Hemmakatten
Ta dit plåtisen igen. Det kanske kostar 5-10' men håller förhoppningsvis ett antal år. Ett nytt tak kostar säkert mint 130' (höftar lite).
 
Måste ju vara fel även på underlaget, papp? Om det läcker in, eller är det bara vid skorstenarna ? Är pappen gammal och plåten ny är det ju läge att skruva ner plåten och byta pappen = inga jättekostnader exkl plåtjobb så klart.
 
Snigla Snigla skrev:
Hur stort tak har ni? vad kostade det? vad valde ni för material?
ca 150 m2 stort tak, som kostade 125.000 Kr minus ROT med både reparation av läkt, ny plåt och rännor samt inklädd skorsten. Vi valde tegelfärgade betongpannor, med någon beläggning så de inte skall fastna mossa.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ta dit plåtisen igen. Det kanske kostar 5-10' men håller förhoppningsvis ett antal år. Ett nytt tak kostar säkert mint 130' (höftar lite).
Tror vi la ut 10' sist, för två år sedan när vi lagade första läckan.. och frågan är ju då, när är det värt att göra iordning de "en gång för alla" vs laga lite till..

Helst vill man lappa lite, men det hade varit lättare med ett annat tak känns det som (tex om man haft tegeltak).

Förra gången sa plåtisen att vi borde se över alla skarvar och skruva fler skruvar på taket.. plus vindskivorna - och så var egentligen alla kupor felgjorda (i plåtdetaljer).

Så vad har man att vänta? och om man försöker lappa nånstans.. får man en.. två tre nya läckor om nått år? (då rasar det iväg lite pengar längs vägen och taket är fortfarande lika dyrt att byta ut då)

Som det är idag kommer vi inte åt vinden, så när vattnet har tagit sig så långt som igenom där.. så vill man egentligen inte veta hur det ser ut därinne (man vill, men man är ju skräckslagen). Vi hade redan bestämt oss för att göra en inspektionslucka upp när vi gjorde iordning innertaket igen.. men så långt kom vi ju inte - och nu läcker det igen..

Varken plåtisen eller besiktningsmannen kunde heller tala om om det fanns nån luftspalt eller inte tex.. vi är alla intresserade av hur taket är gjort..

Man vill ju inte göra iordning innertaket.. om yttertaket läcker heller.. jobbigt värre :confused:

Det "värsta" är ju också att det kanske bara är "kondensvatten" efter all snö.. (även om det också är ett problem såklart).. men det läckte in när det skulle tina.. och vi hade massa snö på taket (har inte märkt nått före eller efter).. hade vi gjort taket själva, hade vi iaf vetat hur det var uppbyggt och vilka material osv som fanns där..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste ju vara fel även på underlaget, papp? Om det läcker in, eller är det bara vid skorstenarna ? Är pappen gammal och plåten ny är det ju läge att skruva ner plåten och byta pappen = inga jättekostnader exkl plåtjobb så klart.
Problemet är ju att ingen verkar kunna se eller kunnat lista ut hur taket är gjort (och vi köpte av ett dödsbo). Taket är troligen gjort för en 16-17 år sedan.

Har för mig att plåtisen såg nån slags konstigt skuren takpapp kring skorstenen när han höll på med kragarna (och kollade läcka).

Men vi vet tex inte om det finns luftspalt.. eller hur de fäst saker och ting (vet inte eg om det är nya takstolar heller.. vi har gamla bjälkar däruppe (eller gjorda för att se gamla ut iaf) men i övrigt verkar det vara nybyggt på kattvindarna som vi kommit åt att kika i (vinden kommer vi inte åt, finns inga luckor upp och det kanske är 40-50 cm högt i nocken bara max)

Troligen är det inte så mycket isolering där, för att alla skivor de satt upp i taket (typ osb som är målade) har krackelerat i alla skarvarna sedan vi flyttade in (och började värma upp på annat sätt..var sommarstuga innan).

När plåtisen höll på förra gången så sa han att vår takläcka borde inte ha varit vid den skorstenen där vattnet rann igenom innertaket.. den borde ha varit vid den andra skorstenen (som vi murade om förra sommaren)

Nu har vi en läcka mitt på taket på den halvan tydligen, men det visste vi inte då (som sagt, det såg besiktningsmannen när han var här nyss och var in i kattvinden o kolla)
 
Vi frågade plåtisen, när vi flyttade in, om taket på uthuset.. som också läcker lite (hörnskarvarna../ränndalarna eller vad de kallas).

Han sa då (vilket troligen gäller även för vårt hustak antar jag) att plåt är billigt, manskraften dyr..

Jag frågade nämligen om man kunde skruva ner plåten och fixa under.. och sedan skruva dit det igen (ev med större skruvar då, för att täppa till hålen bättre).

Han sa att det kanske gick, men att det inte skilde så mycket i pris att få ny plåt samtidigt.. så man skulle ha det i åtanke när man la ner pengarna från början (tog man ny plåt = då hade man ju just helt ny plåt, som man visste var bytt och höll bra i xx år till).
 
