S SGustaf skrev:
Här menar dom på att det är 90 graders vinklar, där det egentligen skall vara fler 45.
Nippeln som inte är gjord för att gjutas in, vinklarna, fallet, eventuellt kvarlämnade gamla rör. Tyvärr många bitar att ta upp med hantverkaren.
 
Slaktarn82 Slaktarn82 skrev:
Ojojoj där har du lite fel, kaistiksoda ska du INTE hälla i som underhåll, med tiden kommer det bygga på och bli stenhårt som betong och när sen lilla röris kommer med sin rensmaskin och börjar knuffa så märker man ganska snart att nått är fel när det svider satan om händerna och du har en arg röris på halsen, och nej jag använder inte handskar när jag rensar då dessa enbart är i vägen.
Slaktarn, e det så ? Jobbar du med det, eller är det ngt du bara säger av hörsägen?
Inget ironi från min sida utan jag har bara hört tvärsom och vill gärna veta hur det är. =)
 
I ItWasntMe skrev:
Slaktarn, e det så ? Jobbar du med det, eller är det ngt du bara säger av hörsägen?
Inget ironi från min sida utan jag har bara hört tvärsom och vill gärna veta hur det är. =)
Från några olika rörmockare som inte känner varandra har jag hört att bla kaustiksoda blir som betong med tiden, samt att om man kör med rensvajer/spolslang i avloppet så fastnar kaustiksodan på utrustningen samt riskerar att hamna på användarens händer mm, finns även risk att det stänker upp kaustiksoda på den som använder spolslangen. Finns även risk att den som river avloppsröret för utbyte får kaustiksoda i tex ögonen.
 
  • Gilla
Slaktarn82 och 1 till
  • Laddar…
att det skulle stänka på mokisarna ser jag som rätt uteslutet då sodan spädes ut till noll ganska fort.
Men att det blir som betong ska jag bära med mig. Hade inte en aning om det. Skönt att lära sig något nytt =) Tackar så mycket.
 
Natriumhydroxid är mycket lättlösligt i vatten (sådär 1,1 kg per liter vatten) så att det skulle stanna och bilda proppar nån längre tid tvivlar jag mycket starkt på.
Däremot kan jag intyga från en släkting, som jobbar med spolbil, att det inte är populärt när lekmän försökt lösa stopp med soda och dom får det på sig när dom jobbar.
Att tvål, fett och långt hår däremot bildar härliga avlagringar vet jag av egen erfarenhet.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
T toyboy skrev:
Du behöver inte ha behörighet för att få jobba med rör men du får heller inte kalla dig röris utan titeln på företaget blir ”övrig arbetare” (på seriösa företag)
Tja... Så vitt jag vet så är inte rörmokare en skyddad titel. Vem som helst får hålla på med rör utan någon som helst utbildning. Man får dessutom kalla sig för rörmokare eller vvs-montör om man vill. Dock borde den människan som gjorde den rördragningar bara få kalla sig för praktikant.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Det dom menar som säger att det ger hårda avsättningar osv pga sodan har nog helt enkelt råkat ut för den klassiska förtvålningsprocessen mellan fetter och en bas. Och många som får ta hand om stopp rörspolare mfl kommer som sagt säkert åt färsk stark blandning när hemmajobbaren misslyckats.

Kanske styrelseproffsen i BRF har alternativa förklaringsmodeller pss som för hur avloppet på TS bild skulle vara så gravt fel med tanke på de två typutlopp som betjänas dvs golvbrunn dusch och TM. Måhända är det en helt juridisk process i enlighet med byggbodarnas säkra vatten det är isf helt utom min horisont. Antar att kodordet ansvar är vad som försöker bollas runt som en het sten och det parat med någon slant ger ju uppvisande av mänsklighetens bästa sidor.
 
GK100 GK100 skrev:
Kanske styrelseproffsen i BRF har alternativa förklaringsmodeller pss som för hur avloppet på TS bild skulle vara så gravt fel med tanke på de två typutlopp som betjänas dvs golvbrunn dusch och TM.
Jag har igenom hela resan antagit att golvbrunnen uppe i hörnet är en nykonstruktion, för att sitta rätt för ett duschhörn.
Den ursprungliga brunnen för badkaret satt väl vid de mörka fläckarna alldeles vid de två 90°-böjarna.
Tvättmaskinsavloppet förutsätter jag görs på röret till handfatet, och utnyttjar dess vattenlås.
 
Så är det säkert men oavsett finns väl vattenlås i brunn och för tvättställ och ev TM. Innehavaren kanske kommer underfund med att det går enkelt att rensa ev rester där långt innan det blir problem i denna lilla rörsträckning. Kanske även låter bli att göra tvål med soda i onödan. Och även vid ev rörrensning ska knappast grövre artilleri till på armlängds avstånd som framgår av bilden.

