Fiskar dog i ett större akvarie.
Det fanns lite belysning, pumpar och UV-rening, så är det bra med jordade uttag.
Det jordade uttaget var av lite nyare modell och lite längre bort i en gammal dosa slutade den gul/gröna. Elcentralen fanns i rummet intill...och jordat uttag.
Vatten, el, o-jordat jordat uttag och ingen jordfelsbrytare... Det var väl tur att bara fiskarna la sig på rygg...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men var är bilderna ...
Jag ser inga ...:thinking: :cool:
Tyvärr var detta på den tiden då var man inte hade mobiltelefon. Jag hade visserligen en men den var fast monterad i servicebilen.....
Dvs detta var i slutet av 90-talet. Shit det är ju typ 20 år sedan :)
 
E elmont skrev:
Det som får mig att undra lite är hur dom har fått in en 35A i en "låda" märkt med 25 A??
I "lådor" märkt 25 A kan man ju inte sätta in en 35A eftersom en 35A är fysiskt så stor att den inte går att tvinga in i Låda för max 25 A ?
Det finns mindre 35A som passar. typ denna.eti-d02_35a_img1.jpg
 
S Slugge skrev:
Är garanterat matat med SELV, annars hade Mikael_L klippt kabeln och krossat lampan med en slägga.
.. och därefter fyllt rummet med uransäker bentonitlera?
 
elpaco elpaco skrev:
.. och därefter fyllt rummet med uransäker bentonitlera?
Låter kanske aningen överdrivet, men inget skulle förvåna då det gäller @Mikael_L!
 
T Teknikern skrev:
Det finns mindre 35A som passar. typ denna.[bild]
Fast den är ju bra mycket kortare än en "riktig" 35 A smältsäkring.
 
Müssli Müssli skrev:
Fast den är ju bra mycket kortare än en "riktig" 35 A smältsäkring.
Man kan ju lägga lämpligt antal brickor i propphuven så att den får kontakt med fasskenan :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Nette
  • Laddar…
O
När man först hittar sådana här så tänker man att här har någon fiffig hemmafixare varit framme:

Gammal elektrisk ledning med lödskarvar insvepta i gummiisolering och textiltejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen öppnar man den och inser att det inte bara är tvinnade ledare med tejp, utan tvinnade lödskarvar med isolerband i gummi och sedan isolerande textiltejp ytterst:

Gammaldags elkoppling med lödda ledare och lager av gummi- och textiltejp på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är ju helt klart en seriös koppling av en stolt yrkesman i en svunnen tid. Fanns i samtliga dosor i hela fastigheten. Allt prydligt utfört och fortfarande i oklanderligt skick gissningsvis drygt 50-60 år efter installation. Hur vanliga var dessa och när slutade man med det?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Ahhh Lödförband :love:
Slår Wago och Torix vad gäller kontakgaranti... fast l i t e svårare att öppna kanske.
 
Jag har samma typ av kopplingar. Isolebandet och tapen är i riktigt bra skick för att vara 60år gamla.
 
Mina föräldrars hus byggdes 1956 och där finns både lödskarvar och skarvar med Konex (Conex?) som var föregångaren till tex Torix. Så jag tror att man skulle kunna säga att lödskarvningen slutade användas under senare hälften av 50-talet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
O
Conex låter bekant. Är det de små gråa porslinshattarna?
Fastigheten är från början av 50-talet så det verkar stämma med din gissning.
 
Conex var av porslin och gråvit och dom passade precis in i ett 15,6 mm plaströr och fungerade utmärkt till att öva målskytte på arbetskamraterna, lite senare kom en svart modell av plast som var lite mindre i omfång.
 
  • Gilla
  • Haha
utmedväg19 och 3 till
  • Laddar…
Den svarta lilla modellen har jag i kåken, 2-3 dosor kvar där de inte är utbytta.
Lödskarv verkar ha varit standardförfarande fram till mitten av 50-talet.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Den svarta lilla modellen har jag i kåken, 2-3 dosor kvar där de inte är utbytta.
Lödskarv verkar ha varit standardförfarande fram till mitten av 50-talet.
De här tycker jag passar bättre i "Bästa elkopplingen" än i Värsta elkopplingen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.