Är det hyreslägenhet alltså? Varför ens lägga ner energin då? Bara att rapportera vidare.
 
Hyresvärd? Är det en hyreslägenhet har ni inget ekonomiskt ansvar för detta. Menar du möjligen bostadsrättsföreningen?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är det hyreslägenhet alltså? Varför ens lägga ner energin då? Bara att rapportera vidare.
Fårlåt, skrev fel där. Vice värd skulle det vara, eller vad det nu heter.
 
Du bor i en Brf, kontakta dem(ev förvaltare, felanmälan, styrelse). kontakta ditt Försäkringsbolag.
Gör inte badrummet innan du kollat.
Hur gammalt är huset?, behöver stammar, tappvattenrör, värmerör golvbrunn mm bytas.
Det går även oftast att göra stambyte i bara en lägenhet(utan att bahöva byta hela stammen o tapp o värmerör i hela huset) och då även värme och tappvattenrören.

Vem har ansvar för vad?

Om du ska få ett godkänt badrum så blir det inte det i dag om du bara tar bort kaklet o "limmar" dit det igen(dessutom är skadan i våtzon 1), du måste göra om hela badrummet.
Dessutom om du gör ett "fuljobb" och ditt badrum ej är godkänt så kan du vid vattenskada ex ner till lägenheter under riskera att bli ansvarig mm

Värt att även titta på:
Boverket godkänner både Gvk och Bkr sätt att göra badrum (även om dessa skiljer sig åt).
Säker vatten.
El, Målare.

Ang fuktspärrar så finns det många som är godkända av Boverket för att användas.
(Länsförsäkringar har gjort egna tester("tuffare") och utifrån dessa tester så klarar sig bara några av de fuktspärrar som Boverket godkänt.)
Viss konflikt finns om dessa tester.
De som är godkända av Boverket får användas.

Om du inte själv har möjlighet(ex ekonomiskt mm) att kunna göra badrummet (o försäkringsbolag o Brf inte är till hjälp) och du ändå tänkt sälja inom snar framtid, så finns ju alternativet att sälja nu och låta nästa ägare åtgärda badrummet.
Det påverkar nog priset på lägenheten men ett badrum kostar ju också att göra plus att nya ägaren får sitt badrum som den vill ha det.

Vilken jobbig situation för dig! men det finns oftast en lösning bara man benar upp det.
Lycka till!!
 
  • Gilla
Mg123
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
-Det trillar ner när som helst!
-Du måste totalrenovera badrummet!
-Är det över tjugo år, måste det göras om i alla fall!
-Kanske inte ens ett riktigt tätskikt bakom?
- finns det stor risk att vatten och ångan kryper in bakom kaklet!

Sansa er!!!
Ni skrämmer ju bara upp TS. Trots att ni inte har en aning om vad ni pratar om. Ingen kan på distans veta vad som orsakat den ganska lilla utbuktningen, ändå tar sig vissa friheten, och säger sig veta att hela badrummet måste renoveras! Det är uppenbart att det inte är er plånbok som drabbas! Att kaklet har släppt lite ifrån underlaget, är inget att diskutera. Men varför! Det vet varken in eller jag.
Min egen erfarenhet i ämnet är att kaklet släpper medans tätskiktet förblir intakt.
Dessutom har samma sak hänt mig i mitt egenhändigt renoverade badrum (1995). Kakelraden ovanför badkaret började kännas lite svampig, så när jag efter några år gav upp hoppet om självläkning, började jag försiktigt pilla loss plattorna genom att kratsa ur några fogar. Tillslut hade jag en pyramidformad yta där ca: femton kakelplattor saknades. Tätskiktet som bestod av två lager "hallonsaft" som rollats på, var intakt och såg ut som nytt. All fix satt också kvar. För att få de plattor som skulle återmonteras i liv med de övriga slipade jag ner fixen lite. På sina ställen gick jag igenom det lövtunna hallonsafttätskiktet. Det ordnade jag genom att pensla på nytt tätskikt. Nu har det nog gått fem år, och plattorna sitter fortfarande som berget!

Så här ser det ut efter reparationen.

[bild]
Tack för det lite mer sansade svaret! :)

Det är självklart svårt att bedöma med bara bilder hur situationen ser ut. Det var dock bra i slutändan att vi blev lite uppskrämda, tvingade oss att få hit någon för att kolla upp det i alla fall.

Vårat badrum visade sig också vara från 1995, och slutsatsen blev som du säger att kaklet har släppt men att tätskiktet är intakt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Har du kontaktat ditt försäkringsbolag än?
 
