men är lite nyfiken på om det finns synpunkter mon detektorn... tänkte att det kanske är en mindre bra model...


Tack

/Jörgen
 
PIR-detektorer är en "mogen" produkt, det ska inte vara några problem med stabilitet särskilt inte då det är en kvalitetsdetektor du har installerat.
 
E etompau skrev:
PIR-detektorer är en "mogen" produkt, det ska inte vara några problem med stabilitet särskilt inte då det är en kvalitetsdetektor du har installerat.
Precis, det var det jag tänkte. Jag har inga andra störningskällor i hallen. Det enda som sänder ut något är IR-dioderna på kameran som pekar utåt...

Ska kika på känsligheten, flasklarm är riktigt otäcka.. speciellt då man är bortrest :(

/Jörgen
 
Ny fråga.

Jag får titt som tätt den här typen av mail

Hello Jörgen Bertholdsson,

SPC Connect has logged the following events for your SPC Panel:
0qjdHUC3N_1pDX2EIDaQ8wT1qtQJtqRORAe3NtUi4EoVqtVWtThjnZ1mcv7BwaNvrFxfEiFy_8mggKgHDlgBJqlfpJGJOA2a1Q=s0-d-e1-ft Larmpanel [XXX-YYY-ZZZ-AAA]
ys2XqetjAKXsBCFLqqNqTQz_Pj1YPEcey4B_sABPpJtIlhHRc8NXF71QRnwfh0hdR603d1QTIHRziqnSLpfcew=s0-d-e1-ft 2018-02-22 23:24:03: ATS Down, ATS : SPC Connect
ys2XqetjAKXsBCFLqqNqTQz_Pj1YPEcey4B_sABPpJtIlhHRc8NXF71QRnwfh0hdR603d1QTIHRziqnSLpfcew=s0-d-e1-ft 2018-02-22 23:24:04: ATS Up, ATS : SPC Connect


Jag har ett rätt stabilt nätverk och jag tycker att den är lite för känslig, går det att ställa någon timeout för den här typen av kommunikationstest så att jag slipper mailen men fortfarande får om det är fel på riktigt?

//Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.