Hej

Under pågående renovering kastades en enorm mängd plastmatta och fram tittade ett trägolv.
Efter att tittat på bland annat denna video :


Så kunde jag motivera ett köp av en Festool ro 150.
Köpte även samma papper som i filmen.
Har granat P40 P80 P120.
Ska måla om huset i sommar och tänkte slipa till vindskivor och endel panel, slipa trädäck, ta bort färg från räcken mm så det kändes som att ro 150 var lämplig.

Började med ett golv i ena rummet och tycker att det händer ta mig fan inget!!!
Jag slipar och slipar och slipar, testar att byta plattan till en hård och testar byta papper, byta läge på maskin, köra i olika mönster.
Den averkar knappt något.
Det som i klippet slipas på 1 minut tar mig 20..
Har 125kvm som var tänkt att betas av under några månader men detta kommer ta år.
Vad gör jag för fel?
Är det inte vanligt furu undergolv jag har som alla gnällspikar säger inte duger som riktigt golv då det är alldeles för mjuk?
Är det fel på maskinen ?
Har beställt saphir P24 och rubin 2 P40 som ett sista försök.
Vågar inte säga hur många timmar jag hittils lagt på att slipa 2/3 av ett rum med endast P40...

Här får ni bilder på titangolvet.
 
  • Trägolv i renoverat rum med slipmaskin, sladdar och stege, ej färdigslipat, ojämn yta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oslipat furugolv med synliga kvistar och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är en leksaksmaskin, inte gjort för seriös golvslipning. För ditt golv ska du ha en bandslip som du hyr. En rätt tung pjäs men då går det undan.
När jag skulle slippa trappan för renovering köpte jag en hel arsenal slipmaskiner, från en enkel bandslip, en oscillatorslip, en mouse mm. Jag valde halvdyra hobbyprodukter som lever ännu. Detta sparade redigt med tid.
Men de tunga golvslip måste du alltjämt hyra.
 
  • Gilla
Drsnuggels och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är en leksaksmaskin, inte gjort för seriös golvslipning. För ditt golv ska du ha en bandslip som du hyr. En rätt tung pjäs men då går det undan.
När jag skulle slippa trappan för renovering köpte jag en hel arsenal slipmaskiner, från en enkel bandslip, en oscillatorslip, en mouse mm. Jag valde halvdyra hobbyprodukter som lever ännu. Detta sparade redigt med tid.
Men de tunga golvslip måste du alltjämt hyra.
Har aldrig hanterat en bandslip och läste att man kan få vågor snabbt i golvet om man inte har koll på vad man gör.
Samt det kostar en slant att hyra så tänkte att köper jag en maskin kan jag ju ha den till fler grejer.
Har också en trapp som skall slipas och där blir det svårt med bandslipen..

Hur som helst, hur kommer det sig att i klippet jag länkat till så kan leksaksmaskinen slipa av golvet så snabbt?
Kanske inte snabbt jämfört med en 90kilos bandslip men ett helt okej tempo för mig som kan lägga lite extra tid.
 
För golvslipning där det ska avverkas är din maskin i mina ögon fortfarande en leksak.
Men du har rätt, en 90 kilos bandslip från uthyraren är ett farligt vapen. Stannar du får du en ränna. Men proffs använder en sådan.
Ditt golv är egentligen inget ytbeläggning även om det ät snyggt. Värt att bevara trots alla spik. Men ojämnt från början och kräver rejäla don för att behandlas.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jo, sitter man i en stridsvagn kanske man kan tycka en ak47a är en leksak, men det förklarar inte varför herren på filmen lyckas i ett för mig tillfredsställande tempo med avverkning utav golvet.
Fick 4 offerter på allt från 94.000 till 45.000 utan behandling så därav tänkte jag göra det själv.
90kg låter tungt att bära upp för trappen själv de dagar man är på plats och så har man några mil till uthyraren så det kändes väl inte så aktuellt.

Tar gärna tillvara på det gamla golvet om det går finns en viss charm med det.
Spikhålen tänkte jag skura över med kallt såpvatten då ska golvet svälla och hålen dra ihop sig endel.
Alternativt testa att blanda slipdammet med klar schellack eller något och fylla ut om jag inte bara låter dom vara.
Har haft golv med spikhål i tidigare och stördes inte av det, men får man välja så väljer man ju utan;)

Men är golvet så slitet att en sån pjäs verkligen behövs?
Vad är det för golv jag har?
 
Är det så att pappret klubbar igen? Är det där är det inte går?
 