B brfbo skrev:
Det påverkar nog priset på lägenheten men ett badrum kostar ju också att göra plus att nya ägaren får sitt badrum som den vill ha det.
Det är lite så vi tänker just nu faktiskt, då det inte är möjligt för oss att göra en större renovering i dagsläget.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
-Det trillar ner när som helst!
-Du måste totalrenovera badrummet!
-Är det över tjugo år, måste det göras om i alla fall!
-Kanske inte ens ett riktigt tätskikt bakom?
- finns det stor risk att vatten och ångan kryper in bakom kaklet!

Sansa er!!!
Ni skrämmer ju bara upp TS. Trots att ni inte har en aning om vad ni pratar om. Ingen kan på distans veta vad som orsakat den ganska lilla utbuktningen, ändå tar sig vissa friheten, och säger sig veta att hela badrummet måste renoveras! Det är uppenbart att det inte är er plånbok som drabbas! Att kaklet har släppt lite ifrån underlaget, är inget att diskutera. Men varför! Det vet varken in eller jag.
Min egen erfarenhet i ämnet är att kaklet släpper medans tätskiktet förblir intakt.
Dessutom har samma sak hänt mig i mitt egenhändigt renoverade badrum (1995). Kakelraden ovanför badkaret började kännas lite svampig, så när jag efter några år gav upp hoppet om självläkning, började jag försiktigt pilla loss plattorna genom att kratsa ur några fogar. Tillslut hade jag en pyramidformad yta där ca: femton kakelplattor saknades. Tätskiktet som bestod av två lager "hallonsaft" som rollats på, var intakt och såg ut som nytt. All fix satt också kvar. För att få de plattor som skulle återmonteras i liv med de övriga slipade jag ner fixen lite. På sina ställen gick jag igenom det lövtunna hallonsafttätskiktet. Det ordnade jag genom att pensla på nytt tätskikt. Nu har det nog gått fem år, och plattorna sitter fortfarande som berget!

Så här ser det ut efter reparationen.

[bild]
Precis Staffan. Svårare än så behöver man inte göra, om man gör det själv.
Visst om man inte är det minsta händig och måste låta en firma göra ett jobb så måste det göras om och göras rätt, men det är juh en helt annan fråga.
Tycker din lösning är precis huvet på spiken, och precis det som behövs för att göra det funktionellt igen.
Och dessa ord kommer ändå från en snickare som renoverar badrum och kök till och från.
 
Duschkabin är väl inte heller ok som lösning heller antar jag för alla som säger allt måste göras om...
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
-Det trillar ner när som helst!
-Du måste totalrenovera badrummet!
-Är det över tjugo år, måste det göras om i alla fall!
-Kanske inte ens ett riktigt tätskikt bakom?
- finns det stor risk att vatten och ångan kryper in bakom kaklet!

Sansa er!!!
Ni skrämmer ju bara upp TS. Trots att ni inte har en aning om vad ni pratar om. Ingen kan på distans veta vad som orsakat den ganska lilla utbuktningen, ändå tar sig vissa friheten, och säger sig veta att hela badrummet måste renoveras! Det är uppenbart att det inte är er plånbok som drabbas! Att kaklet har släppt lite ifrån underlaget, är inget att diskutera. Men varför! Det vet varken in eller jag.
Min egen erfarenhet i ämnet är att kaklet släpper medans tätskiktet förblir intakt.
Dessutom har samma sak hänt mig i mitt egenhändigt renoverade badrum (1995). Kakelraden ovanför badkaret började kännas lite svampig, så när jag efter några år gav upp hoppet om självläkning, började jag försiktigt pilla loss plattorna genom att kratsa ur några fogar. Tillslut hade jag en pyramidformad yta där ca: femton kakelplattor saknades. Tätskiktet som bestod av två lager "hallonsaft" som rollats på, var intakt och såg ut som nytt. All fix satt också kvar. För att få de plattor som skulle återmonteras i liv med de övriga slipade jag ner fixen lite. På sina ställen gick jag igenom det lövtunna hallonsafttätskiktet. Det ordnade jag genom att pensla på nytt tätskikt. Nu har det nog gått fem år, och plattorna sitter fortfarande som berget!

Så här ser det ut efter reparationen.

[bild]
Hej,
Men visst att det måste repareras, eller hur?
Du menar väl inte att om det inte repareras finns det ingen risk för att vatten och ånga ska tränga in och förstöra konstruktionen eller flera plattor ska släppas.
Bara efter undersökning av fackman eller sakkunnig kan omfattning av reparationen bedömas.
Varje fall är en fall för sig och det går inte att jämföra hur du löste ditt problem.
Vem vet just nu 100% säker orsaken om varför plattorna har släppt?, vet du?.
 