Nu är ju detta OT i denna typ tråd där inget öht kring praktiken och ev teori för enkla ting ska avhandlas dvs regeltolkning etc ska in här. Jag återgår till elforum.
 
Så här hade jag gjort för att det inte ska bli för skarpa böjar

Rörinstallation i betonggolv med markerade 45 och 30 graders böjar för att undvika skarpa hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns 45, 30 och 15 graders böjar så det brukar gå bra att få ihop det. Visst kräver det lite mer bilning, men det är det värt. Språnget där rören går ihop bör helst inte vara 90-graders T-kors utan anslutande rör bör ha en vinkel så att vattnet "följer" samma riktning som vattnet i röret det ansluts emot. Jag förstå BRF:s irritation över detta samtidigt som jag inte fattar hur man som hantverkare kan skapa denna lösningen. Jag är oklar över det juridiska läget, men förnuftet säger att det är DU som är ansvarig mot BRF. Hantverkaren och dennes garantier och försäkringar borde stå ansvarig mot dig. Jag avslutar med att citera en -numera avliden- bekant.
"-Det här arbetet är så dåligt utfört att det måste vara en fackman som har gjort det"
Det är väl tyvärr så att när byggena går för högtryck, så dyker det upp "hantverkare" som borde arbeta med källsortering vid återvinningsanläggningarna istället.
Lycka till med eländet.
 
  • Gilla
claesborjesson och 1 till
  • Laddar…
S SGustaf skrev:
Hej,

Hoppas jag kommit rätt, annars får ni gärna hänvisa mig till rätt forum.

Jag bor i en bostadsrätt och är snart klar med en helrenovering av badrum. Jag har anlitat en hantverkare som har alla rätta certifikat och som även kommer att lämna ett Garantibevis som är giltigt i 10 år efter utfört arbete. BRF ville att vi skulle ta bilder på hela processen och vidarebefordra till dem, vilket inte är några konstigheter. Efter att dom fick bilderna från hur rören blivit lagda så blev dom upprörda då dom ansåg att dem lagts fel och i fel vinkel. Dom menar på att detta kommer att "någon gång i framtiden" (deras ord) orsaka stopp i rören som i sin tur kommer vara svårt att fixa utan att golvet måste rivas upp igen.

Efter lite fram och tillbaka vill dom nu att jag ska skriva på ett beslut där jag kommer stå som ekonomisk ansvarig utifall det blir problem "någon gång i framtiden". Jag anser att hantverkarens Garantibevis borde räcka som bevis och säkerhet att allt gått rätt till.

Jag tycker det känns helt orimlig att jag skulle ha ansvar för detta.
Är det någon som känner igen sig i detta och gått igenom samma sak eller är det någon som har några råd? Vem har rätt? Kan jag ta rättsliga åtgärder för att slippa detta påtvingade ansvar för renoveringen?

Tacksam för svar och feedback.

Mvh
Gustaf
Hej Jag har inte läst alla inlägg men min bedömning av bilderna är att arbetet inte är fackmässigt utfört. En fackman eller en auktoriserad installatör lägger aldrig rör på det sätt som bilden visar. Vad det gäller garantibeviset så kommer det inte gälla eventuella stopp utan endast material.eventuellt uppkomna stopp kommer med största sannorlighet bero på lödd från tvättmaskin, hud och hår från duschen som passerar vattenlås och blir kvar i böjarna när vattnet rinner undan. Jag har över 30 år i branschen och har inte sett en liknande rördragning. Jag vet inte hur du har upphandlat arbetet men jag skulle köpa in en separat besiktningsman och besiktiga av arbetet innan gjutning och då kommer det att få göras om. Lycka till.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
nzsc
Bra anda och ett stort engagemang från väldigt många i tråden. Dessvärre kan jag inte påstå detsamma från trådstartarens håll. Vore trevligt om TS kunde återkoppla med hur det går/har gått. Åtminstone ansträngt sig lite för att besvara de många frågorna som ett antal medlemmar ställt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men något jag länge funderat på, är varför rörmokaren inte drog såhär, och bara med 75-rör?
Högst troligt därför att den som gjorde det inte är yrkeskunnig heltidsröris utan deltids vidsidanav-mokare med en annan huvudprofession.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
@SGustaf var senast inne på forumet 14:55 idag enligt loggen.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Högst troligt därför att den som gjorde det inte är yrkeskunnig heltidsröris utan deltids vidsidanav-mokare med en annan huvudprofession.
Jag tror på en "snickarröris" eller en "praktikant"
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.