Märkte för ca 1-2 månader sedan att kaklet i badrummet, ovanför toalettstolen sticker utåt. Då lägenheten besiktades innan köp, tänkte jag inte så mycket mer på det. Kan dock inte komma ihåg om det var så när vi köpte lägenheten i augusti förra året.

Idag kollade jag igen, och det ser ut som att det har kommit ut ännu mer än sist och att det sträcker sig ut ännu längre, svårt att veta om det är något jag inbillar mig. Har dock de senaste månaderna hört ett klickande ljud de flesta gångerna jag sätter på duschen.

Är detta något att oroa sig över, överlag? Är det bara dåligt satta kakel plattor, eller kan det tyda på en djupare fuktskada? Se bilder (svårt att se tydligt på bilderna):

Edit:
Kan även lägga till att det går att trycka in väggen, dvs att när jag trycker in med handen rör väggen sig lite inåt.

Kakel som sticker ut ovanför en toalettstol i ett badrum, möjlig tecken på väggproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelvägg i badrum med kakel som buktar utåt i en ojämn linje, tecken på möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelvägg med utstickande kakelplattor och synliga fogar, tecken på möjlig väggskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
A
Kan vara tätskiktet so släpper bakom kaklet.
 
Knacka på kaklet, kan du höra om det låter ihåligt?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Knacka på kaklet, kan du höra om det låter ihåligt?
Svårt att avgöra, men det låter annorlunda där det sticker ut som mest, jämfört med resten av väggen. Kan även lägga till att det går att trycka in väggen, dvs att när jag trycker in med handen rör väggen sig lite inåt.
 
Erik_Hansson skrev:
Kan vara tätskiktet so släpper bakom kaklet.
Om tätskiktet har släppt, är det väl en allvarlig skada?
 
Ser inte alls bra ut, kaklet har släppt från tätskiktet alternativt har tätskiktet lossat från underlaget. Behöver åtgärdas omedelbart.
 
  • Gilla
total och 2 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Ser inte alls bra ut, kaklet har släppt från tätskiktet alternativt har tätskiktet lossat från underlaget. Behöver åtgärdas omedelbart.
Hur menar du att det ska åtgärdas? Badrummet är ca 20+ år gammalt, måste allt rivas ner o renoveras eller kan det åtgärdas lokalt?
 
Är det 20 år gammalt känns det mer som en fuktskada och att något har börjat svälla där bakom.
Vad finns på andra sidan väggen? Kan du öppna upp ett litet inspektionshål bakifrån?
 
Omöjligt att svara säkert på. Kan vara en lokal skada där det är möjligt att sätta om kaklet men är badrummet 20+ går det säkert inte att göra en OK reparation enligt dagens regler. Kan också vara så att det är en större skada, kanske även vattenskada. Man måste lossa kaklet och kontrollera. Ingen mening med att vänta det kommer med all sannolikhet att falla till golvet inom en snar framtid.
 
P para skrev:
Är det 20 år gammalt känns det mer som en fuktskada och att något har börjat svälla där bakom.
Vad finns på andra sidan väggen? Kan du öppna upp ett litet inspektionshål bakifrån?
Jaha okay, är fuktskada något som kan åtgärdas lokalt? På andra sidan väggen finns köket, på just den väggen är det ett högskåp och kylskåp. Inte så lätt att komma åt bakifrån.
 
Om badrummet är 20 år gammalt är det ändå hög tid att planera ett utbyte.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Omöjligt att svara säkert på. Kan vara en lokal skada där det är möjligt att sätta om kaklet men är badrummet 20+ går det säkert inte att göra en OK reparation enligt dagens regler. Kan också vara så att det är en större skada, kanske även vattenskada. Man måste lossa kaklet och kontrollera. Ingen mening med att vänta det kommer med all sannolikhet att falla till golvet inom en snar framtid.
Okay, kanske dags o anlita en besiktningsman isåfall. Be dem kolla på det.

Lite tydligare bilder av samma område:
Närbild av kakel i badrum med synlig rostig fog samt beslag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kakel i badrum med rostiga fogar som kan behöva en besiktningsmans bedömning
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P PatrikJo skrev:
Om badrummet är 20 år gammalt är det ändå hög tid att planera ett utbyte.
Det är inget vi riktigt har råd med i dagsläget, samt att vi tänkte sälja inom 1 år.
 
M Mg123 skrev:
Jaha okay, är fuktskada något som kan åtgärdas lokalt? På andra sidan väggen finns köket, på just den väggen är det ett högskåp och kylskåp. Inte så lätt att komma åt bakifrån.
Är väl bara att dra ut kylskåpet och ta upp ett hål? Eller göra hål inne i köksskåpet. Ta ett dosborr så är det lätt att sätta dit ett lock. Syns ju ändå inte.
Jag hade gjort det direkt ikväll av nyfikenhet om det varit hemma hos mig... förutsatt att det är en vanlig uppreglad trävägg.
 
M Mg123 skrev:
Okay, kanske dags o anlita en besiktningsman isåfall. Be dem kolla på det.

Lite tydligare bilder av samma område:
[bild] [bild]
Tror du kan spara in besiktningen. Ingen tvekan kaklet håller på att lämna väggen.
 
  • Gilla
Sticke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.