M Mg123 skrev:
Vice värden kunde bekräfta att det finns ett riktigt tätskikt bakom. Hel renoveringen av badrummet är av ekonomiska skäl inte en lösning just nu tyvärr..
Det kan säkert de flesta sympatisera med.
Dock bör du berätta detta för köparen om ni ska sälja.

Och det kan ju vara något så enkelt som "Det är ingen pågående skada vad XX har sett. Men badrummet bör renoveras"
 
M Mg123 skrev:
Jaha okay, är fuktskada något som kan åtgärdas lokalt? På andra sidan väggen finns köket, på just den väggen är det ett högskåp och kylskåp. Inte så lätt att komma åt bakifrån.
Det är ju perfekt, då kan du ju hacka upp väggen utan att oroa dig för hur det skall se ut efter
 
Staffans2000
V valiandreu skrev:
Hej,
Men visst att det måste repareras, eller hur?
Du menar väl inte att om det inte repareras finns det ingen risk för att vatten och ånga ska tränga in och förstöra konstruktionen eller flera plattor ska släppas.
Bara efter undersökning av fackman eller sakkunnig kan omfattning av reparationen bedömas.
Varje fall är en fall för sig och det går inte att jämföra hur du löste ditt problem.
Vem vet just nu 100% säker orsaken om varför plattorna har släppt?, vet du?.
Hejsan.
Du har missförstått kaklets funktion! Det är inte till för att förhindra vatten från att tränga in i underlaget, den uppgiften har tätskiktet. Bakom kaklet i varje frekvent använd dusch är det plaskblött, alltid! Sålunda är din oro för vatten och ånga bakom kaklet helt obefogad!

För att se om tätskiktet är skadat, behövs varken fackman (fackperson:thinking:) eller sakkunnig. Det klarar vilken normalhändig av utan problem.

Min egen hypotes om varför kaklet lossar överhuvudtaget är att sura kalklösande rengöringsmedel sakta men säkert försvagar fästmassan.

Vänliga hälsningar

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
-Det trillar ner när som helst!
-Du måste totalrenovera badrummet!
-Är det över tjugo år, måste det göras om i alla fall!
-Kanske inte ens ett riktigt tätskikt bakom?
- finns det stor risk att vatten och ångan kryper in bakom kaklet!

Sansa er!!!
Ni skrämmer ju bara upp TS. Trots att ni inte har en aning om vad ni pratar om. Ingen kan på distans veta vad som orsakat den ganska lilla utbuktningen, ändå tar sig vissa friheten, och säger sig veta att hela badrummet måste renoveras! Det är uppenbart att det inte är er plånbok som drabbas!
Vettigaste kommentaren här på forumet 
 
  • Gilla
Mg123
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
-Det trillar ner när som helst!
-Du måste totalrenovera badrummet!
-Är det över tjugo år, måste det göras om i alla fall!
-Kanske inte ens ett riktigt tätskikt bakom?
- finns det stor risk att vatten och ångan kryper in bakom kaklet!

Sansa er!!!
Ni skrämmer ju bara upp TS. Trots att ni inte har en aning om vad ni pratar om. Ingen kan på distans veta vad som orsakat den ganska lilla utbuktningen, ändå tar sig vissa friheten, och säger sig veta att hela badrummet måste renoveras! Det är uppenbart att det inte är er plånbok som drabbas! Att kaklet har släppt lite ifrån underlaget, är inget att diskutera. Men varför! Det vet varken in eller jag.
Min egen erfarenhet i ämnet är att kaklet släpper medans tätskiktet förblir intakt.
Dessutom har samma sak hänt mig i mitt egenhändigt renoverade badrum (1995). Kakelraden ovanför badkaret började kännas lite svampig, så när jag efter några år gav upp hoppet om självläkning, började jag försiktigt pilla loss plattorna genom att kratsa ur några fogar. Tillslut hade jag en pyramidformad yta där ca: femton kakelplattor saknades. Tätskiktet som bestod av två lager "hallonsaft" som rollats på, var intakt och såg ut som nytt. All fix satt också kvar. För att få de plattor som skulle återmonteras i liv med de övriga slipade jag ner fixen lite. På sina ställen gick jag igenom det lövtunna hallonsafttätskiktet. Det ordnade jag genom att pensla på nytt tätskikt. Nu har det nog gått fem år, och plattorna sitter fortfarande som berget!

Så här ser det ut efter reparationen.

[bild]
Det röda du pratar om, antar du menar primer med fukt spärr (satte kakel i köket och var rekomenderad använda primer med fukt spärr i lokal målarbutik, men var inte så noga hur jag la på detta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.