Ajdå. Bara att skicka upp den kortaste och smidigaste personen ni känner på vinden. Upp med inspektionslucka och håll tummarna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå. Bara att skicka upp den kortaste och smidigaste personen ni känner på vinden. Upp med inspektionslucka och håll tummarna.
Problemet är dock även då.. att vi bara ser de sista 50-60 cm mot själva nocken.. resten är ju under skivor/snetak efter att de inredde övervåningen..

Så vi kan se 1 m (chansning på måttet/höjden, besiktningsmannen fick krypa o backa ut) på kattvindarna (vi kan bara se halva huset.. resten är öppet till nock eller vad man ska säga).

Och om vi öppnar upp innertaket.. så ser vi kanske 50-60 cm till mot nocken.. resten förblir osynligt (tyvärr).. OM vi inte river alla väggar och tak på hela övervåningen..

..och tyvärr, en gång till.. så måste vi ha två inspektionsluckor.. för en murstock korsar "vinden" :( mitt i.

Så frågan är.. hur mycket måste vi se av taket eg? Räcker en 30-40% max.. för att ta ett beslut? Eller måste man se mer.?

.. och då kommer genast frågan upp om det inte är billigare att byta ut yttertaket än att riva hela övervåningen in till yttertaket för att se mer?

Blaha säger jag bara.. tak sucks.. men man behöver det ju :geek::)
 
Hmm, tråkigt läge. Ni lär behöva ta upp öppningar i de olika delarna för att se hur förra ägaren konstruerat allt. Kanske kan det vara läge att ta uppifrån om ni ändå måste byta takpappen. Det går att göra hål i pappen och laga men det ökar ju risken lite för läckage :( Lycka till, förhoppningsvis är det bara några fuskjobb och småläckor.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmm, tråkigt läge. Ni lär behöva ta upp öppningar i de olika delarna för att se hur förra ägaren konstruerat allt. Kanske kan det vara läge att ta uppifrån om ni ändå måste byta takpappen. Det går att göra hål i pappen och laga men det ökar ju risken lite för läckage :( Lycka till, förhoppningsvis är det bara några fuskjobb och småläckor.
Om man byter yttertaket så kanske man ser hur det ser ut under därifrån (?).. utan att behöva riva innertak och innerväggar (när man sen vet att det är tätt så kan man ju göra insidan, där det behövt, utan att riva.. (förutsatt att man, OM MAN BEHÖVER.. kan tex byta ut isolering som blivit dålig pga läcka/or.. utifrån? man borde ju se om nått ställe är påverkat pga läcka utifrån.. om man byter tak.. får man väl iaf byta allt..läkt papp osv och göra en ev luftspalt om det inte finns)
 
Jag har samma vind och kan inte heller se särskilt mycket. Funderade lite på att köpa en kamera till telefonen med lampa och tillverka något skaft. Heh...

Mitt tak är närmare 50 år, jag tänker byta det så fort jag ser läckage nånstans.. jag tror taket är bra gjort och lika gärna kan hålla 20-30 år till, men men svårt o veta. :surprised:
 
kulle
Snigla Snigla skrev:
Om man byter yttertaket så kanske man ser hur det ser ut under därifrån (?).. utan att behöva riva innertak och innerväggar (när man sen vet att det är tätt så kan man ju göra insidan, där det behövt, utan att riva.. (förutsatt att man, OM MAN BEHÖVER.. kan tex byta ut isolering som blivit dålig pga läcka/or.. utifrån? man borde ju se om nått ställe är påverkat pga läcka utifrån.. om man byter tak.. får man väl iaf byta allt..läkt papp osv och göra en ev luftspalt om det inte finns)
Ja det går absolut bra att göra så (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Jag har samma vind och kan inte heller se särskilt mycket. Funderade lite på att köpa en kamera till telefonen med lampa och tillverka något skaft. Heh...

Mitt tak är närmare 50 år, jag tänker byta det så fort jag ser läckage nånstans.. jag tror taket är bra gjort och lika gärna kan hålla 20-30 år till, men men svårt o veta. :surprised:
Man får lov att vara lite påhittig ibland som husägare hehe.. alla sätt är bra utom de dåliga ;)
 
Vi har inte haft nått mer läckage (peppar peppar) sedan det hände.. troligen var vår teori om snön som smälte korrekt.. men det hjälps ju inte, det kommer läcka igen och ändå så drar man sig för att byta taket om det verklige inte är nödvändigt - projektet ligger på is.. tillsammans med ett annat (vi har inte råd att ta bägge samtidigt.. )
 
Trädgårdstiderna har börjat.. dags att sätta upp lite odlingsyta!

Kollage av pallkragar i en trädgård, några med nät överst som skydd mot sork och mullvad, arrangerade på rad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta fram, justera, näta/häfta fast.. skydd mot sork och mullvad!

Pallkragar förbereds för trädgårdsodling med nät, fylls med papper och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ordna upp dem på rad, sätta på en krage till (två i höjd blir det här).. fylla med papper i botten mot ogräs (papper som ska förmultna själv..) och så fylla på med jord.

Börjar med pallkragarna, växthusdelen på dem får vi ta sen när det inte blåser storm..
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.