R rightnow skrev:
Är det så att pappret klubbar igen? Är det där är det inte går?
Hej
Har dammsugare kopplat till som suger bort allt så pappret ser ut som nytt.
Drar jag med handen på så känner jag att det är mycket mönster kvar på pappret, så mycket att det knappt ser slitet ut.

Testade att sätta knät på och trycka och då går det snabbare men det vill jag inte uttsätta maskinen för samt lite av grejen med just ro 150 ska väl vara att den ska slipa utan att man trycker hårt själv?

Ett 5 pack Mirka Abranet HD P40 inhandlades idag i väntan på saphir och rubin 2, som får testas imorgon.

Bara jag som tycker att på filmklippet så är det rätt djupa märken som slipas bort relativt fort?
 
Jag håller med Thomas till 100%, för att slipa golv i vettig takt så behöver du en golvslipmaskin. Din festool använder du där du inte kommer åt med golvslipen.

Häng inte upp dig på filmen, det är lätt att förfina verkligheten med dem.

Och din träpanel, vindskivor etc. skrapar du enklast.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag håller med Thomas till 100%, för att slipa golv i vettig takt sp behöver du en golvslipmaskin. Din festool använder du där du inte kommer åt med golvslipen.

Häng inte upp dig på filmen, det är lätt att förfina verkligheten med dem.

Och din träpanel, vindskivor etc. skrapar du enklast.
Nu vet jag ju inte hur det är att manövrera en stor bandslip men drar mig för att hyra en främst för att jag inte har en aning om hur man använder den och jag vågar inte ha mitt golv som testyta..

Vad kan ha förfinats i filmen? :/

Varför skulle jag inte kunna slipa träpanel och vindskivor enklare/snabbare med slipmaskinen?
Efter att ha läst 100 trådar om att det är sliparnas rolls roy så skulle du hellre handskrapa dina vindskivor om du hade en festool slip liggandes hemma?

För att ingen ska bli sur så ifrågasätter jag inte det som skrivs, jag försöker bara klargöra läget för mig.
Duger inte slipen till vare sig golv, panel eller vindskivor så har jag inte problem med att sälja och lägga pengar på att hyra rätt grejer men då vill jag gärna ha klart för mig varför:)
 
Staffans2000
Häng inte upp dig på filmen.
Jag har själv slipat likadana golv med en hyrd golvslipmaskin. Det tog sin tid iallafall.
Du slipar diagonalt för ett slätt resultat, och där du inte kommer åt, använder du en kantslipmaskin som du hyr samtidigt. Tricket är att släppa ner slipcylindern ögonblicket efter det du börjar putta slipen och lyfter den omedelbart innan du kör in i den motsatta väggen. Är du inte helt tappad bakom en vagn och någorlunda nykter kommer du att få ett fantastiskt fint resultat! Själv lackade jag golvet med högblank tvåkomponentslack och det blev jättesnygg! Men ömtåligt.
Summa sumarum: använd RollsRoysen till annat än golv (och vindskivor).

Staffan
 
  • Gilla
t4rules och 3 till
  • Laddar…
Hyrde golvslip när jag renoverade min första lägenhet. Har helt grön innan. Det gick hur bra som helst. Läste på innan bla på byggahus men det är inte supersvårt bara man kommer på tricket och det gör man. Jag blev sjukt nöjd. Det värsta var dock att kånka upp den själv 3 våningar...
 
Hur såg golvet ut innan du började slipa? Lackat? Djupa märken?
Ett obehandlat golv som har varit undergolv behöver man väl bara dra av lite snabbt för finishens skull? En riktig golvslip drar av några mm och då hamnar du nere i spikarna plus att bärigheten kan påverkas om det är tunna brädor.
 
Måste finnas lättare än 90kg, minns inte de var ett problem att lyfta upp den 4våningar som jag hyrde. Tror däremot det kan vara svårt att köra diagonalt om man har litet utrymme. Svåraste är väl start o stopp vid vändningar, har man tålamod och inte stressar så klarar nog de flesta jobbet. Glöm inte tömma påsen ofta, mindre städjobb då
 
Jag rekommenderar helt klart en Edge golvslip till nybörjare. (som mej själv). En rektangulär planslip som gör att du kommer ända in i hörnen och slipper risken för diken. Dessurom är den demonterbar så att bära upp den för trappan är inga problem.

Enda nackdelen är att det går långsammare än en bandslip
 
G
Kan rekommendera en Edge. Hyrde på Ramirent.
 
  • Person använder en kantslipmaskin för att renovera trägolvet i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv i ett hörn av rummet med vit vägg och en element längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Drsnuggels och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.